آیا زمان عرضه نسل جدید گوشی های مجهز به ویندوز موبایل فرا نرسیده است؟

شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
زمان زیادی از انتشار آخرین نسخه لومیا می‌گذرد و هنوز مشخص نیست برنامه آینده‌ی مایکروسافت برای عرضه ویندوز فون جدید، چه خواهد بود.
تبلیغات

مایکروسافت، لومیا ۹۵۰ را که در واقع آخرین محصول موبایل غول فناوری ردموند است، ماه اکتبر سال گذشته راهی بازار کرد و از آن زمان تاکنون در عرصه ویندوز ۱۰ موبایل شاهد سکوت سنگین این کمپانی بوده‌ایم. با این وجود برخی برندهای گمنام در خلأ جریان اصلی و غیبت مایکروسافت،‌ چندین دستگاه مجهز به ویندوز ۱۰ موبایل معرفی کرده‌اند. به نظر می‌رسد آلکاتل با دستگاه‌های متنوع آیدل ۴ اس (Idol 4S) خود، تقریبا به‌عنوان تنها سنگربان این عرصه باقی‌مانده است. این در حالی است که در طرف دیگر؛ سامسونگ، سونی، ال‌جی و هواوی پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ خود را با تجهیز به طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها و فناوری‌های مختلف معرفی کردند. 

جبهه خالی

فراتر از این‌ها، جبهه ویندوز موبایل نیز تقریبا خالی است. چرا که اکنون تعداد دستگاه‌های قابل توجه و باقی‌مانده از این سیستم عامل از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود. بااین‌حال قطعا شایعاتی در مورد یک لومیای جدید و البته نام جدید آن، سرفیس فون وجود دارد! اما درواقع هنوز هیچ محصولی وارد ویترین مغازه‌ها نشده و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی غایب، بدون شک مایکروسافت است. احتمالا شما نیز چندین سال پیش را به خاطر دارید؛ مایکروسافت همان کمپانی بود که چندین سال پیش، بخش گوشی‌ هوشمند شرکت نوکیا را به قیمت گزافی تصاحب کرد. آن‌ها یک شرکت تولیدکننده‌ی تلفن همراه را خریدند تا تلفن همراه تولید کنند، اما اکنون تولید آن را متوقف کرده‌اند.

اما شایعات همیشه وجود دارند و کمکی هم به ما نمی‌کنند. ما به یک گوشی هوشمند واقعی نیاز داریم تا باری دیگر لذت استفاده از ویندوز ۱۰ موبایل را حس کنیم. آیا این سیستم عامل به یک پلتفرم بلااستفاده تبدیل شده است؟ آیا کسانی که صاحب دستگاه‌های ویندوزی هستند، به حال خود رها شده‌اند؟ به هر صورتی که به آن نگاه کنید، اصلا خوشایند نیست. یک طرفدار ویندوزفون، اکنون به‌جز غبطه خوردن به دستگاه‌های رقیب، چه باید بکند؟

لومیا ویندوزفون

زمان به‌سرعت در حال گذر است

مشکلی که در رابطه با غبطه خوردن به رقبای دیگر وجود دارد، این است که قبل از خرید یکی از محصولات آن‌ها، تنها بحث زمان مطرح است. نکته اینجا است: سخت‌افزار جدیدی در این میان ساخته نمی‌شود و  عرضه نرم‌افزار ویندوز ۱۰ موبایل هم در جایگاه خوبی به سر نمی‌برد. این در حالی است که روزانه تعداد زیادی اپلیکیشن برای سیستم‌عامل‌های رقیب تولید می‌شود. کمبودهای نرم‌افزاری قطعا شرایط را بغرنج‌تر می‌کنند. برای کسی که حقیقتا عاشق کاشی‌های زنده است، این مسئله واقعا ناامیدکننده است. اکنون زمان اقدام برای مایکروسافت فرا رسیده و فرصت آزمون و خطا به سر آمده است.

اگر قرار است یک سرفیس‌فون در کار باشد، مایکروسافت می‌تواند آن را رونمایی و معرفی کند. اگر قرار نیست چنین دستگاهی وجود داشته باشد، باز هم ایرادی متوجه کل سیستم مایکروسافت نخواهد بود، اما به نظر می‌رسد تصمیم این کمپانی هر چه باشد، بهتر است به‌طور رسمی اعلام کند. اگر مایکروسافت قرار است از ساخت یک سیستم‌عامل موبایل بی‌نقص عقب‌نشینی کند، مشکلی نیست و امیدواریم در این زمینه موفق باشد. اگر مایکروسافت قرار است فعلا تنها بر لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های هیبریدی تمرکز کند، در آن صورت باز هم مشکلی نیست و این استراتژی‌ها به هیچ عنوان راهکارهای بدی محسوب نمی‌شوند.

ویندوزفون

اما وضعی که در حال حاضر در جریان است، خیلی خوشایند نیست و نیاز به واکنشی قوی و تصمیم‌گیری مشخص و قاطعانه احساس می‌شود. مایکروسافت در نیمه‌تمام گذاشتن پروژه‌های خود مشهور است؛ اما اکنون زمان تکرار چنین چیزی نیست. اگر قرار است ساخت‌ گوشی‌های همراه را ادامه دهد؛ بهتر است دست به کار شود و در صدد عملی کردن تصمیم خود برآید. اگر قرار است در ساخت آن‌ها به شرکت‌های دیگر تکیه کند، باز هم با مدیریت صحیح می‌تواند آینده‌ی روشنی برای خود رقم بزند. آلکاتل می‌تواند در بین تولیدکنندگان دیگر نقشی که اچ‌تی‌سی سال گذشته بازی کرد، بر عهده بگیرد؛ چنین تصمیمی هم چندان ناخوشایند به نظر نمی‌رسد.

شاید فاصله‌ی ایجادشده بین مایکروسافت و سایر سیستم‌ عامل‌های موبایل اعم از اندروید و آی‌او‌اس با برخی تدابیر قابل جبران باشد. اما این فاصله روزبه‌روز بیشتر می‌شود و اگر این شرکت هرچه سریع‌تر راه چاره‌ای اتخاذ نکند، شاید مجبور به خروج کامل از بازار سودده گوشی هوشمند باشد. با این حال پس از اجرای نسخه‌ی کامل ویندوز با پردازنده‌های ARM، هنوز افق‌های روشنی برای این سیستم عامل می‌توان متصور شد. 

احتمالا مهم‌ترین دغدغه‌ی طرفداران مایکروسافت و کاربران خاص گوشی‌های هوشمند مایکروسافت این باشد که برنامه‌ی مایکروسافت برای تولید گوشی‌ هوشمند و پشتیبانی از آن‌، سرانجام به کجا خواهد رسید؟ آیا بهتر نیست مایکروسافت تکلیف این موضوع را با مخاطبان خود و همه‌ی کاربران گوشی‌های ویندوزی مشخص کند؟ احتمالا اعلام یک تصمیم روشن و قطعی از سوی این کمپانی مبنی بر قطع یا ادامه‌ی روند ساخت و توسعه‌ی گوشی‌های هوشمند در آینده، می‌تواند تا حد زیادی سودمند باشد. ظاهرا به نظر می‌رسد آن‌ها در حال حاضر تصمیمی برای چنین کاری ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات