توشیبا در آستانه ورشکستگی است

چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت بزرگ توشیبا دوران سختی را می‌گذارند و کارشناسان معتقدند این کمپانی به‌زودی مجبور به اعلام ورشکستگی خواهد شد.
تبلیغات

منابع خبری از هفته‌های گذشته اعلام کرده بودند که شرکت توشیبا در شرایط نامساعد مالی قرار گرفته است و قصد دارد با فروش بخشی از شرکت خود به وسترن  دیجیتال، کمی درآمد اضافه کسب کند؛ اما اتفاقاتی که روز سه‌شنبه‌ افتاد، این شرکت را از وضعیت بد به وضعیت بحرانی برد.

توشیبا روز گذشته اعلام کرد که در تجارت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای خود با کاهش ارزش ۶.۲ میلیارد دلاری روبرو شده است. این شرکت در سال ۲۰۰۶، بخش زیادی از سهام شرکت Westinghouse را خریداری کرد و در سال ۲۰۱۳، سهم مالکیت خود را به ۸۷ درصد رساند. توشیبا در سال ۲۰۰۶، مبلغی حدود ۵.۴ میلیارد دلار برای خرید این شرکت پرداخت کرد و در سال ۲۰۱۳ نیز، ۱.۶ میلیارد دلار دیگر هزینه کرد. در سال ۲۰۱۵، شرکت توشیبا اعلام کرد که تجارت انرژی هسته‌ای آن‌ها، از زمانی که این شرکت را خریداری کرده‌اند، سودده‌تر شده است؛ اما بحران‌ها زمانی شروع شد که سیستم حسابداری این شرکت ژاپنی کمی بعد از این اخبار با مشکل مواجه شد.

Westinghouse بسیار بزرگ‌تر از یک شرکت مهندسی هسته‌ای است که در اختیار توشیبا قرار دارد؛ اما این شرکت را می‌توان قلب و دلیل اصلی بحران کنونی توشیبا نامید. در سال ۲۰۱۵، وستینگهاوس یک شرکت ساخت و ساز آمریکایی با نام CB&I Stone & Webster را خریداری کرد. توشیبا اکنون اعلام کرده است که وستینگهاوس مبلغ زیادی برای خرید این شرکت پرداخت کرده و علاوه بر آن، اطلاعات مالی لازم مانند سرریزهای هزینه و تأخیرها که هر دو روی عملکرد این شرکت تأثیر خواهند داشت، به‌طور صحیح مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

علاوه بر موارد ذکرشده، توشیبا اعلام کرده است که به خاطر سرریز هزینه‌ها در پروژه‌های چندمنظوره‌ی هسته‌ای با ضرر ۳.۴ میلیارد دلاری روبه‌رو خواهد شد. این شرکت در ادامه عنوان کرده است که تمامی توافقاتش را با شرکت‌های انرژی مورد بازبینی قرار خواهد داد تا ظرفیت هسته‌ای خود را در سرتاسر جهان مورد بررسی قرار دهد.

به خاطر همین مشکلات، Toshiba قصد دارد مسیر خود را از پروژه‌های تولید نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای، به قراردادهای خدماتی موجود تغییر دهد؛ اگرچه این شرکت هنوز امیدوار است که بتواند تعدادی از رآکتور‌های AP100 خود را به فروش برساند. این رآکتورها، از نوع آبی تحت فشار هستند و آخرین طراحی‌های وستینگهاوس، زمان‌بندی به‌کارگیری آن‌ها را در سال جاری و در Sanmen چین عنوان کرده است. این زمان‌بندی اجرا، ۲ تا ۳ سال دیرتر از برنامه‌ریزی‌های اولیه است و می‌توان همین مورد را یکی از دلایل ضررهای بسیار زیاد توشیبا نامید.

AP1000

توشیبا پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد قراردادهای ساخت و ساز هسته‌ای خود در خارج از ژاپن را لغو کند و این خبر، نتایج خوبی برای این شرکت در انگلستان نداشت. شرکت ژاپنی حدود ۶۰ درصد از سهام شرکت NuGen را در اختیار دارد. این شرکت قرار است یک ایستگاه تولیدی جدید در شهر Cumbria بسازد. اما اکنون توشیبا قصد دارد سهام خود از این شرکت را به Korea Electric Power بفروشد؛ اگرچه امیدهای شرکت ژاپنی برای فروش رآکتورهای AP1000 هنوز پابرجا هستند.

شیگنوری شیگا، رئیس هیئت‌مدیره‌ی توشیبا اعلام کرده است که تمامی مسئولیت‌های کاهش بازدهی شرکت را قبول خواهد کرد؛ اما این خبر نیز نمی‌تواند تأثیری بر روند نزولی این شرکت داشته باشد. شرکت ژاپنی اعلام کرده است که برای تنظیم آمارها و اسناد مالی سه‌ماهه‌ی خود به بازار سهام توکیو، نیاز به فرصت ۳۰ روزه دارد. ارزش سهام این شرکت نیز از ۱۴ دسامبر تا کنون، با کاهش ۵۰ درصدی روبرو بوده است.

آمارها نشان می‌دهند که توشیبا چاره‌ای جز اعلام ورشکستگی و فروش بخشی از دارایی‌های خود ندارد و این اقدامات می‌توانند آخرین تلاش‌ها برای بقای این شرکت باسابقه باشند. با توجه به موارد گفته‌شده، این ابهام به وجود می‌آید که چرا این شرکت، تجارت هسته‌ای خود را به‌طور کامل نمی‌فروشد؟ نیویورک‌تایمز پیش از این اعلام کرد که شرکت ژاپنی نتوانسته است خریدار مناسبی برای این بخش پیدا کند. از طرفی، توشیبا اعلام کرده است که قصد دارد بخش میکروچیپ‌های خود را به‌صورت اسپین‌آف و با قیمتی حدود ‍۱۳ تا ۱۷ میلیارد دلار به فروش برساند تا بخشی از بدهی‌های خود را جبران کند. اگر این فروش انجام شود، بدهی‌های کوتاه‌مدت شرکت جبران خواهد شد؛ اما مشکل اصلی که تجارتی استهلاکی، پرهزینه و بدون سود کوتاه‌مدت با نام انرژی هسته‌ای است، همچنان باقی خواهد ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات