نوکیا نقش مهمی در دوربین های واقعیت مجازی، گوشی های هوشمند و فناوری 5G خواهد داشت

یک‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
نوکیای محبوب برگشته و حالا این کمپانی مدعی شده است که گوشی‌های هوشمند جدیدش در کنار دوربین واقعیت‌مجازی و فناوری 5G این کمپانی می‌تواند باعث رشد حوزه‌ی موبایل شود.
تبلیغات

امروز در طی رویداد مطبوعاتی نوکیا در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷ بارسلونا، این شرکت در مورد نقشه راه خود برای فعالیت در حوزه‌هایی مثل شبکه‌های بی‌سیم سریع، گوشی‌های هوشمند و تجهیزات حرفه‌ای در زمینه‌ی واقعیت مجازی صحبت‌هایی کرد.

رئیس نوکیا، ریجیو سوری، گفته که بزرگ‌ترین پتانسیل رشد نوکیا، توانایی این کمپانی در گسترش، ساخت و آفریدن است. وی در این بخش به مواردی از جمله لایسنس‌های قدرتمند نوکیا اشاره کرده که از جمله آن‌ها می‌توان پلتفرم واقعیت مجازی اوزو و همکاری نزدیک با تولیدکننده‌ی گوشی‌های کنونی این برند یعنی اچ‌ام‌دی گلوبال را نام برد. سوری در بخشی از سخنان امروز خود گفت: «نوکیا اساسا نسبت به سال قبل یک شرکت کاملا متفاوت است.»

سوری اعلام کرد که نوکیا با همکاری ورایزن و اینتل، قصد دارد نسل بعدی سرویس‌های ویدیویی و تفریحی مبتنی بر 5G را راه‌اندازی کند. این فناوری با سرمایه‌گذاری عظیم در اواخر سال جاری در آمریکا به بهره‌برداری خواهید رسید و از اواخر سال ۲۰۱۷ به بعد نیز در سایر مناطق جهان در دسترس قرار خواهد گرفت.

راه‌اندازی 5G در آمریکا با تلاش‌های اخیر نوکیا در زمینه‌ی شبکه در یک جهت قرار دارند. اخیرا شیائومی با نوکیا تماس گرفته است تا شبکه‌ی پرسرعت فیبرنوری این شرکت چینی را تولید کند که بدین طریق شبکه‌ی داده‌های شیائومی با یکدیگر متصل شوند. علاوه بر این شیائومی دو کمپانی جنرال الکتریک و کوالکام را برای راه‌اندازی شبکه‌ی خصوصی ال‌تی‌ای (سفارشی شده برای اینترنت اشیاء در حوزه‌ی صنعتی) خود استخدام کرده است. 

هنگامی که صحبت در مورد دستگاه‌ها به میان آید، نوکیا بسیار اطمینان دارد که می‌تواند تأثیر مهمی بر حوزه‌های مختلف داشته باشد.

nokia ozo vr camera

سوری مدعی شده که توانایی اچ‌ام‌دی گلوبال برای تولید گوشی‌های هوشمند و بازاریابی قدرتمند بسیار بالا است. سوری در این رابطه می‌گوید: «از آنجا که شریک تجاری برای ما اهمیت زیادی دارد، زمان زیادی برای همین منظور صرف کرده‌ایم. من فکر می‌کنم که تیم اچ‌ام‌دی یک تیم واقعی است. کار این گروه واقعا خوب است. این تیم کانال‌های توزیع قدرتمند و گسترده‌ای دارد و از مدیران و کارمندان سابق نوکیا در مدیریت این شرکت بهره گرفته شده است. وقتی تمام این نکات مثبت در کنار یکدیگر باشند، این امکان به‌وجود می‌آید تا برند خود را بار دیگر زنده کنیم.»

Withings یک استارتاپ فرانسوی فعال در حوزه‌ی سلامت و ورزش است که در آوریل سال ۲۰۱۶ با مبلغ ۱۹۰ میلیون دلار توسط نوکیا خریداری شد. سوری معتقد است که Withings می‌تواند بخش مهمی از صنعت رو به‌رشد سلامتی باشد. وی در این مورد اینگونه توضیح می‌دهد: «بارها گفته‌ایم که سلامت دیجیتال یکی از حوزه‌های مورد علاقه‌ و استراتژیک برای نوکیا بوده و حالا فرصت فعالیت در این بازار بسیار بزرگ و مهم برای ما ایجاد شده است... هر دستگاهی که نوکیا تولید می‌کند با انسان‌ها ارتباط برقرار خواهد کرد و اینکار در واقع بازگشت به ارزش‌ها و اصالت نوکیا است.»

سوری همچنین اعلام کرده که تلاش‌های جدید نوکیا در حوزه‌ی واقعیت مجازی پیشرفت کرده است. این شرکت از دوربین واقعیت مجازی اوزو در سال ۲۰۱۵ رونمایی کرد که این محصول در سال ۲۰۱۶ یک به‌روزرسانی بزرگ سخت‌افزاری دریافت کرد. علاوه بر این کیت جدید نرم‌افزاری مخصوص توسعه‌دهندگان این دوربین منتشر شد و همچنین نوکیا برای تثیبت بیشتر این دوربین با تولیدکنندگان محتوا از جمله دیزنی و پلفترم سرگرمی چینی Youku وارد همکاری شده است. رمزی هایداموس، رئیس بخش تکنولوژی‌های نوکیا می‌گوید: «واقعیت مجازی یکی از فعالیت‌های اصلی ما است و به همین دلیل، اوزو اولین گام از مجموعه اقدامات نوکیا برای ایجاد یک اکوسیستم جهانی در حوزه‌ی واقعیت مجازی است... تنها دوربینی که حرفه‌ای بوده و به‌طور مخصوص با هدف واقعیت مجازی تولید شده است، دوربینی است که ما تولید کرده‌ایم.»

سوری در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که درآمد نوکیا در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته و به ۲۳.۹ میلیارد دلار رسیده است. برای مقایسه، درآمد این کمپانی در سال ۲۰۱۵ معادل ۱۲.۵ میلیارد دلار گزارش شده است.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا نوکیا می‌تواند آنطور که مدعی شده است، در حوزه‌های مورد اشاره در این مطلب نقش مهم و تأثیرگذاری داشته باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات