پشتیبانی اینتل از رابط نرم‌افزاری ولکان در ویندوز ۱۰

جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل اکنون دو تراشه‌ی دیگر را به لیست تراشه‌های پشتیبانی‌کننده از ولکان اضافه کرده است.
تبلیغات

اینتل سرانجام با پشتیبانی رسمی از رابط‌ نرم‌افزاری ولکان (Vulkan) در حال افزودن امکانات بیشتر در جهت بهبود تجربه‌های واقعیت افزوده و گیمینگ در کامپیوترهای شخصی است. ولکان نوعی رابط نرم‌افزاری همانند دایرکت ‌ایکس ۱۲ است و برای اپلیکیشن‌های بی‌شماری استفاده می‌شود؛ اما غالبا در اپلیکیشن‌های بصری همانند بازی‌ها کاربرد بیشتری دارد.

بازی‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده‌ای که با رابط ولکان نوشته شده‌اند، با پردازشگرهای گرافیکی مجتمع پردازنده‌های نسل هفتم اینتل موسوم به کبی‌ لیک و پردازنده‌های نسل ششم اسکای‌لیک سازگاری خواهند داشت. پردازشگر گرافیکی مدل Intel HD Graphics 505 که در پردازنده‌های پنتیوم موسوم به آپولو لیک یافت می‌شود نیز از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

این پشتیبانی می‌تواند دریچه‌ای به روی اپلیکیشن‌های ولکان برای سازگاری با هدست‌های واقعیت افزوده مبتنی بر ویندوز باز کند. تا پایان سال جاری، از سازندگان کامپیوترهای شخصی همچون لنوو، دل و اچ‌پی انتظار می‌رود با عرضه کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰، هدست‌های مخصوص را نیز به همراه آن‌ها عرضه کنند. مایکروسافت نیز در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی که در ۲۷ فوریه در سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود، کیت‌های توسعه واقعیت افزوده را به همراه هدست‌ها منتشر خواهد کرد.

ولکان برای تجربه‌ی بهتر گیمینگ، قابلیت‌های جدیدی را امکان‌پذیر ساخته است. برای مثال با افزایش ظرفیت گرافیکی پردازشگرهای گرافیکی مجتمع کبی‌ لیک توسط اینتل، آن‌ها قابلیت پردازش گرافیک 4K را به دست آورده‌اند.

به‌واسطه درایورهای عرضه‌شده توسط تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک مجزا یعنی انویدیا و ای‌ام‌دی، قابلیت اجرای بازی‌های ولکان روی کامپیوترهای ویندوزی در حال حاضر وجود دارد و از آنجایی که درایورهای آزمایشی سابق اینتل به‌شدت ناپایدار بودند، این شرکت هم، اکنون پشتیبانی رسمی خود را از آن اعلام کرده است.

اکثر بازی‌های ویندوزی فعلی روی فناوری منبع بسته دایرکت ایکس ۱۲ اجرا می‌شوند. اما در مقابل، رابط منبع باز ولکان قابلیت‌های مشابه بسیاری دارد که هم‌اکنون با این پشتیبانی رسمی، امکان بهره‌مندی از نهایت قدرت آخرین پردازشگرهای گرافیکی و پردازنده‌ها برای پردازش گرافیکی بهتر را کسب کرده است.

پورت بازی‌های مبتنی بر دایرکت ایکس ۱۲ به ولکان نیز در مقایسه با رابط‌ نرم‌افزاری OpenGL آسان‌تر انجام می‌شود. پورت بازی‌ها از دایرکت ایکس به OpenGL بسیار زمان‌بر بود.

برخی گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت بازار همچون سامسونگ گلکسی اس ۷ نیز از ولکان پشتیبانی می‌کنند. بازی‌های مبتنی بر ولکان از منابع سیستمی کمتری بهره می‌برند و باعث بهبود عمر باتری در لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های همراه می‌شوند. ولکان در حال حاضر به‌عنوان آینده گیمینگ در کامپیوترهای لینوکس و دستگاه‌های استیم دیده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات