نوکیا در پاییز 2016 با درآمد 1.01 میلیارد دلاری، بیش بینی کارشناسان را پشت سر گذاشت

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نوکیا امروز گزارش مالی سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد که حکایت از روزهای خوب فنلاندی‌ها دارد.
تبلیغات

شرکت نوکیا که این روزها تمرکز اصلی خود را بر بخش تجهیزات شبکه گذاشته است، روزهای خوبی سپری می‌کند و با ارائه یک گزارش مالی خوب، فراتر از پیش‌بینی کارشناسان ظاهر شده است. تصاحب شرکت آلکاتل-لوسنت و حذف هزینه‌های اضافی، به نوکیا کمک کرده‌اند که در بازار  شبکه و خدمات مرتبط با آن، رشد چشمگیری داشته باشد و به رقیبی قدرتمند برای سایرین تبدیل شود.

در حال حاضر، هواوی چینی و اریکسون سوئدی، تنها رقبای نوکیا در بازار شبکه به شمار می‌روند. این سه شرکت، برجسته‌ترین اپراتورهای شبکه در جهان هستند و برای توسعه نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G) تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و در حال حاضر نیز تمرکز خود را بر توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) گذاشته‌اند و دستاوردهای بزرگی نیز داشته‌اند؛ اما تا عرضه جهانی آن چند سالی زمان لازم است.

درآمد نوکیا در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ بدون احتساب مالیات و بهره، به ۱.۰۱ میلیارد دلار (۹۴۰ میلیون یورو) رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۷ درصد کاهش یافته است؛ اما میلیون‌ها دلار بیشتر از آن چیزی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند درآمد نوکیا در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۶ به ۸۵۲ میلیون دلار (۷۸۸ میلیون یورو) برسد اما نوکیا توانست با درآمد ۱.۰۱ میلیارد دلاری، پیش‌بینی آنان را پشت سر بگذارد و یک گزارش مالی بسیار خوب ارائه دهد. فروش تجهیزات شبکه نوکیا در پاییز ۲۰۱۶ چیزی در حدود ۱۴ درصد کاهش یافته و بیش از آن چیزی است که انتظار می‌رفت؛ اما حاشیه سود عملیاتی این شرکت ۱۴.۱ درصد افزایش یافته و بیشتر از پیش‌بینی ۱۱.۷ درصدی کارشناسان است. نوکیا می‌گوید در سال ۲۰۱۷ میزان فروش تجهیزات شبکه باز هم کاهش می‌یابد؛ اما حاشیه سود عملیاتی این شرکت روندی روبه افزایش خواهد داشت.

راجیف سوری، مدیرعامل نوکیا، در بیانیه خبری خود این‌چنین گفت:

من هنوز هم از روند فعلی فروش محصولات و جایگاه شرکت در سال ۲۰۱۶ راضی نیستم. ما باید در سال ۲۰۱۷ عملکرد خود را بهبود ببخشیم و میزان حاشیه سود عملیاتی کل را برای سال ۲۰۱۷ و سال‌های بعد از آن گسترش دهیم. امسال، شرایط بازار تغییراتی خواهد داشت و ما نیز امیدواریم که بتوانیم با تغییر برنامه‌های فروش، شاهد رشد باشیم و تحول ایجاد کنیم.

میکائیل راوتانِن، تحلیلگر شرکت پژوهشی Inderes، اعلام کرده است سخنان راجیف سوری نشان می‌دهد که نوکیا می‌خواهد به‌سادگی یک رقابت قیمتی به وجود بیاورد. وی در این خصوص می‌گوید:

در بازار فعلی، تصمیم نوکیا نتایج بسیار مهمی در پی خواهد داشت. نوکیا، اریکسون و هواوی در حال حاضر به‌جای تمرکز بر رشد و توسعه، بر سودآوری هرچه بیشتر تمرکز کرده‌اند. امسال بازار شبکه و فروش تجهیزات مرتبط با آن، نزول می‌کند؛ اما با روندی که این شرکت‌ها در پیش گرفته‌اند، شاهد افزایش فشار قیمتی خواهیم بود. این شرکت‌ها به دنبال افزایش سرمایه هستند.

نوکیا در سال گذشته میلادی، در واکنش به تغییرات بازار، تصمیم گرفت شرکت آلکاتل لوسنت را خریداری کند؛ اما در حال حاضر نوکیا برای کاهش هزینه‌های سالانه در نظر دارد تا سال ۲۰۱۸، هزاران کارمند را اخراج کند تا منافع مالی تأمین شوند. نوکیا در سال ۲۰۱۴ بخش تلفن همراه و تجهیزات مرتبط با آن را به مایکروسافت واگذار کرد و از آن زمان تا به امروز، درآمد نوکیا از طریق فروش تجهیزات شبکه و پتنت‌های مختلف به دست می‌آید. نوکیا اکنون حق استفاده از نام تجاری خود را به شرکت HMD Global واگذار کرده است تا این شرکت بتواند گوشی‌های هوشمند خود را با برند نوکیا به فروش برساند، نوکیا امیدوار است از این طریق نیز بتواند درآمد خود را افزایش دهد.

شما عملکرد نوکیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات