پاناسونیک از اولین سنسور CMOS کربنی با داینامیک رنج ۱۰۰ برابر سنسورهای کنونی رونمایی کرد

دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پاناسونیک اخیرا از سه سنسور جدید CMOS با حساسیت بالا، شاتر جهانی و داینامیک رنج بالا که با استفاده از مواد آلی تولید شده‌اند، رونمایی کرد.
تبلیغات

پاناسونیک اواسط بهمن‌ماه ۹۵ از سه سنسور جدید رونمایی کرد که قابلیت‌های بسیار خارق‌العاده‌ای به همراه دارند. سنسور‌های جدید تولیدشده توسط پاناسونیک از نوع CMOS و اولین سنسور‌های دوربینی هستند که از مواد آلی یا به عبارتی کربن ساخته شده‌اند. هر یک از این سه سنسور قابلیت‌های بسیار خوبی دارد که آن‌ را در مقایسه با بهترین سنسور‌های کنونی مورد استفاده، در جایگاه بهتری قرار می‌دهد.

داینامیک رنج ۱۰۰ برابری

اولین سنسور از مجموع سه سنسور رونمایی شده توسط پاناسونیک را باید اولین سنسور CMOS خواند که با استفاده از کربن تولید شده است. این سنسور از داینامیک رنج با قابلیت ثبت هم‌زمان ۱۲۳ دسی‌بلی بهره می‌برد. پاناسونیک مدعی است که با استفاده از این سنسور می‌توان به داینامیک رنجی دست یافت که ۱۰۰ برابر وسیع‌تر از داینامیک‌ رنجی است که بهترین سنسور‌های موجود در بازار در اختیارمان گذاشته‌اند. در سنسورهای CMOS جدید پاناسونیک از فیلم هادی نور مبتنی بر مواد آلی استفاده شده است که امکان ثبت تصاویر با وجود نور شدید در پس‌زمینه را فراهم می‌آورد. حتی در صورتی که نوری بسیار شدید در پس‌زمینه‌ی منظره‌ی عکاسی وجود داشته باشد، سنسور جدید پاناسونیک می‌تواند رنگ‌ها را به‌خوبی و با دقت بالا ثبت کند.

با توجه به اینکه در زمان بهره‌گیری از این سنسور نیازی به نوردهی چندباره‌ی سنسور به‌منظور ثبت بهترین با داینامیک رنج بالا نیست، از این‌رو می‌توان از این سنسور در مواردی نظیر ثبت تصاویر سوژه‌هایی با سرعت بالا استفاده کرد.

ثبت تصاویر در محیط کم‌نور نزدیک به تاریکی

دومین سنسوری که پاناسونیک معرفی کرده، قادر است در محیط‌های کم نوری که تقریبا فاصله‌ی اندکی با تاریکی دارند، تصاویر بسیار جالب توجهی ثبت کند. در این سنسور از فوتودیود بهمنی استفاده شده است (فوتودیود بهمنی با استفاده از اثر فوتوالکتریک، نور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند). با استفاده از فوتودیود بهمنی، سنسور پاناسونیک سیگنال الکتریکی ۱۰,۰۰۰ برابری دریافت می‌کند که از همین رو، این سنسور در برابر نور حساسیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند در شب‌هنگام و زیر نور طبیعی آسمان تصاویر شارپی ثبت کند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، این سنسور قادر است تصاویری را با روشنایی ۰.۰۱ لوکس ثبت کند.

سنسور CMOS مبتنی بر کربن پاناسونیک

سنسور آلی مجهز به شاتر جهانی

سومین سنسور از مجموع سه سنسوری که پاناسونیک رونمایی کرده، یک سنسور CMOS‌ مبتنی بر کربن مجهز به یک شاتر جهانی است. سنسور جدید پاناسونیک قادر است کل پیکسل‌‌های یک سنسور را در یک فریم و به‌صورت هم‌زمان ثبت کند و از این‌رو نمی‌توان اثر شاتر چرخشی که این روزها به آفتی برای اغلب سنسور‌های عکاسی تبدیل شده است، در این سنسور مشاهده کرد.

سنسور CMOS مبتنی بر کربن پاناسونیک

پاناسونیک در مورد سنسور مجهز به شاتر جهانی خود چنین اظهار نظر کرده است:

سنسور جدید مجهز به شاتر جهانی، قادر است تصاویری از سوژه‌های با سرعت بالا بدون ایجاد اعوجاج ثبت کند. انتظار داریم این سنسور به‌صورت گسترده در مواردی نظیر ثبت اشیاء در حال حرکت مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس گزارش Nikkei، سونی در حال حاضر ۴۰ درصد از بازار سنسور‌های مجهز به شاتر جهانی را در اختیار دارد. پاناسونیک به دلیل کاهش سوددهی در این حوزه، حضور کمرنگ‌تری در این بازار داشت، حال آنکه افزایش تقاضا برای سنسور‌های رده بالا، این کمپانی ژاپنی را مجاب کرده است تا دوباره رو به تولید سنسورهای رده بالا بیاورد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات