محبوبیت بیشتر تبلت‌ های هیبریدی ویندوزی نسبت به اندرویدی

سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نکته‌ی قابل اشاره در کنگره‌ی موبایل بارسلونا، توجه بیشتری است که تبلت‌های هیبریدی ویندوزی در مقایسه با نمونه‌های هیبریدی به خود جلب می‌کنند.
تبلیغات

در سال ۲۰۱۰ استیو جابز از نسل اول آیپد رونمایی و دوران موسوم به پُست پی‌سی را آغاز کرد. حال در سال ۲۰۱۷، پی‌سی‌ها با وجود افول در حال بازسازی خود هستند، حال آنکه تبلت‌ها نیز همچون پی‌سی‌ها چند فصل است که دچار افول شده‌اند. با وجود افول فروش در بازار تبلت‌ها، همچنان اپل به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده قرار دارد، ولی سهم این کمپانی نیز در حال کاهش است. تبلت‌های اندرویدی نیز به اندازه‌ی کافی جذاب نیستند.

برخلاف روزهای اوج تبلت‌ها، این محصولات دیگر حضور چندان پررنگی در کنگره‌ی موبایل بارسلونا نیز ندارند. هرچند دو کمپانی لنوو و سامسونگ از چند محصول اندرویدی رونمایی کرده‌اند، اما بخش بزرگی از توجه معطوف به تبلت‌های هیبریدی مبتنی بر ویندوز ۱۰ است که می‌توان از آن‌ها هم به‌عنوان تبلت و هم به‌عنوان لپ‌تاپ استفاده کرد.

هم‌زمان با کمرنگ‌تر شدن حضور تولیدکنندگان تبلت‌های اندرویدی در بازار، بسیاری از کاربران در حال جایگزین کردن تبلت‌های اندرویدی با تبلت‌های ویندوزی هیبریدی هستند.

فبلت‌ها نیز از سوی دیگر در حال گرفتن جای تبلت‌ها مخصوصا در بازار کشور‌های آسیایی هستند. همان‌طور که اشاره کردیم، شماری از تولیدکنندگان نیز عرضه‌ی تبلت‌های اندرویدی خود را متوقف کرده‌اند. برای مثال می‌توان به دل اشاره کرد که دیگر تبلت اندرویدی تولید نمی‌کند و سایر تولیدکنندگان نظیر اچ‌پی، ایسوس و ایسر نیز گزینه‌های محدودتری برای عرضه به بازار دارند. این کمپانی‌ها در عوض تمرکز خود را بر تولید تبلت‌های هیبریدی مبتنی بر ویندوز ۱۰ قرار داده‌اند.

در طول پنج سال اخیر بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که تبلت‌ها از نظر میزان عرضه، پی‌سی‌ها را پشت سر خواهند گذاشت. در سال ۲۰۱۴ گارتنر با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۱۵ میزان عرضه‌ی تبلت از پی‌سی‌ها پیشی خواهد گرفت.

بر اساس گزارش IDC، در سال ۲۰۱۶ در مجموع بیش از ۱۷۴ میلیون دستگاه تبلت راهی بازار شده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۵، نشان از کاهش ۱۵.۶ درصدی دارد. این کاهش شامل حال اپل نیز شده است؛ چراکه بر اساس آمارهای ارائه‌شده، آیپد‌های این کمپانی با مجموع عرضه‌ی ۴۲.۶ میلیون دستگاه، شاهد کاهش ۱۴.۲ درصدی بوده‌اند. سامسونگ نیز که از نظر عرضه در رتبه‌ی دوم قرار دارد، موفق شده است در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰.۵ میلیون دستگاه تبلت راهی بازار کند که در مقایسه با ۲۰.۶ میلیون دستگاه سال ۲۰۱۵، کاهش پیدا کرده است.

رقابت بر سر قیمت باعث شده است تا ارزش تبلت‌ها نیز کاهش پیدا کند. عرضه‌ی تبلت‌های ارزان‌قیمت توسط آمازون، لنوو و شماری از کمپانی‌های کمتر شناخته‌شده‌ی چینی بیش از پیش بازار تبلت را به سمت رکود پیش برده است. شماری از کمپانی‌های چینی تبلت‌هایی با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار راهی بازار کرده‌‌اند.

لنوو را باید جزو معدود کمپانی‌هایی خواند که در مقطعی از سال ۲۰۱۶ شاهد رشد در زمینه‌ی تبلت‌های اندرویدی بوده است. مجموع تبلت‌های عرضه‌شده توسط لنوو در سال ۲۰۱۶ به ۳.۷ میلیون رسیده که ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرده است؛ حال آنکه عرضه تبلت‌ها در پاییز ۲۰۱۶ برای لنوو شاهد رشدی ۱۴.۸ درصدی بوده است. یوان یوانگینگ، مدیرعامل لنوو در جریان برگزاری کنفرانس مربوط به ارائه‌ی گزارش مالی به این نکته اشاره کرد که عرضه‌ی تبلت‌ها سرعت رشد بالایی دارد.

لنوو در جریان برگزاری کنگر‌ه‌ی موبایل بارسلونا از تبلت اندرویدی Tab 4 رونمایی کرد که دو سایز ۸ و ۱۰ اینچی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت، اما تبلت‌های جدید ویندوزی این کمپانی بود که نظر بسیاری را جلب کرد. چینی‌ها در MWC 2017 از سه تبلت هیبریدی ویندوزی رونمایی کردند که شامل Miix 320 با نمایشگر جداشدنی و همچنین تبلت‌های Yoga 720 و Yoga 520 با قابلیت اتصال کیبورد هستند.

بر اساس اظهارات جف مردیث، قائم مقام بخش محصولات کروم و اندروید لنوو، تبلت‌های اندرویدی باید تغییراتی را به خود ببینند و قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت محصولات هیبریدی و فبلت‌ها را با همدیگر ترکیب کنند.

لنوو خود در حال انجام تغییراتی است که از جمله‌ی آن می‌توان به یوگا بوک این کمپانی در دو نسخه‌ی ویندوزی و اندرویدی اشاره کرد. همچنین بهره‌گیری از گوگل تانگو در فب ۲ پرو لنوو را باید از جمله‌ی دیگر تغییراتی خواند که این کمپانی چینی برای افزایش عرضه‌ی محصولاتش استفاده می‌کند.

سامسونگ نیز در جریان برگزاری کنگره‌ی موبایل بارسلونا از گلکسی تب اس ۳ رونمایی کرد، اما بیشتر تمرکز بر گلکسی بوک هیبریدی مبتنی بر ویندوز این کمپانی قرار گرفت که در دو سایز ۱۰ و ۱۲ اینچی راهی بازار خواهد شد.

آمارهای سامسونگ نشان از این دارند که بیش از ۶۰ درصد بازار تبلت‌های هیبریدی در اختیار پلتفرم ویندوز است و این بخش از بازار شانس رسیدن به رشد ۱۴۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات