رهبر سامسونگ به اتهام پرداخت رشوه به رئیس جمهور کره جنوبی بازداشت شد

شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نائب رئیس سامسونگ و رهبر کنونی این کمپانی کره‌ای به اتهام پرداخت رشوه به رئیس جمهور کره‌ی جنوبی بازداشت شد.
تبلیغات

لی جائه یانگ، نائب رئیس کنونی سامسونگ و رهبر این کمپانی است که پس از لی کون هی، پدر خود، امور اجرایی کمپانی سامسونگ را بر عهده گرفته است. پدر لی جائه یانگ از سال ۲۰۱۴ و پس از سکته‌ی قلبی قادر به انجام امور جاری سامسونگ نیست و از این‌رو پسر وی این کمپانی بزرگ را رهبری می‌کند. لی جائه یانگ به اتهام پرداخت رشوه به رئیس جمهور کره‌ی جنوبی بازداشت شد.

دادگاه منطقه‌ی مرکزی سئول، در پی دستور دفتر دادستان ویژه که ابتدای هفته‌ی جاری صادر شده بود، اقدام به بازداشت لی جائه یانگ کرده است. دادستان ویژه که پرونده‌ی مورد نظر را بررسی می‌کند، مدعی شده است که لی جائه یانگ از طریق چند زیرمجموعه‌ی سامسونگ، مبلغ ۳۶ میلیون دلار به دو نهادی که توسط چوی سون سیل، مظنون اصلی در رسوایی سیاسی اخیر کره جنوبی، کنترل می‌شود، پرداخت کرده است. این مبالغ برای یاری رئیس ‌جمهور کره‌ی جنوبی، پارک گئون های، پرداخت شده است. همچنین دادستان‌هایی که این پرونده را در اختیار دارند، مدعی شده‌اند که پرداخت رشوه در راستای این بوده است تا پارک، رئیس جمهور کره برای ادغام دو کمپانی هلدینگ سامسونگ کمک کند. ادغام کمپانی‌ها زیر نظر هلدینگ سامسونگ این امکان را در اختیار خانواده‌ی لی قرار می‌دهد تا کنترل بیشتری روی کمپانی داشته باشند. پارک گئون های، رئیس جمهور کره‌ی جنوبی در پی افشای این رسوایی در ماه دسامبر، استیضاح شد.

پیش از این، لی و پارک انجام عملی خلاف قوانین را کاملا رد کرده بودند؛ حال آنکه لی پرداخت این مبلغ را خودخواسته ندانسته و عنوان کرده که مجبور به پرداخت این مبلغ بوده است. دادستان این پرونده در ماه ژانویه درخواست بازداشت لی را صادر کرد که البته این درخواست رد شده بود. پس از آن، دادستان پرونده اعلام کرد که با یافتن شواهد بیشتر علیه لی، بازداشت وی انجام خواهد شد و به نظر می‌رسد این دادستان موفق شده است با ارائه شواهد خود، دادگاه را مجاب به صدور قرار بازداشت کند.

لی با اتهامات زیادی روبرو است که از جمله‌ی آن می‌توان به پرداخت رشوه، اختلاس، شهادت دروغ و همچنین خروج غیرقانونی دارایی‌ها از کشور اشاره کرد. لی پس از تفهیم اتهامات، هم‌اکنون در بازداشتگاه سئول به سر می‌برد. اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارند که نهایی شدن این پرونده بیش از ۱۸ ماه طول خواهد کشید و از این‌رو تا صدور رأی دادگاه بیش از ۱۸ ماه زمان باقی است. لی تنها مقام مسئول از سامسونگ نیست که تحت تعقیب قرار گرفته است، ولی درخواست دادستان برای بازداشت پارک سانگ جین، رئیس هیئت‌مدیره‌ی سامسونگ الکترونیکس با رأی مخالف دادگاه همراه شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات