حضور ابر خودروی تمام الکتریکی Techrules در نمایشگاه ژنو تأیید شد

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
Techrules قرار است از ابر خودروی تمام الکتریکی خود در نمایشگاه خودروی ژنو در ماه آینده رونمایی کند. این خودرو از سیستم ابتکاری TREV بهره می‌برد.
تبلیغات

شرکت چینی Techrules از ابر خودروی تمام الکتریکی خود در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی می‌کند. این محصول که Techrules GT96 نام دارد یک خودروی تمام برقی است که یک سال پس از معرفی مدل مفهومی آن، پا به نمایشگاه ژنو می‌گذارد.

این خودروساز چینی یک طرح مفهومی از این خودرو را رونمایی کرده است که از فناوری ابتکاری موسوم به خودروی الکتریکی توربینی شارژی (TREV) بهره می‌برد. در این خودرو یک سیستم میکرو توربین با قابلیت گسترش دامنه‌ی حرکتی، برق موردنیاز باتری را تأمین می‌کند. این باتری سپس انرژی موتورها را تأمین می‌کند و سبب گردش چرخ‌ها می‌شود.

این خودرو توسط فابریزیو و جیورجتو جیوجیارو طراحی شده است و گفته می‌شود که دسته‌بندی‌های مختلفی برای فضای داخلی آن در نظر گرفته‌شده است. GT96 که صندلی راننده‌ی آن در وسط خودرو تعبیه شده است، از درهایی با امکان باز شدن رو به بالا بهره می‌برد. شاسی این خودرو توسط متخصص بین‌المللی دنیای موتور اسپرت، شرکت ال ام جیانتی، مهندسی شده است.

خودروی GT96

از دیگر مشخصه‌های طراحی GT96 می‌توان به چراغ‌های لیزری جلو و LED عقب که دوربین عقب خودرو نیز در آن جاسازی شده است، اشاره کرد. Techrules می‌گوید این فناوری در تمامی مدل‌های بعدی این شرکت نیز استفاده خواهد شد.

GT96 همچنین از قابلیت شارژ خودرو با شبکه برق شهری بهره‌مند خواهد شد. اگر Techrules همین مدل مفهومی را حفظ کند، در آینده از طراحی بدنه‌ی فیبر کربنی سبک‌وزن بهره خواهد برد و به ۶ موتور الکتریکی کششی، هرکدام با وزن ۱۳ کیلوگرم، مجهز خواهد شد. چرخ‌های جلو با موتورهای مجزا به حرکت درخواهند آمد، درحالی‌که چرخ‌های عقب از یک جفت موتور برای هر چرخ در اطراف نیرو خواهند گرفت. پیشرانه‌ی ترکیبی و پیشین این مدل مفهومی می‌توانست حداکثر ۱۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند و در زمان ۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت آن مدل هم به ۳۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. بااین‌حال حداکثر سرعت مدل تمام الکتریکی این خودرو تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده بود و می‌توانست با ۸۰ لیتر نفت سفید هواپیما یا سوختی با ارزش حرارتی مشابه و استفاده از سیستم توربینی شارژی (TREV)، مسافت ۱۹۲۰ کیلومتر را طی کند.

خودروی GT96

همان‌طور که اشاره شد، پیشرانه‌ی آن مدل مفهومی، یک ژنراتور میکرو توربینی با الهام از فناوری هوایی بود که با گردش ژنراتور باتری‌ها شارژ می‌شدند. برخلاف بسیاری از پیشرانه‌ی توربینی پیشین، هیچ منبع تغذیه‌ی الکتریکی مستقیمی از ژنراتور به موتورهای الکتریکی وجود نداشت؛ سیستم توربینی شارژی (TREV) صرفاً یک مدل هیبریدی سری (series hybrid) با قابلیت افزایش میزان شارژ باتری است. باتری خودرو با استفاده از این سیستم می‌تواند در ۴۰ دقیقه تا حداکثر ظرفیت خود شارژ شود.

GT96 برای اولین بار در نمایشگاه ۲۰۱۶ خودروی ژنو در دو مدل با طراحی موتور وسط و چهارچرخ محرک رونمایی شد. طراحی اول AT96 ا(Aviation Turbine) نام داشت که برای مسابقه ساخته شده بود و توربین آن با سوخت مایع نظیر نفت سفید هواپیما، دیزل و یا بنزین کار می‌کرد. طراحی دوم GT96 ا(Gas Turbine) بود که می‌توانست از سوخت‌های گازی نظیر بیوگاز و گاز طبیعی برای مدل خیابانی استفاده کند.

خودروی GT96

متیو جین، مدیرعامل Techrules، می‌گوید:

ما برای چندین ماه و به‌طور خستگی‌ناپذیری با تیم جیوجیارو برای طراحی GT96 همکاری کردیم و معرفی اولین ابر خودروی چینی در نمایشگاه ژنو لحظه‌ای غرورآفرین برای ما خواهد بود. رؤیای ما برای مشاهده‌ی خودروهای الکتریکی توربینی شارژی در جاده‌ها تقریباً در حال به حقیقت پیوستن است.
خودروی GT96

دیگر شریک Techrules یعنی L.M. Gianetti نیز در امر تولید و مهندسی به کمک این شرکت آمده است و در واحد تولیدی خود در شهر تورین سالانه ۲۵ دستگاه از این خودرو خواهد ساخت. مدل مسابقه‌ای این خودرو اول تولید خواهد شد و مدل‌ خیابانی GT96 و همچنین سایر مدل‌های الکتریکی در دیگر دسته‌های بازار خودرو در سال‌های بعد به تولید خواهند رسید.

جین در ابتدای امسال گفت:

ازآنجایی‌که توربین‌ها همیشه برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی لازم برای گردش چرخ‌ها ناکافی بوده‌اند، شرکت‌های کمی سعی به استفاده از یک توربین در پیشرانه‌ی خودرو کرده و هیچ‌کدام از آن‌ها موفق به تجاری‌سازی محصول خود نشده‌اند.اما خودروهای الکتریکی از یک موتور الکتریکی برای حرکت چرخ‌ها استفاده کرده و به‌طور موثر موتورهای احتراقی را برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی و درنهایت انرژی الکتریکی معاف کرده‌اند. این یک پیشرفت شگرف است و به ما امکان استفاده از موتورهای توربینی کارآمد به‌عنوان یک افزایش‌دهنده‌ی فوق‌العاده‌ی مسافت در خودروها می‌دهد.
خودروی GT96

Techrules که مقر آن در پکن قرار دارد، مدعی است که سیستم TREV یک پیشرانه با عمر نامحدود است و نیاز آن به تعمیر و نگهداری در مدت‌زمان استفاده تقریباً به صفر می‌رسد. به گفته‌ی این شرکت، سرویس و نگهداری این پیشرانه تنها شامل فیلتر هوای ورودی آن خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات