محققان اولین نبرد کامپیوترهای کوانتومی را برگزار کردند

جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان شرکت آی‌بی‌ام و دانشگاه مریلند اولین نبرد کامپیوترهای کوانتومی را برگزار کردند. در این مسابقه، کامپیوتر کوانتومی آی‌بی‌ام برنده شد، ولی کامپیوتر کوانتومی دانشگاه مریلند دقت بیشتری داشت.
تبلیغات

برای اولین بار، دو کامپیوتر کوانتومی در مسابقه‌ای شرکت کردند تا با انجام تعدادی آزمایش‌، مشخص شود  کدام تکنولوژی دست برتر دارد. تیمی از محققان دانشگاه مریلند، کامپیوتر کوانتومی خود را با کامپیوتر کوانتومی آی‌بی‌ام مواجه کردند. در این مسابقه هر دو کامپیوتر باید الگوریتم‌های یکسانی اجرا می‌کردند تا مشخص شود کدام یک سریع‌تر است. کامپیوتر کوانتومی آی‌بی‌ام برنده شد؛ اما کامپیوتر محققان مریلند، دقت بیشتری داشت. به‌عنوان مثال، در یک تست کامپیوتر مریلند دقت ۷۷.۱ داشت، درحالی‌که کامپیوتر ‌آی‌بی‌ام تنها به دقت ۳۵.۱ درصد رسید. در عوض، کامپیوتر کوانتومی آی‌بی‌ام، ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر بود.

این دو کامپیوتر کوانتومی بر مبنای دو تکنولوژی متفاوت هستند. محققان دانشگاه مریلند برای ساخت کامپیوتر خود یون‌های ایتربیوم را که در یک دام الکترومغناطیسی قرار داشتند، با لیزر دست‌کاری کردند؛ اما محققان آی‌بی‌ام کامپیوتر خود را با استفاده از حلقه‌های کوچک مواد ابررسانا که با سیگنال‌های مایکروویو قابل دست‌کاری شدن هستند، ساختند. از آنجایی که آی‌بی‌ام یک پلتفرم مبتنی بر پردازش ابری دارد که عموم مردم نیز می‌توانند از آن استفاده کنند، محققان مریلند از این پلتفرم برای انجام تست‌های خود استفاده کردند.

البته هیچ کدام از این دو کامپیوتر قدرت چندانی ندارند، اما پتانسیل کامپیوترهای کوانتومی را نشان می‌دهند. در گذشته، محققان تنها قادر بودند کامپیوترهای کوانتومی را با کامپیوترهای معمولی مقایسه کنند. این اولین بار است که دو کامپیوتر کوانتومی با یکدیگر مقایسه می‌شوند. سایمون بنجامین، فیزیکدان دانشگاه آکسفورد به مجله ساینس می‌گوید رقابت دو کامپیوتر کوانتومی، نشان از آن دارد که این تکنولوژی رو به بلوغ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات