با استفاده از قانون پارتو یا 80/20 در کسب و کار خود پیشرفت کنید

پنج‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس نظریه‌ی قانون پارتو یا ۸۰/۲۰، حدود ۸۰ درصد از خروجی مفید کار، از ۲۰ درصد از تلاش‌های افراد به‌ دست می‌آید.
تبلیغات

هر مالک کسب و کاری تلاش می‌کند در تجارت خود موفق باشد. اما در برخی مواقع، به‌عنوان یک مدیر، با حجم زیادی از کارها و وظایف روبه‌رو می‌شوید که شما را خسته می‌کنند. در این مواقع نیاز است که یک قدم به عقب بردارید و با نگاهی به برنامه‌های کاری، اولویت‌های وظایف خود را تعیین کنید و کارهای کم‌اهمیت‌تر را به زمان‌های بعدی موکول کنید.

قانون پارتو

یکی از راه‌های تعیین اولویت در کارها، استفاده از قانون پارتو است. این قانون با نام قانون ۸۰/۲۰ هم شناخته می‌شود. طراح و ایده‌پرداز اصلی قانون پارتو، یک اقتصاددان ایتالیایی با نام ویلفردو پارتو (Vilfredo Pareto) بود. او در مطالعات خود به این نتیجه رسیده بود که ۸۰ درصد از املاک کشور ایتالیا، در اختیار ۲۰ درصد از جمعیت این کشور است. او در مقیاسی کوچک‌تر نیز باغچه‌ی شخصی خود را مورد مطالعه قرار داده بود و به این نتیجه‌ی کلی رسیده بود که ۸۰ درصد از محصولات، از ۲۰ درصد بذرها حاصل می‌شوند.

اما در تجارت و کسب و کار، قانون پارتو این ایده را مطرح می‌کند که ۸۰ درصد از نتایج کارها، از ۲۰ درصد تلاش‌های افراد حاصل می‌شوند. اگرچه این قانون را نمی‌توان اصلی ثابت نامید و حتی می‌توان ایراداتی به این نوع طرز تفکر وارد کرد؛ اما قانون ۸۰/۲۰ می‌تواند به مدیران کمک کند تا اولویت‌های کاری و موضوعاتی را که باید بر آن‌ها تمرکز کنند، بیابند. علاوه بر آن، افراد با استفاده از این قانون درمی‌یابند که چگونه تأثیرات مفید تلاش‌های خود را افزایش دهند.

استفاده از قانون ۸۰/۲۰ در کسب و کار

استفاده از این قانون در کسب و کار، به‌طور کلی به این معنی است که شما موضوعات و زمینه‌هایی را که در آن‌ها مهارت دارید، بیایید و بر آن‌ها تمرکز کنید.

در بحث فروش، ابتدا به این مسئله فکر کنید که چه تعداد اندک از مشتریان شما، بیشترین تأثیر را در فروش محصولات و خدمات دارند. بسیاری از فریلنسرها به این نتیجه می‌رسند که تعداد محدودی از مشتریان همیشگی آن‌ها، درصد زیادی از درآمد را برایشان به ارمغان می‌آورند. پس از این‌که مشتریان تأثیرگذار در موفقیت خود را پیدا کردید، می‌توانید تمرکز خود را بر آن نوع از مشتریان قرار دهید. با این کار، شما زمان کمتری را برای مشتریان با سود کمتر اختصاص می‌دهید و به این ترتیب، کارایی و بازده خود را افزایش خواهید داد.

همین روش را می‌توان برای انجام وظایف در شغل اعمال کرد. اکثر افراد به‌احتمال زیاد زمان زیادی از ساعات کاری خود را به وظایف بی‌اهمیت یا کارهایی که از عهده‌ی دیگران نیز برمی‌آید، اختصاص می‌دهند. واقعیت این است که اگر افراد بر زمینه‌های تخصصی خود و کارهایی که مهارت بیشتری در آن‌ها دارند تمرکز کنند، بازدهی بیشتری خواهند داشت. هرچند این زمینه‌ها ممکن است به‌عنوان بخش کوچکی از شغل شما به‌حساب بیایند، اما تمرکز بر آن‌ها، نتایج بسیار بهتری خواهد داشت. پس از آن‌که زمینه‌های استعداد و تمرکز خود را پیدا کردید، می‌توانید کارهای دیگر را به زمان‌های بعد موکول یا آن‌ها را به‌طور کلی برون‌سپاری کنید. این کار باعث می‌شود که شما به‌طور کامل بر وظایفی تمرکز کنید که به پیشرفت کسب و کار یا شغل شما کمک خواهند کرد.

از قانون ۸۰/۲۰ برای مدیریت زمان نیز می‌توان استفاده کرد. به‌احتمال زیاد، ۲۰ درصد از زمان کاری شما، ۸۰ درصد از نتایج کار را خواهد داشت. به‌جای این‌که ساعات زیادی (تنها برای افزایش ساعات کاری) مشغول به کار باشید، تلاش کنید زمان‌های با بیشترین بازدهی در طول ساعات کاری را بیابید. به‌عنوان مثال اگر شما فردی هستید که صبح‌ها بیشترین انرژی و کارایی را دارید، کارهای مهم‌تر را در این زمان انجام دهید. اگر بتوانید این قانون را به‌خوبی اجرا کنید، می‌توانید حتی ساعات کاری خود را کم کنید و البته کارایی و بازده شخصی را افزایش دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات