تیم رالی هیوندای؛ داستان یک شگفتی

پنج‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر علاقه‌‌مند دنیای موتوراسپرت و خصوصا مسابقات رالی جهانی (WRC) باشید، حتما در جریان موفقیت‌های بی‌سابقه‌ی تیم رالی هیوندای با خودروی i20 بوده‌اید. ما در این مطلب به بررسی چگونگی رسیدن آن‌ها به این شگفتی خواهیم پرداخت.
تبلیغات

هرچند بخش موتوراسپرت هیوندای در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، در سال ۲۰۱۲ با تأسیس دپارتمانی مخصوص رقابت‌های رالی جهانی، شکلی جدی و کاملا متفاوت از قبل به خود گرفت. هیوندای در سال ۲۰۱۴ اولین حضور خود در رالی جهانی را ثبت کرد و سال بعد از آن هم مثل دوره‌ی قبل، صرفا کسب تجربه را هدف خود قرار داد تا این‌که آن‌ها امسال توانستند پشت سر تیم با سابقه‌ی فولکس‌واگن به نایب قهرمانی جهانی برسند و حتی در چند مسابقه در جایگاه اول قرار بگیرند. این موفقیت مسلما مدیریتی عالی و منسجم پشت سر خود داشته است که مرحله به مرحله، پیش رفته و حالا هواداران پرشماری دارد.

۱- مکان مناسب برای یک تیم حرفه‌ای

هیوندای در سال ۲۰۱۲ محلی در نزدیکی فرانکفورت آلمان را به عنوان مقر تیم رالی خود برگزید. این پایگاه نه‌تنها به فرودگاه فرانکفورت به عنوان یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های جهان نزدیک است، که فاصله چندانی هم با مرکز مدیریت فروش محصولات هیوندای در اروپا ندارد. مایکل ناندن مدیر تیم رالی هیوندای که خودش سال‌ها به عنوان مهندس در این مسابقات حضور داشته می‌گوید: «وقتی ما به مقر جدید در آلتسناو این (Alzenau in) آمدیم، هیچ کس و هیچ چیز اینجا نبود؛ اما در اواسط سال ۲۰۱۳، حدود ۴۰ نفر را استخدام کردیم که عمدتا سابقه حضور در تیم‌های فرمول یک ، رالی جهانی و مسابقات استقامتی سرعت؛ مثل لمانز داشتند. در انتهای سال ۲۰۱۳ ما ۱۰۰ نفر پرسنل داشتیم که برای شروع فصل ۲۰۱۴ به ۲۰۰ نفر افزایش یافتند. مرکزی که برای مسابقات موتوراسپرت فعالیت می‌کند، در واقع یک کارخانه تولید خودرو است؛ اما افرادی که در آن کار می‌کنند با تجربه‌ای بالاتر از مهندسین معمولی، خودروهایی متفاوت و بهینه‌سازی شده برای یک رقابت جهانی عرضه می‌کنند.»

هیوندای i20 رالی

۲- ارتباط نزدیک با کارخانه‌ی مادر

وقتی در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ هیوندای با مدل اکسنت وارد رالی جهانی شد، خیلی زود شکافی میان تیم موتوراسپرت و شرکت اصلی به وجود آمد که منجر به تضعیف تیم مذکور شد، اما حالا نه‌تنها مدیران، که مهندسین هر دو پایگاه به اشتراک اطلاعات با یکدیگر می‌پردازند و محصولات این برند را، هم در تولید انبوه و هم در نسخه‌های مخصوص مسابقات ارتقاء می‌دهند. هیوندای رسما عنوان کرده است که از عملکرد و تغییرات اعمال‌شده بر پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و ۳۰۰ اسب بخاری i۲۰ (که در رالی جهانی ۲۰۱۶ شرکت داشت)، دانشی کسب کرده‌ است که در آینده روی محصولات این شرکت پیاده خواهد شد.

هیوندای i20 رالی

۳- تفکر جهانی با استفاده از ملیت‌ها

شش نفر، که وظیفه‌ی مدریت لجستیک تیم رالی هیوندای را بر عهده دارند، هر کدام از کشورهای متفاوتی هستند. از سویی دیگر می‌دانیم که این مسابقات در طول سال در نقاط مختلفی از جهان برگزار می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. این شش نفر همراه با مدیر اصلی تیم، باید پیش از آغاز هر مسابقه از محل بازدید و علاوه بر فراهم کردن امکانات لازم برای اقامت تیم، در پیش‌بینی شرایط مسابقه و نیازمندی‌های فنی آن تصمیم‌گیری کنند که نقشی کلید در موفقیت یا شکست تیم خواهد داشت. به عنوان مثال؛ امسال دور جدیدی به رقابت‌های رالی جهانی اضافه شده است که برای اولین‌ بار در کشور چین برگزار می‌شود و نیازمند کسب اطلاعات دقیق از شرایط محلی خواهد بود.

هیوندای i20 رالی

۴- تنظیم دقیق شرایط فنی خودرو تا لحظه شروع مسابقه

گروهی ۴ تا ۶ نفره شرایط محیطی مسابقه خصوصا آب و هوای محلی را تا ساعتی قبل از شروع رقابت‌ها، بررسی و گزارش می‌‌‌‌‌کنند که در مسیرهای ناهموار و غیر آسفالت، اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که نوع تایرها، سیستم تعلیق و فنربندی خودرو را تغییر خواهد داد. گروهی که در حین انجام مسابقه تیم را همراهی می‌کنند، متشکل از ۶۰ تا ۸۲ نفر هستند که هر هفته در مقر اصلی گرد هم می‌آیند و ضمن تبادل نظر و توضیح تجربیات گذشته، با برنامه دقیق هفته آینده آشنا می‌شوند.

هیوندای i20 رالی

۵- بهینه‌سازی مستمر و نوسازی خودرو در محلی متمرکز

مسلما هدف تیم، آماده کردن خودروها برای شرکت در مسابقه است که ۲ و گاهی ۳ خودرو را شامل می‌شود. در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ آن‌ها از هیوندای i20۰ سه‌در استفاده کردند، در حالی که سال گذشته خودروی آن‌ها نمونه‌ی پنج‌در i20 بود. در رالی جهانی امسال، هیوندای مجددا با i20 سه‌در حاضر شده است که از بدنه و پیشرانه‌ی نسل جدید این خودرو بهره می‌برد. بهینه‌سازی پیشرانه و جعبه‌دنده خودروی مذکور، کاملا در مرکز رالی هیوندای در آلمان انجام گرفته است و مونتاژ بدنه و قطعات کابین هم در همان محل تکمیل می‌شود. کل این مرکز، ۱۶ هزار متر مربع است که نیمی از آن مخصوص تیم رالی هیوندای موتوراسپرت در نظر گرفته شده و نیمی دیگر برای مشتریان این برند است که علاقه‌مند داشتن خودروهای ارتقاء یافته‌ی هیوندای برای دیگر تیم‌های مسابقه‌ای یا استفاده‌ی شخصی هستند.

دانلود با کیفیت 360p   720p  1080p

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات