انویدیا پردازنده سریع‌ترین ابر کامپیوتر هوش مصنوعی در ژاپن را تأمین می‌کند

یک‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
موسسه‌ی فناوری توکیو در حال توسعه‌ی سریع‌ترین ابر کامپیوتر هوش مصنوعی ژاپن است و قصد دارد از پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا در آن استفاده کند.
تبلیغات

موسسه‌ی فناوری توکیو در تازه‌ترین اخبار خود، برنامه‌ی توسعه و بهره‌برداری از سریع‌ترین ابر کامپیوتر هوش مصنوعی ژاپن را اعلام کرده و زمان نهایی بهره‌برداری را نیز تابستان سال جاری اعلام کرده است. این ابر کامپیوتر که Tsubame3.0 نام دارد، از شتاب‌دهنده‌هایی بر پایه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی تولید شرکت Nvidia بهره  می‌برد.

Tsubame3.0

این ابر کامپیوتر، از آخرین محصولات انویدیا در شاخه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی استفاده خواهد کرد. Tesla P100 GPU نام این پردازنده‌ است که بر پایه‌ی فناوری پاسکال تولید شده و کمپانی سازنده ادعا می‌کند سرعتی ۳ برابر نسل قبلی دارند. این پردازنده‌های گرافیکی تا ۱۲.۲ پتافلاپ، دقت کارایی دارند. در نتیجه‌ی استفاده از این پردازنده‌ها، Tsubame3.0 در بین ۱۰ ابرکامپیوتر برتر جهان قرار خواهد گرفت.

انویدیا ادعا می‌کند که ابرکامپیوتر تولیدی می‌تواند تا ۴۷ پتافلاپ پردازش هوش مصنوعی انجام دهد. این شرکت در ادامه به این نکته اشاره کرده است که با ترکیب Tsubame3.0 و Tsubame2.5، می‌توان ۶۴.۳ پتافلاپ پردازش هوش مصنوعی انجام داد. با توجه به این آمار، ترکیب حاصل، پیشرفته‌ترین ابرکامپیوتر ژاپن خواهد بود.

Tsubame3.0 برای مقاصد آموزشی و تحقیقات فناوری در موسسه‌ی تحقیقات توکیو استفاده خواهد شد. البته این ابر کامپیوتر برای محققان دیگر دانشگاه‌ها نیز با رعایت اصول امنیتی در دسترس خواهد بود.

ساتوشی ماتسوکا، یکی از اساتید موسسه‌ی فناوری توکیو در این باره می‌گوید:

اکوسیستم گسترده‌ی Nvidia در بخش هوش مصنوعی که شامل هزاران قابلیت و گزینه برای یادگیری عمیق است، این امکان را در اختیار دانشگاه Tokyo Tech می‌گذارد که آموزش Tsubame3.0 را به‌سرعت شروع کند. این آموزش به ما اجازه می‌دهد مسائلی بسیار پیچیده در دنیای علم و فناوری را حل کنیم.

استفاده از چیپست‌های هوش مصنوعی در ابرکامپیوترها

بازار پردازش سریع (HPC) از دیرباز با بازار یادگیری عمیق و هوش مصنوعی متفاوت بوده است. ابر کامپیوترها عموما برای مقاصدی مانند پیش‌بینی وضعیت آب و هوا، مدل‌سازی اقلیمی، فضایی و هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

با گسترش چیپست‌های پیشرفته به کمک هوش مصنوعی، این دو بازار به هم نزدیک می‌شوند و ابرکامپیوترها از چیپست‌هایی شبیه به هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. با پیشرفت بازار چیپست‌های هوش مصنوعی، بازدهی آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و کارایی بهتر و قیمت پایین‌تر نیز از نتایج این پیشرفت بازار خواهند بود. همین تغییرات تدریجی، باعث می‌شود درخواست برای به‌کارگیری این چیپست‌ها در ابرکامپیوترها افزایش پیدا کند.

با گذشت زمان، این دو بازار بیش از پیش به هم نزدیک می‌شوند. به‌عنوان مثال، دانشمندان امروزی بیشتر از گذشته از یادگیری ماشینی در تحقیقات خود استفاده می‌کنند. از طرفی بسیاری از شبیه‌سازی‌ها در بخش پردازش تصویر بسیار سنگین هستند و همین مورد، باعث افزایش استفاده از چیپست‌های هوش مصنوعی در ابرکامپیوترها می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات