تعداد کاربران ماهانه فیسبوک به دو میلیارد نفر می‌رسد

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
امروزه فیسبوک به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی مجازی شناخته می‌شود که به‌زودی به آمار خیره‌کننده ۲ میلیارد کاربر ماهانه دست پیدا خواهد کرد.
تبلیغات

با وجود آن که برخی کاربران و کارشناسان تصور می‌کنند رشد فیسبوک متوقف شده، این شبکه‌ی اجتماعی عظیم با قدرت در حال رشد است و کاربران خود را افزایش می‌دهد. فیسبوک هنوز به آمار ۲ میلیاردی کاربران در ماه نرسیده است؛ اما عدد ۱.۸۶ میلیارد کاربر، نشان می‌دهد این سرویس در آستانه‌ی ثبت رکوردی تاریخی در این زمینه است.

در سه‌ماهه‌ی گذشته، ۷۰ میلیون کاربر جدید به فیسبوک ملحق شده‌اند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۱۸ درصد رشد داشته است. این آمار نسب به سه‌‌ماهه‌ی قبلی نیز رشد ۱۷ درصدی داشته است. درآمد فیسبوک در این مدت سه‌ماهه، ۸.۸ میلیارد دلار بوده است. درآمد سالانه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی محبوب در سال ۲۰۱۶ نیز ۲۷.۶ میلیارد دلار بود که رشد مناسبی نسبت به رقم ۱۷.۹ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.

اگرچه کاربران به‌صورت مستقیم، پرداختی به فیسبوک ندارند، اما این سرویس تنها در کانادا و آمریکا توانسته است از هر کاربر در سال ۲۰۱۶، در حدود ۱۹.۸۱ دلار درآمد کسب کند. این رقم در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۳.۷ دلار بود. مارک زاکربرگ در صحبت‌های اخیر خود از این افزایش کاربر و درآمد ابراز خوشحالی نسبی کرده و عنوان کرده است که کار اصلی آن‌ها در ارتباط با متصل کردن تمام افراد دنیا به یکدیگر، هنوز ادامه دارد.

زاکربرگ

البته برخی سهامداران و سرمایه‌گذاران این شرکت، نگران این مسئله هستند که رشد تعداد کاربران فیسبوک با کاهش مواجه شود و سال ۲۰۱۷ شروعی برای این کاهش باشد. به هر حال توانایی کنونی این سرویس برای افزایش کاربران، عالی و مثال‌زدنی است.

ارزش سهام فیسبوک با رشد ۲ درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که پیش از عرضه‌ی اخیر سهام این شرکت، خبری مبنی بر محکومیت ۵۰۰ دلاری آن در یک دادگاه منتشر شده بود. این محکومیت در نتیجه‌ی اتهامی بود که به Palmer Luckey، یکی از مؤسسان Oculus، در زمینه نقض توافقنامه عدم افشا وارد شد.

موبایل هنوز هم فرمانروایی می‌کند

بیشترین درآمد و رشد کاربران فیسبوک، از طریق موبایل بوده است که البته دور از انتظار نیز نبود. کاربران روزانه‌ی این سرویس در حال حاضر، ۱.۲۳ میلیارد نفر هستند که ۱.۱۵ میلیارد نفر از آن‌ها، از موبایل برای دسترسی به فیسبوک استفاده می‌کنند. از لحاظ درآمد تبلیغاتی نیز، موبایل‌ها ۸۴ درصد از درآمد را تأمین می‌کنند. این در حالی است که این آمار در سال گذشته، در حدود ۸۰ درصد بوده است.

فیسبوک

البته، سرویس دسکتاپ نیز تأثیر مثبت خود را دارد و با وجود کاهش کاربران در این بخش، درآمد تبلیغات آن رشدی ۲۲ درصدی داشته است. این آمار می‌تواند نتیجه‌ی فعالیت‌های این سرویس برای کاهش تأثیر ادبلاکرها باشد.

یکی از نگرانی‌های زاکربرگ این است که کاربران نسل جدید و نوجوانان را از دست بدهد؛ چرا که آن‌ها به سمت سرویس‌هایی مانند اسنپ چت و Musical.ly جذب می‌شوند. اگرچه فیسبوک آماری از پراکندگی سنی کاربران خود منتشر نکرده است؛ اما شریل سندبرگ، مدیر اجرایی این شرکت عنوان کرده که آن‌ها پرداختن به کاربران نوجوان و تلاش برای جذب آن‌ها را نیز در برنامه‌های خود حفظ می‌کنند.

اکوسیستم موبایل فیسبوک، قدرتمند و گسترده است. این اکوسیستم شامل سرویس‌های مسنجر، اپلیکیشن فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام است. همین گستردگی در برخی مواقع باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. آن‌ها از این مسئله می‌ترسند که هر یک از این سرویس‌ها در رقابت با دیگری باشد. اما زاکربرگ با توضیح استراتژی‌های مختلف برای هر یک از اپلیکیشن‌های خود، توجیهی برای این گستردگی عنوان کرده است.

او در توضیح تفاوت‌های واتساپ و مسنجر به این نکته اشاره می‌کند که WhatsApp می‌تواند در روابط تجاری و کاری، جایگزین پیامک باشد و این در حالی است که مسنجر بیشتر برای ارتباطات دوستان و آشنایان طراحی شده است.

برنامه‌های آتی

بیشترین رشد درآمد از تبلیغات، از اپلیکیشن اصلی فیسبوک به دست آمده است. اما این شرکت قصد دارد از سرویس‌های دیگرش مانند اینستاگرام نیز درآمد کسب کند. این سرویس اشتراک عکس و ویدیو در حال حاضر ۴۰۰ میلیون کاربر روزانه دارد. این در حالی است که این آمار در ماه ژوئن ۲۰۱۶، در حدود ۳۰۰ میلیون بوده است.

اینستاگرام اخیرا قابلیت‌های استوری و پخش زنده را با اهداف تبلیغاتی معرفی کرده است. این قابلیت‌ها در مسنجر و واتساپ نیز با سرعت کمتری در حال گسترش هستند.

لایو استوری اینستاگرام

اگرچه رشد اصلی کاربران فیسبوک در ایالات متحده بوده است، این شرکت قصد دارد استراتژی‌های افزایش کاربران خود را به‌صورت جهانی برنامه‌ریزی کند. این بدان معنا است که آن‌ها برای اتصال افراد بیشتری در دنیا به اینترنت، تمامی تلاش خود را انجام می‌دهند. زاکربرگ اخیرا عنوان کرده است که پروژه‌ی Internet.org آن‌ها توانسته ۵۰ میلیون نفر را به اینترنت وصل کند.

فیسبوک که تا به امروز در دسکتاپ شکست خورده ولی پیروز واقعی پلتفرم موبایل بوده است، تلاش می‌کند در سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری‌های جدیدی انجام دهد. آن‌ها در حال حاضر ۱۷ هزار کارمند دارند و قصد دارند در سال جدید، تعداد بیشتری کارمند خصوصا در بخش واقعیت مجازی استخدام کنند. البته زاکربرگ عنوان کرده است که واقعیت مجازی درآمد کوتاه‌مدت نخواهد داشت و برای کسب درآمد از این سیستم، باید حداقل ۱۰ سال صبر کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات