قعطه ساز برتر ایرانی: متأسفانه در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به دلیل تحریم‌ها عقب افتادیم

یک‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
قطعه ساز برتر ایران اعلام کرد که متأسفانه در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به دلیل تحریم‌ها از روند پیشرفت خود عقب افتادیم.
تبلیغات

خسروشاهی از قطعه‌سازان برتر ایران در همایش بین‌المللی خودرو ایران گفت:‌ «ایران در سال ۱۹۰۰ توسط مظفرالدین شاه دارای خودرو شد که آن هم از رنو بود. از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۶۰ ما فقط واردات داشتیم و از ۱۹۶۰ به بعد مونتاژ را انجام دادیم با اینکه جمعیتی برابر با ۲۵ میلیون نفر داشتیم.»

او افزود: «در طول انقلاب هم به خاطر حمله‌ی عراق به ایران قطعه‌سازی خودرو متوقف شد و در آن زمان ما فقط پیکان و رنو ۵ را در ایران مونتاژ می‌کردیم. بعد از جنگ صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران به پیشرفت گام برداشت و در دهه ۱۹۹۰ توانستیم با توان داخلی خودروی سمند را به بازار ارائه دهیم.»

خسروشاهی اعلام کرد:‌ «از  سال ۲۰۰۰ به بعد وارد بازار جهانی شدیم و توانستیم با کمک سایپا و ایران خودرو خط مونتاژ و تولید را در خارج از کشور راه‌اندازی کنیم. در سال ۲۰۰۰ توانستیم به فناوری‌ها و توانایی‌های ساخت قطعات حساس و خاص خودرو دست یابیم.»

این قطعه ساز برتر خودرو گفت: «متأسفانه در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم صنعت خودروسازی را با پیشرفت مواجه کنیم و از روند پیشرفت خود عقب افتادیم. شرکت‌های خارجی از ایران رفتند و شرکت‌های کوچک نیز با مشکلات مواجه شده و بازار خودرو را رها کردند. در این سال‌ها ما فقط توانستیم که بر روی پیشرفت‌های نرم‌افزاری کار کنیم تا خودمان را از دنیا عقب نگه نداریم.»

او ادامه داد: «از سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با حضور پژو، هیوندای، سیتروئن و رنو امید به پیشرفت و توسعه در قطعه‌سازی و صنعت خودروی ایران شکوفا شد و امیدواریم بتوانیم به پیشرفت فکر کنیم.»

خسروشاهی گفت: «سالانه ۲۳۰ هزار مهندس در ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند و در گزارش مکنزی نیز پتانسیل صنعت خودروی ایران ۹ میلیارد دلار در حال حاضر و ۵۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۵ برآورد شده است که این پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو است.»

قطعه ساز برتر ایران بیان کرد: «حقوق‌های کارگران در صنعت خودروی ایران سالانه ۸۱۰۰ دلار است که این قیمت پایین فضای سرمایه‌گذاری بالا را فراهم می‌کند. ایران قبل از تحریم‌ها یازدهمین کشور در صنعت خودروی دنیا بود اما هم اکنون شانزدهم است. این فاصله ایجادشده در تحریم می‌تواند فرصت خوبی برای برندهای خودرویی در دنیا باشد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات