گرسنگی ممکن است علائم بیماری دیابت را معکوس و لوزالمعده را درمان کند

پنج‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان، گرسنگی می‌تواند به فعال شدن مجدد لوزالمعده و تولید انسولین در بدن بیماران دیابتی کمک کند.
تبلیغات

محققان توانسته‌اند با استفاده از نوعی رژیم گرسنگی در موش‌های آزمایشگاهی، علائم بیماری دیابت را معکوس کنند و سبب فعال شدن مجدد پانکراس شوند.

این نوع رژیم غذایی، بدن را برای چندین روز از یک ماه در وضعیت گرسنگی نگه می‌دارد؛ در حالی‌که فرد در طول این مدت کماکان می‌تواند مقداری غذا که به دقت انتخاب شده‌اند، صرف کند. به گفته‌ی دانشمندان، این مقدار غذا برای بازگرداندن عملکرد اندام‌های حیاتی و بازتولید انسولین کافی است.

دیابت زمانی پدید می‌آید که لوزالمعده توانایی تولید انسولین نداشته باشد (نوع یک) یا به خاطر مقاومت انسولین آسیب دیده باشد (نوع ۲). تیمی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید این رژیم موجب معکوس شدن علائم هر دو نوع دیابت در موش‌ها شده است.

والتر لونگو، سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید:

با قرار دادن موش‌ها در یک حالت سخت و سپس بازگرداندن آن‌ها به حالت قبل، سلول‌ها در پانکراس برای استفاده از نوعی برنامه‌ریزی مجدد رشد تحریک شدند.گرسنگی در انسان‌ها برای کمک به کاهش مؤثرتر وزن تأیید شده است و مطالعات پیشین نیز این عامل را با کاهش ریسک بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان مرتبط می‌دانند.

تأثیر این رژیم همچنین در کاهش علائم بیماری اسکلوروزیس چندگانه یا MS نیز تأیید شده است، از این‌ رو، این روش در میان دانشمندان کاملاً معتبر است. به نظر می‌رسد گرسنه نگاه داشتن بدن به بازتولید سلول‌های سالم کمک می‌کند.

در آخرین مطالعه‌ی انجام‌شده، موش‌ها برای چهار روز از یک هفته و در طول چندین ماه در یک وضعیت مصنوعی گرسنگی قرار گرفتند.

محققان دریافتند که این کار برای بازتولید سلول‌های بتا در پانکراس به‌منظور ذخیره‌سازی و ترشح انسولین کافی است. در این آزمایش سلول‌های آسیب دیده با سلول‌های سالم و در حال کار جایگزین شدند.

لوزالمعده

این تیم همچنین روی کشت‌های سلولی پانکراس اهدایی از افراد با دیابت نوع یک نیز کار کرده است. در این تحقیق، گرسنگی سبب تولید انسولین و پروتئین Ngn3 بیشتر شد که مورد نیاز یک پانکراس با عملکرد عادی است. به‌ عبارت‌ دیگر، وجود این نشانه‌های مثبت می‌تواند در انسان‌ها نیز مؤثر و جوابگو باشد.

با این‌ حال نمی‌توان به‌سرعت و به‌طور قطع در این مورد نظر داد، این مطالعه تنها روی موش‌ها و همچنین سلول‌های انسانی در شرایط آزمایشگاهی انجام شده است و محققان نسبت به انجام این کار در خانه برای بیماران دیابتی هشدار می‌دهند.

مسئله‌ی دیگر اینکه این رژیم نیازمند اندازه‌گیری دقیق سطح کالری و نوع خوراکی‌های مصرفی است؛ از این‌ رو برای انجام این کار همچنان به شواهد پزشکی نیاز خواهد بود. هرچند به نظر می‌رسد در آینده این رژیم غذایی به درمان دیابت و بازگشت عملکرد پانکراس بدون نیاز به دارو کمک کند.

لونگو می‌گوید:

این یافته‌ها از نظر علمی ارزش فراوانی دارند؛ زیرا ما نشان داده‌ایم که می‌توان با استفاده از یک رژیم غذایی به بازتولید سلول‌ها بدون نیاز به هرگونه تغییر ژنتیکی دست‌ یافت. گام بعدی، انجام آزمایش‌های بالینی در انسان و آماده ساختن بستر مورد نیاز برای درمان این‌گونه بیماران است.موضوع شگفت‌انگیز این است که این روال احتمالاً همیشه در بدن انسان برقرار بوده است و حالا که ما موفق به کشف آن شده‌ایم، می‌توانیم راه‌هایی برای انطباق با آن بیابیم و از آن برای دست‌یابی به سلامت انسان بهره ببریم.

یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Cell منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات