۱۴ استارتاپ هیجان ‌انگیزی که در ادامه سال ۲۰۱۷ باید نظاره‌گر آنها باشیم

شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
اکنون یک ماه از سال جدید گذشته است و ما در گزارشی به بررسی استارتاپ‌هایی پرداخته‌ایم که در این سال امکان گسترش دارند.
تبلیغات

با گذشت تقریبا یک ماه از سال جدید میلادی، بسیار مشتاق هستیم تا تحولات بزرگ و جدید دنیای فناوری را در سال ۲۰۱۷ لمس و از نزدیک مشاهده کنیم. آیا واقعیت مجازی، سرویس‌های اینترنتی و ربات‌ها در ادامه‌ی سال ۲۰۱۷ درخششی دوباره خواهند داشت؟ یا اینکه این بار نوبت اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، امنیت سایبری و هوش مصنوعی خواهد بود؟

در اینجا لیستی از ۱۴ استارتاپی را گردآورده‌ایم که به عقیده‌ی ما ارزش توجه در ماه‌های آینده دارند. در این گزارش، ما کمپانی‌های برجسته‌ای را که بر اساس پیش‌بینی‌ها، احتمالا تجربیات هیجان‌انگیزی در ادامه‌ی سال جدید برای ما به ارمغان خواهند آورد، فهرست کرده‌ایم. باید اشاره کنیم که موارد این لیست بدون هیچ‌گونه ترتیب خاصی تهیه شده‌اند.

۱. مجیک لیپ (Magic leap)

مجیک لیپ

ما تنها به علت توجهاتی که مجیک لیپ در انتهای سال ۲۰۱۶ جلب کرد، آن را در این لیست قرار داده‌ایم. بر پایه‌ی آخرین اطلاعاتی که از طریق گزارش‌های منتشرشده به دست آمده است، احتمالا در مورد توانایی و کارکرد این اپلیکیشن بزرگنمایی شده ‌‌است و با وجود تمام تبلیغات و نمایش‌ها در مورد فناوری واقعیت ترکیبی به‌کاررفته در آن، نسخه‌ی تجاری اپلیکیشن هنوز آمادگی عرضه به بازار کسب نکرده است. در واقع به نظر می‌رسد حتی تاریخ انتشاری نیز برای آن در نظر گرفته نشده است.

بر اساس اطلاعات ما، کارکنان سابق مجیک لیپ می‌گویند این شرکت مرزهای بازاریابی را جابجا می‌کند و ویدئوهایی با استفاده از فناوری خاص خودش منتشر می‌کند که در حقیقت به‌وسیله کمپانی‌های جلوه‌های ویژه خلق شده‌اند.

مدیرعامل کمپانی، رونی آبویتز سعی دارد با اطمینان دادن به دنبال‌کنندگان صفحه‌ی توییتر خودش درباره‌ی اینکه مجیک لیپ در نهایت موفقیت بزرگی کسب خواهد کرد، از محصول این شرکت دفاع کرده است. بنابراین در سال ۲۰۱۷، تماشای اینکه آبویتز و تیم زیرمجموعه‌اش قادر به پیش بردن این فناوری و رساندن آن به دست مردم خواهند بود یا نه، هیجان‌‌انگیز خواهد بود. مخصوصا اینکه مایکروسافت نیز اکنون از محصول واقعیت افزوده خود (هولولنز) رونمایی کرده است. آبویتز همچنین از اظهار عقیده خود در مورد محصول مایکروسافت ابایی ندارد. به هر حال مجیک لیپ سال گذشته در این لیست قرار گرفته بود، اما بیاید امیدوار باشیم عملکرد قابل‌توجه‌تری در سال جدید از خود نشان دهد.

۲. کیپ (Kiip)

کیپ

تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۱۷، هزینه تبلیغات موبایلی بیش از ۲۶ درصد از مجموع تبلیغات در ایالات متحده را شامل خواهد شد. این رقم احتمالا به حدود ۳۳ درصد تا سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه تولیدکنندگان در پی یافتن راه‌های تازه برای پیدا کردن مشتری خواهند بود و تقویت این عرصه با شتاب بالایی ادامه خواهد یافت. کافی است به عطش شرکت ورایزن برای چنین کمپانی‌هایی توجه کنید. گزینه‌ای که در سال جدید ظرفیت قابل توجهی خواهد داشت «کیپ» است.

شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات سنتی دیگر جوابگو نیستند و شرکت‌ها عمیقا نگران این هستند که هزینه‌های مصرفی آن‌ها دقیقا در چه مواردی صرف خواهد شد. اما کیپ تنها یک شبکه‌ی تبلیغاتی نیست، این برنامه بر هدف‌گیری لحظه‌ای تمرکز می‌کند؛ به این معنی که هدفش پاداش دهی به افراد بر اساس نوعی شیوه‌ی تصادفی است. اهداف تنها در یک صفحه یا متن قرار نگرفته‌اند، بلکه عوامل مهم دیگری مثل موقعیت جغرافیایی و عملکرد دستگاه تلفن نیز لحاظ شده است.

بیش از ۶۰ میلیون نفر یک پاداش از طریق کیپ خریداری کرده‌اند و بیش از ۵۰۰۰ اپلیکیشن در حال استفاده از SDK یا بسته‌های توسعه نرم‌افزاری آن هستند. در ماه آوریل این شرکت یک قرارداد همکاری با شرکت چینی چیتا موبایل برای قرار دادن الگوی بازاریابی خود در اپلیکیشن‌های معروف آن شرکت منعقد کرد: کلین مستر (Clean Master)، باتری داکتر (Battery Doctor)، سی‌ام سکوریتی (CM Security) و پیانو تایلز ۲. این مسئله از آن جهت قابل توجه است که بر اساس گزارش‌های eMarketer، تبلیغ‌کننده‌ها در چین در حال صرف هزینه‌های بیشتر در بازاریابی آنلاین هستند و این مسئله فرصت بسیار خوبی برای موفقیت در اختیار کیپ قرار می‌دهد.

۳. اوکتان‌آی (Octane.ai)

اوکتان ای

۲۰۱۶ سال ربات‌های چت بود و پلتفرم‌های پیام رسان کیک و فیس‌بوک در جهت حمایت از اپلیکیشن‌هایی مثل ویچت، لاین و اسلک در حال پیوستن به آن‌ها هستند. ده‌ها هزار ربات‌ چت برای استفاده‌های مختلفی ساخته شده‌اند؛ اما روسای کمپانی‌هایی همچون فیس‌بوک در کاربردی بودن آن‌ها اظهار تردید کرده‌ و کل ماجرا را نوعی بزرگنمایی دانسته‌اند. در طرف دیگر، برندهایی که در پی دستیابی به تحول بزرگ بعدی هستند و برای جا نماندن از قطار پیشرفت به‌سختی تلاش می‌کنند. اینجا درست جایی است که به عقیده‌ی ما، اوکتان‌‌آی کاربردی بودن خود را اثبات می‌کند.

اوکتان‌آی توسط پایه‌گذار مجله چت‌بات مت اشلیشت ، موسسه‌ی سرمایه‌گذاری کسب‌و‌کار‌های نوپا دامینیت ‌فاند (DominateFund) و لیف کی بروکس پایه‌گذار سرویس چت Omegle.com ساخته شده‌ است. هدف این سرویس آسان‌سازی ساخت ربات‌هایی چت توسط کمپانی‌ها است. احتمالا با خودتان می‌گویید اوکتان‌آی همانند اسکوئراسپیس و ویبلی قصد تبدیل شدن به سرویسی کاربردی و راحت برای ساخت چت‌بات‌‌ دارد. بن پار در مصاحبه با ونچوربیت در ماه نوامبر گفت:

از این به بعد برای طراحی ربات‌ها و ساخت مکالمات نیازی به داشتن تخصص نیست. ۹۹ درصد افرادی که تخصصی در برنامه‌نویسی ندارند، به‌راحتی می‌توانند ظرف سه تا چهار دقیقه، نه یک ربات پیشرفته بلکه یک ربات قابل قبول بسازند.

اوکتان‌‌آی در حال حاضر توسط سرمایه‌گذارانی مثل فیل لیبین، مالک جنرال کاتالیست، بوست وی‌سی، دیمنشن سیکس و دیگران مبلغ ۱.۵ میلیون دلار در حساب خود دارد. اکنون ربات‌ها برای گروه‌های موسیقی مثل فیفتی سنت، آیروسمیت، کیس، مایک و اسپین ساخته شده است.

در حالی که ربات‌ها در حال یافتن جایگاه خود هستند، به نظر شما آیا اوکتان‌آی تمام توجه خود را بر یک زمینه‌ی خاص متمرکز کرده است؟ به‌احتمال زیاد سرویس‌های ساخت ربات به کمپانی‌ها برای ایجاد ارزش واقعی، کمک خواهند کرد.

۴. نومیکو (Nomiku)

نومیکو

دو سال پیش، نومیکو به دنبال گسترش ارتباط ابزارهای الکترونیکی قابل حمل که توانایی پخت غذاهای خوش‌طعم خانگی به هرکس می‌دهند، وارد بازار آشپزی شد. از طریق ایجاد یک کمپین در کیک‌استارتر، این شرکت بیش از ۷۵۰ هزار دلار برای فرستادن دستگاه آشپزی‌اش به بازار که از طریق وای‌فای و در خلأ  اقدام به پخت غذا می‌کند، به دست آورد. اما چه چیزی این سرویس را متمایز می‌کند؟ نومیکو وعده می‌دهد که از این به بعد شما نه‌تنها هرگز غذای سوخته سرو نخواهید کرد، بلکه قادر خواهید بود درست همانند یک آشپز حرفه‌ای پخت و پز کنید.

این دانش‌آموخته وای کمباینیتور، اپلیکیشن موبایلی دارد که از طریق آن می‌توانید دستگاه را کنترل کنید. بنابراین نیازی نیست در زمان پخت غذا اطراف آن بایستید و منتظر بمانید، قابلیت مدیریت همه‌چیز به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده وجود دارد.

اما نومیکو علاوه بر فروش سخت‌افزار آشپزی به مشتریان، یک اجتماع نیز محسوب می‌شود. یک اپلیکیشن دستور پخت همگانی وجود دارد که مردم در آن دستورالعمل‌های واقعی برای پخت غذاهایی که قابلیت آماده شدن توسط این سخت‌افزار دارند، ارائه می‌کنند.

این شرکت اخیرا در برنامه‌ی آشپزی شارک تانک ظاهر شد و در آن از فروش ۳ میلیون دلاری محصولاتش در چهار سال گذشته صحبت به میان آورد و در حالی که اکثر سرمایه‌گذاران از صرف هزینه سر باز زده‌اند، نومیکو موفق به جلب حمایت سرمایه‌گذار معروف کریس ساکا شده است که به یک معامله ۲۵۰ هزار دلاری برای پرداخت ۱۰ درصد از هزینه‌های شرکت رضایت داده است.

با وجود تمام صحبت‌ها درباره آشپزی در خلأ و هیاهو در مورد نومیکو، تماشای اینکه آیا این کمپانی موفق به توسعه کسب‌وکار خود در سال پیش رو می‌شود یا نه، هیجان‌انگیز خواهد بود. پخت در خلأ نوعی شیوه‌ی آشپزی فرانسوی است که طی آن مواد غذایی داخل کیسه‌های پلاستیکی فاقد هوا پخته می‌شوند.

۵. IFTTT

IFTTT

دستگاه‌های متصل به هم در حال توسعه و گسترش به سوی بازار و تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزمره ما هستند. از بین اتومبیل‌ها، سخت‌افزارهای آشپزی، یخچال‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، پلتفرم‌های ابری و حتی ابزارهایی مثل اکوی آمازون یا گوگل هوم، شرکت‌ها در پی یافتن راه‌هایی برای اتصال محصولات خود با این ابزارهای جدید هستند. اینجا جایی است که IFTTT نقشی حیاتی بازی می‌کند.

این سرویس به‌آرامی در حال اضافه کردن اتصالات سوم شخص برای همساز کردن این موضوع است. از دادن اختیار به دستیار گوگل برای راه‌اندازی و نظارت بر ترموستات ساخت نست (Nest) شما گرفته تا ایمن کردن منزل شما در شب توسط الکسا، برنامه‌های قابل دسترسی برای کسانی که تمایلی به استفاده از تنظیمات پیش‌فرض تولید‌کننده ندارند، وجود دارد. یکی از سرمایه‌گذاران IFTTT که نخواست نامش فاش شود، در این باره چنین گفته است:

با وجود تلاش‌های جدی و مستمر شرکت‌های آمازون، اپل، گوگل، سامسونگ و مایکروسافت برای ایجاد همکاری با IFTTT، به نظر می‌رسد جایگاه بسیار مناسبی برای این شرکت در سال ۲۰۱۷ و فراتر از آن وجود خواهد داشت.

۶. هاوس ‌پارتی (House Party)

هاوس پارتی

اپلیکیشن میرکات (Meerkat) دیگر وجود خارجی ندارد. اما سازندگان آن در مورد ظرفیت بالقوه‌ی ویدئوهای زنده تسلیم نشده‌اند. ابتکار جدید آن‌ها، یک اپلیکیشن چت ویدئویی گروهی به نام هاوس‌پارتی است. از زمان انتشار آن در ماه سپتامبر، بیش از یک میلیون نفر برای استفاده از این سرویس ثبت نام کرده‌اند. یک بازگشت باشکوه برای شرکتی که به‌واسطه قطع دسترسی رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزارش (API) توسط توییتر، تقریبا از بین رفته بود.

هاوس‌پارتی هم توجه جوانان و هم توجه سرمایه‌‌گذاران را جلب کرده است. در ماه دسامبر گذشته، این شرکت، مبلغ ۵۰ میلیون دلار توسط Sequoia و با مشارکت Aleph،  و سرمایه‌گذاری کام‌کست و گری‌لاک پارتنرز به دست آورد.

هاوس‌پارتی قطعا پیشتاز این عرصه نیست، اما از زمان شکل‌گیری رشد بالایی داشته است. هاوس‌پارتی با سرویس‌هایی مثل اسکایپ، گوگل هنگ‌اوتز و حتی مسنجر فیس‌بوک رقابت می‌کند. اما نقطه قوت آن احتمالا در سادگی آن نهفته است. تنها کاری که لازم است انجام شود، این است که افراد سیگنالی مبنی بر دسترس بودن خود منتشر می‌کنند و تمام. حداکثر ۸ نفر می‌توانند به یک گفتگو ملحق شوند. احتمالا بخشی از ایده‌ی اصلی مربوط به میرکات و ایده مربوط به حقوقی نبودن سرویس، همانند فیس‌بوک، گوگل یا مایکروسافت است. ما ناظر هاوس‌پارتی خواهیم بود تا بینیم در میانه رقابت سهمگین در سال ۲۰۱۷ همچنان یک اپلیکیشن محبوب باقی خواهد ماند یا نه.

۷. اکمپانی (Accompany)

اکامپونی

این سرویس نام خود را فرمانده کل شخصی شما گذاشته است. اکمپانی هدف خود را در ترکیب بهترین عوامل از سرویس‌های تقویم هوشمند مثل تمپو و سانرایز با قابلیت‌های اپلیکیشن رپورتیو در جهت ارائه‌ی اطلاعات مختصر و مفید مورد نیاز روزانه برای کاربران قرار داده است. این سرویس توسط کارمند سابق گوگل، آرمی چنگ پایه‌گذاری شده است، اکمپانی سال گذشته ۲۰ میلیون دلار به دست آورد و یک نسخه‌ی آزمایشی از  اپلیکیشن خود را در ایالات متحده و بریتانیا منتشر کرد.

هدف این اپلیکیشن فراهم کردن تمام اطلاعات مورد نیاز شما قبل از وارد شدن به یک جلسه یا قرار ملاقات است. اطلاعاتی نظیر مکالمات قبلی با حاضرین آن جلسه و جزییات مربوط به زندگی آن‌ها، اخبار و گزارش‌ها پیرامون موضوع جلسه، اسناد و مدارک مربوطه و غیره.

انتشار اکمپانی زمانی رخ داد که هوشمندترین اپلیکیشن‌های تقویم یا توسط شرکت‌های دیگر تصاحب یا به‌کلی از رده خارج شدند. سیلزفورس سال گذشته تمپو را تصاحب کرد و مایکروسافت نیز سانرایز را به تملک خود درآورد؛ بنابراین سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا هنوز برای تقویم‌ها جایی وجود دارد؟ احتمالا بله و قطعا برای شرکتی در جایگاه اکمپانی موردی مناسب وجود خواهد داشت.

۸. لیدرز (Leade.rs)

لیدرز

لوییک لی‌مور، کارآفرین معروف فرانسوی همیشه نظاره‌گر آخرین موضوعات داغ فناوری بوده است، به‌عنوان یک کارآفرین با اپلیکیشن سیسمیک، به‌عنوان یک سرمایه‌گذار و همچنین یک مسئول، وی و همکارش جرالدین، مجمع Le Web را راه‌اندازی کردند که به مدت ۱۲ سال پابرجا بود و فناوری‌های نوظهور کشف می‌کرد. اکنون وی یک شرکت جدید به نام لیدرز تأسیس کرده است که هدفش تبدیل شدن به سرویسی همانند Product Hunt (سرویسی برای یافتن جدیدترین محصولات و فناوری‌ها) برای عموم و کمک به ما برای ارتباط با افراد مؤثر و متخصصی که در حال توسعه فناوری‌هایی مثل واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، چت‌بات‌ها و سلامت دیجیتال هستند، است.

لیدرز سال گذشته به‌واسطه اشتیاق لی‌مور برای یافتن بهترین افراد شکل گرفت. بنا به گفته خودش، وی عاشق پیدا کردن افراد جالبی است که کارهای فوق‌العاده انجام می‌دهند. نکته‌ای که این شرکت را قابل توجه می‌کند، این است که هدف آن‌ها تمرکز بر فناوری‌ها و بازارهای اشباع‌شده، مثل اپلیکیشن‌های اشتراک‌گذاری تصویر یا شبکه‌های اجتماعی نیست؛ بلکه جستجوی پدیده‌های نوظهور است. این مسئله با مشاهده‌ی سرویس سیسمیک که در ابتدای کار تمرکزش بر پیام‌رسانی ویدئویی بود و پیشرفت قابل ملاحظه این عرصه از آن زمان تا به امروز، همخوانی دارد.

مشاهده اینکه آیا لیدرز قابلیت کسب موفقیت مشابهی که پروداکت هانت تنها در مدت ۳ سال به دست آورد، دارد یا نه، هیجان‌انگیز خواهد بود.

۹. کلاریفای (Clarifai)

کلاریفای

هوش مصنوعی، مورد بحث‌ترین فناوری در سال ۲۰۱۶ بود و ما باید منتظر ابداعات و پیشرفت‌های جدیدی در سال ۲۰۱۷ باشیم. کلاریفای شرکتی است که نه به خاطر ماهیتش، بلکه به خاطر در اختیار داشتن مغزهای متفکر ارزشمندی که می‌توانند باعث پیشرفت این شرکت شوند حائز اهمیت است.

کلاریفای در سال ۲۰۱۳ توسط مت زیلر، کارمند سابق گوگل که در بخش یادگیری ماشینی یک متخصص خبره محسوب می‌شود، راه‌اندازی شد. تخصص کلاریفای در یادگیری بصری است. این شرکت برای کمپانی‌هایی مثل آنویلر، تریواگو، ۵۰۰ پیکس، پاند۵، کیورلیت و غیره سرویس‌هایی فراهم می‌کند. در ابتدای سال گذشته، این شرکت ابزارهایی معرفی کرد که به توسعه‌دهندگان به‌راحتی امکان ترکیب سرویس‌های یادگیری بصری به اپلیکیشن‌هایشان می‌دهد.

کلاریفای در سال ۲۰۱۶ نیز دور دیگری از جذب سرمایه تجربه کرد، کسب ۳۰ میلیون دلار برای توسعه‌ی تیم کاری و ادامه کار به‌عنوان یک کمپانی مستقل. دنیای یادگیری ماشینی حوادث هیجان‌انگیز دیگری در سال گذشته تجربه کرد. دیگر رقیب این عرصه، اسکای‌ماند موفق به جذب ۳ میلیون دلار شد. سیلزفورس متامایند را خریداری کرد، آی‌بی‌ام آلکمی‌ای‌پی‌آی را به تملک خود درآورد، اینتل نیروانا را تصاحب کرد و در بخش آزمایشگاه‌های ایرساتز و HDO دست به تعدیل نیرو زد.

۱۰. اینترکام (Intercom)

اینترکام

سرویس‌های پس از فروش، دیگر به پاسخ‌دهی از طریق ایمیل و تماس‌های تلفنی محدود نیستند. شرکت‌ها ناگزیر از پاسخ‌دهی به سؤالات و بازخوردهای مشتریان در هر مکانی هستند. اینترکام با داشتن بیش از ۱۵ هزار مشتری، به همراه اکپنسیفای، پروداکت هانت، نیورلیک و شاپیفای و رسیدن به مرز بیش از یک میلیون کاربر، به‌عنوان یک سرویس داغ در این عرصه ظاهر شده است.

در حال حاضر مردم شیفته گسترش ربات‌ها برای آسان‌سازی خدمات پس از فروش هستند؛ اما چه دلیلی دارد که آن‌ها از شیوه موبایلی و آنلاین فاصله بگیرند و به یک اپلیکیشن پیام‌رسان سوم شخص رو بیاورند؟ اینترکام این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا برای استفاده مشتریان خود داخل اپلیکیشن یا محصولاتشان، قابلیت‌های پیام‌رسانی قرار دهند. تجربه کار مشابه اپلیکیشن مسنجر فیس‌بوک است، با این تفاوت که در پس‌زمینه به داده‌هایی که کسب‌وکارها علاقه‌مند آن هستند، متصل است.

سرمایه‌گذاران متوجه پیشرفت اینترکام شدند و در آوریل گذشته مبلغ ۵۰ میلیون دلار دیگر برای این شرکت فراهم کردند. اینترکام در صحبت با ونچورزبیت اشاره کرد که این آخرین دور جذب سرمایه آن‌ها خواهد بود و به‌زودی به سودآوری خواهند رسید.

۱۱.  دیپ‌اسکیل (DeepScale)

دیپ اسکیل

اگر فراموش کرده‌اید، لازم به یادآوری است که ما به تدریج شاهد تولید گسترده اتومبیل‌های خودران خواهیم بود. سال گذشته ما شاهد پیشرفتی مختصر در زمینه وسایل نقلیه خودران بودیم: سیستم اتوپایلوت تسلا تاکنون ۲۲۲ میلیون مایل مسافت طی کرده است.، ویموی (Waymo) آلفابت با توسعه و همکاری با فیات کرایسلر اقدام به ترکیب فناوری‌های خود با مینی‌ون‌ها کرده است، کوماآی (Comma.ai) دست از مبارزه با مدیران برداشته و فناوری‌های خود را منبع‌باز کرده‌ و اوبر نیز اتومبیل‌های خودران خود را وارد آریزونا کرده است.

در این میان دیپ‌اسکیل با نرم‌افزار مفهومی خود برای وسایل نقلیه خودران وارد میدان رقابت شده است. این مسئله که آیا سازندگان اتومبیل مثل هوندا، تویوتا و جنرال موتورز در آینده روی این فناوری سرمایه‌گذاری خواهند کرد یا نهT قابل توجه خواهد بود. هیچ  نکته‌ی دیگری در مورد دیپ‌اسکیل از جمله اینکه آیا این فناوری به طور کلی کاربردی است یا نهT هنوز روشن نیست. بنابراین هنوز مشخص نیست آیا ۲۰۱۷ سال انتشار و درخشش این سرویس خواهد بود یا سال شکست انتظارات.

۱۲. اطلس اینفورماتیکز (Atlas Intormatics)

Atlas اطلس

مدیریت زندگی‌های دیجیتالی ما، پرونده‌ها، تصاویر، پیام‌رسانی‌ها، قرارهای تقویم و خیلی‌ موارد دیگر ممکن است از کنترل ما خارج شوند. هدف اطلس اینفورماتیکز نظم و ترتیب بخشیدن به این موارد و جلوگیری از بی‌نظمی آن‌ها با فراهم آوردن قابلیت‌های جستجوی مشابه سرویس‌ جستجوی گوگل در میان فایل‌ها و پرونده‌های شما است.

این شرکت توسط جوردن ریتر یکی از بنیانگذاران نپستر پایه‌گذاری شده است. اپلیکیشن اطلس در پس‌زمینه دسکتاپ شما اجرا می‌شود. یک نسخه باز و آزمایشی از اطلس برای سیستم عامل مک در نوامبر گذشته منتشر شد که هرچیزی که درون دستگا‌ه‌ها و اپلیکیشن‌های شما وجود دارد، به شرط استفاده از سیستم‌های عامل iOS یا مک دسته‌بندی می‌کند. اطلس بعضی از قابلیت‌هایش را از سرویس فوند (Found) الهام گرفته است، استارتاپی که توسط های‌تیل (با نام سابق یوسندیت) در سال ۲۰۱۳ تصاحب شد. اپلیکیشن ذکرشده قابلیت جستجو میان پرونده‌ها، اسناد و داده‌ها از بین دستگاه‌ها و سرویس‌های ابری به کاربران می‌داد.

این شرکت که مقر آن در سیاتل آمریکا قرار دارد، اخیرا مبلغ ۲۰ میلیون دلار برای ادامه مأموریتش در جهت تبدیل شدن به یگانه موتور جستجوی بازار جذب کرده است. سرمایه‌گذاران اطلس را شرکت‌های مایکروسافت، اسپکت ونچورز و ناتان میرولد تشکیل می‌دهند.

۱۳. ایرمپ (Airmap)

airmap

آیا تصور می‌کنید که عمر پهبادها به سر آمده؟ جواب منفی است. به عقیده شرکت ClearBridge Investments، کاربرد تجاری پهبادها در طول ۳ الی ۵ سال آینده به‌عنوان بخشی از موج بزرگ‌تر خودکارسازی افزایش خواهد یافت. هم‌اکنون شرکت‌هایی مثل آمازون در حال آزمایش قابلیت وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین برای تحویل سفارشات خود هستند. در همین حال شرکت‌های دیگری در حال استفاده از آن‌ها در زمینه‌ی کشاورزی و افشاندن محصولات، بازبینی صنعتی، اندازه‌گیری علمی و غیره هستند.

به پرواز درآوردن پهبادها یک مسئله است و کسب اطمینان از امنیت و پایداری این دستگاه‌ها مسئله‌ای دیگر. ایرمپ خود را به‌عنوان یک شرکت هوشمند در عرصه‌ی هوایی معرفی کرده است. ایرمپ هدف خود را فراهم آوردن سیستم‌هایی برای توسعه‌دهندگان و گردانندگان و  ایجاد اطمینان‌ از اینکه پهباد‌ها مشکلی برای زندگی عادی به وجود نخواهند آورد، قرار داده است. این شرکت هم‌اکنون در حال همکاری با کمپانی‌هایی مثل اینتل، تری‌دی روبوتیکز، آیرون‌لبز و DJI است. ایرمپ در پی ساخت یک سیستم استاندارد برای پهبادها است تا از طریق آن از تصادفات احتمالی هوایی جلوگیری کند، چیزی مشابه سیستم مسیریابی هواپیماها. این شرکت سال گذشته مبلغ ۱۵ میلیون دلار سرمایه از طریق جنرال کاتالیست پارتنرز جذب کرد.

۱۴. سیویس آنالایتیکز (Civis Analytics)

سیویل آنالیتیکز

سیویس آنالایتیکز در نتیجه انتخاب مجدد باراک اوباما در انتخابات سال ۲۰۱۲ و ارائه ابزار‌های بهتر برای تحلیل داده به کمپانی‌ها آغاز به کار کرد. این شرکت اخیرا موفق به کسب مبلغ ۲۲ میلیون دلار در سری اول جذب مالی خود، از درایو کپیتال، وریزون ونچورز، WPP و مدیر اجرایی آلفابت، اریک اشمیت شد. مدیرعامل کمپانی دن وگنر در نوامبر گذشته توضیح داد که همه افراد از اهمیت کاربرد داده‌ها مطلع هستند؛ اما اکثر آن‌ها نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند، یا اگر در حال استفاده از داده‌ها هستند، لزوما به سؤالات درستی پاسخ نمی‌دهند.

موسسه تحقیقاتی مک‌کینزی پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۱۸، بین فراهم آوردن داده‌هایی که دانشمندان و بازار خواستار آن هستند، ۵۰ درصد شکافبه وجود خواهد آمد. تحلیل داده نقش مهمی در درک این مسئله که یک شرکت چه آمار و ارقامی دریافت می‌کند، دارد؛ مخصوصا با پیشرفت روزافزون در کسب دسترسی به داده‌های مشتریان. سیویس آنالایتیکز معتقد است توانایی پر کردن این شکاف را با محصول اصلی‌اش دارد، سرویسی که ابزارها، الگوریتم‌ها و داده‌های متناسب با هر گردش کاری فراهم می‌کند.

شرکت‌هایی که در حال استفاده از این محصول هستند، Airbnb، بویینگ، دیسکاوری کامونیکیشنز، بنیاد بیل و ملیندا گیتس، ورایزن، بنیاد رابین‌ هود و اداره آمار ایالات متحده در سرشماری سال ۲۰۲۰ این کشور هستند.

با وجود اینکه این فهرست تمام کسب‌وکارهای نوپا را شامل نمی‌شود، ما قطعا در انتظار تماشای آینده این ۱۴ کمپانی خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات