بلومبرگ: اپل در حال کار روی تراشه اختصاصی پیشرفته تر برای مک بوک است

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
منابع نزدیک به اپل اعلام کرده‌اند که کوپرتینویی‌ها در حال طراحی تراشه‌ای اختصاصی برای مک‌‌‌بوک‌های آینده هستند تا با پردازنده‌های کنونی اینتل جایگزین شوند.
تبلیغات

منابع نزدیک به اپل اعلام کرده‌اند که اپل در حال کار روی تراشه‌ای اختصاصی است که در مک‌بوک‌های آینده‌ی کمپانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس شنیده‌ها، اپل در نظر دارد تراشه‌ی اختصاصی خود را با پردازنده‌های اینتل که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، جایگزین کند.

توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی اپل برای استفاده در مک‌بوک‌ها از اواخر سال گذشته آغاز شده و مشابه تراشه‌ای است که در مک‌بوک‌های کنونی این کمپانی، وظیفه‌ی کنترل پردازش مربوط به پنل لمسی OLED یا همان تاچ‌بار را بر عهده دارد. تراشه به‌روز شده که با کد T310 شناخته می‌شود، قادر است بخشی از وظایف پردازشی سبک را بر عهده بگیرد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط منابع نزدیک که نام آن‌ها فاش نشده، این تراشه مبتنی بر معماری هسته‌های ARM است و می‌تواند در کنار تراشه‌ی اینتل به انجام وظیفه بپردازد.

بنا بر گزارش IDC، اپل تنها ۷.۵ درصد از سهم عرضه‌ی رایانه‌ها را طی سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ در اختیار داشته است؛ اما با این وجود کوپرتینویی‌ها همواره از نظر طراحی و استفاده از ماژول‌های سخت‌افزاری یکی از تعیین‌کنندگان سیاست‌های کلی بازار هستند. اپل معمولا قابلیت‌هایی در مک‌بوک‌ها و رایانه‌های مک خود استفاده می‌کند که بعدها با پیروی سایر تولیدکنندگان به استاندارد و قانونی نانوشته بدل می‌شوند.

توسعه‌ی تراشه‌های اختصاصی پیشرفته توسط اپل برای استفاده در مک‌بوک‌ها را باید قدمی دیگر در اجرای سیاست‌ طولانی‌مدت کسب استقلال بیشتر از اینتل خواند. اپل از تراشه‌های سری A خود در گوشی‌های هوشمند آیفون و تبلت‌های آیپد از سال ۲۰۱۰ استفاده می‌کند و موفق شده است با توسعه‌ی تراشه‌های اختصاصی، عملکرد بالا را با مصرف بهینه‌ی باتری ترکیب کند.

اپل اخیرا از نسل جدید تراشه اختصاصی مورد استفاده در مک‌بوک‌ها با نام T1 رونمایی کرده است. همان‌طور که اشاره کردیم این تراشه پردازش‌های مورد نیاز برای نوار لمسی را انجام می‌دهد. با استفاده از تاچ‌بار در زمان استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف، کاربران با آیکون‌های مربوط به دسترسی سریع اپلیکیشن مربوطه روبه‌رو می‌شوند که عملکردی بهتر در مقایسه با کلید‌های کمکی فیزیکی قرارگرفته در بالای کیبورد دارد.

ویژگی Power Nap

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، مهندسان اپل در نظر دارند پردازش مربوط به ویژگی موسوم به Power Nap را به پردازنده‌ی اختصاصی خود منتقل کنند. Power Nap ویژگی است که با بهره‌گیری از آن، مک بوک‌های اپل در حالتی که نمایشگر خاموش است و استفاده‌ای از مک‌بوک نمی‌شود، اقدام به دریافت ایمیل‌ و همچنین بروزرسانی‌ نرم‌افزار‌ها در کنار سایر قابلیت‌ها نظیر همگام‌سازی وقایع تقویم می‌کند. این ویژگی در حال حاضر وجود دارد و برای پردازش از تراشه‌ی اینتل استفاده می‌کند که این موضع باعث مصرف باتری هرچند به اندازه‌ی خیلی کم می‌شود، حال آنکه در صورت استفاده از تراشه‌ی مبتنی بر ARM مصرف باتری بسیار کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر تراشه‌ی ARM مورد استفاده در مک‌بوک کاملا مستقل از سایر ماژول‌ها است و تنها به کنترل تاچ‌بار می‌پردازد. تراشه‌ی جدید قدمی دیگر است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با توسعه‌ی آن، این تراشه به سایر ماژول‌ها متصل می‌شود و قادر است حافظه، ماژول‌های بی‌سیم و قسمت‌های دیگری را برای پیشبرد وظایف پردازشی کنترل کند.

توسعه‌‌ی تراشه‌ی اختصاصی این امکان را در اختیار اپل قرار می‌دهد تا سخت‌افزار و نرم‌افزار خود را بیش از پیش به یکدیگر متصل کند. همچنین اپل هزینه‌ی توسعه‌ی مک‌بوک‌های خود را نیز به این طریق کاهش می‌دهد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط منابع نزدیک، به نظر نمی‌رسد اپل در کوتاه‌مدت برنامه‌ای برای جایگزین کردن کامل تراشه‌های اینتل با تراشه‌هایی داشته باشد که خود توسعه داده است.

اینتل با طراحی تراشه‌ها و پردازنده‌های خود برای استفاده از در رایانه‌ها موفق شده است بازار را در اختیار بگیرد، به‌طوری‌که رقبا قادر به برابری با پردازنده‌های این کمپانی نیستند. در صورتی که کمپانی‌های تولیدکننده تراشه نظیر سامسونگ و TSMC بتوانند فاصله‌ی خود با اینتل را کاهش دهند، اپل قادر است به گسترش توسعه‌ی پردازنده‌های خود اقدام و از طریق این تولیدکنندگان، طراحی خود را پیاده کند.

باید دید آیا اپل قادر است با طراحی تراشه‌های اختصاصی، اینتل را پشت سر بگذارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات