اینتل با عرضه پردازنده ۱۲ هسته ای قدرتمند اسکای لیک X به جنگ با تراشه های رایزن AMD می‌رود

سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
زمزمه‌هایی مبنی‌ بر عرضه‌ی پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای بسیار قدرتمند Skylake X اینتل برای رقابت با تراشه‌های جدید رایزن AMD به گوش می‌رسد.
تبلیغات

انگار رقابت میان اینتل (Intel) و اِی اِم دی (AMD) پایان ندارد. شرکت اِی اِم دی با معرفی پردازنده‌های جدید رایزن (Ryzen) با مدل‌های ۸ هسته‌ای جذاب و مقرون به صرفه که وعده‌ی سطوح عملکرد درخشانی به کاربران می‌دهند، موج عظیمی از شگفتی به پا کرده است. همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، پردازنده‌ی سری رایزن اِی اِم دی قبلا رکورد جهانی را در بنچمارک‌ها شکسته است. با این حال به نظر می‌رسد که اینتل با عرضه‌ی یک پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای نیرومند، قصد استقامت در این رقابت دارد و سودای اتمام این جنگ به نفع خود را در سر می‌پروراند. همراه زومیت باشید.

AMD Ryzen
مقاله‌های مرتبط:

    شایعه‌ای مبنی‌ بر این که شرکت اینتل در واکنش به مدل‌های جدید پردازنده‌ی رایزن اِی اِم دی، در حال تجاری‌سازی پردازنده‌ی اسکای‌لیک X با ۱۲ هسته‌ی پردازشی و ۲۴ ترِد (thread) است، در وب‌سایت ایتالیایی Bitsandchips منتشر شده است که در حوزه‌ی فناوری اطلاعات فعالیت دارد. این تراشه علاوه‌ بر یک پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای که خبر عرضه‌ی آن قبلا منتشر شد، در زمره‌ی پردازنده‌های پرچم‌دار شرکت اینتل قرار خواهد گرفت.

    پردازنده 12 هسته ای اینتل

    اساسا، این کار اینتل می‌تواند نشان‌گر قدرت‌نمایی و بازی با هسته‌های بیشتر تلقی شود. البته این استراتژی برای اِی اِم دی هم ناآشنا نیست. طبق مشاهداتی که تا به حال در مورد سیاست قیمت‌گذاری اِی اِم دی و واکنش اینتل به آن داشته‌ایم، قطعا باید اذعان کنیم که مواردی از این دست نشان‌دهنده‌ی نگرانی شدید اینتل در مورد چگونگی رقابت با پردازنده‌های سری رایزن است.

    بی‌تردید یک پردازنده‌ی مرکزی (CPU) دوازده هسته‌ای برای مشتریان علاقه‌مند بسیار گران‌قیمت خواهد بود؛ اما قطعا معرفی مدل‌های قدرتمندی مانند این، تأثیر کاهنده‌ای بر قیمت‌گذاری دیگر مدل‌ها دارد و پردازنده‌های ۶ یا ۸ هسته‌ای را به‌صرفه‌تر خواهد کرد. همان کاری است که اینتل قطعا باید در مواجهه با تراشه‌های جدید اِی اِم دی انجام دهد.

    پیش‌بینی درباره‌ی پردازنده

    مسلما منبع این شایعه جزو منابع جهانی مشهوری که اقدام به افشای اطلاعات درباره‌ی سخت‌افزار جدید می‌کنند، نیست؛ اما طبق اطلاعات ارائه‌شده در وب‌سایت Wccftech.com مبنی بر قابل اطمینان بودن پیش‌بینی‌های وب‌سایت ایتالیایی یادشده در مورد پردازنده‌های نسل قبل، می‌توان اندکی به شایعات منتشرشده به‌وسیله‌ی آن اطمینان داشت.

    اگرچه ممکن است این شایعه نزدیک به حقیقت باشد؛ اما اینتل بایستی برای ماندن در صدر رقابت‌ واکنش‌های شدیدتری از این نوع نشان دهد. بازی با تعداد هسته‌ها و سیاست قیمت‌گذاری جاری چشم‌انداز خاصی برای آینده در پی نخواهد داشت.

    اگر تاکنون از اخبار منتشرشده در مورد رقابت بین اِی اِم دی و اینتل اطلاع ندارید، در ادامه می‌توانید اطلاعاتی درباره‌ی رقبای قدر هر شرکت به دست آورید. پردازنده‌ی پرچم‌دار ۸ هسته‌ای اِی اِم دی (1800X) در Cinebench R15 و حالت چند رشته‌ای (Multi thread) با کسب امتیاز ۱۶۰۱ حریف اینتلی خود را که پردازنده‌ی Core i7 6900K بود و در بنچمارک امتیاز ۱۴۷۴ به دست آورده بود، مغلوب خود کرد. قیمت ۴۹۹ دلاری پردازنده‌ی پرچم‌دار AMD کمتر از نصف قیمت پردازنده‌ی 6900K اینتل است.

    از بین پردازنده‌ی Core i7 6900K اینتل و 1800X اِی اِم دی کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟ لطفا نظرتان را در وب‌سایت به اشتراک بگذارید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات