بیش از 900 فارغ‌ التحصیل ایرانی در پیشرفت شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا نقش دارند

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از صدور فرمان مهاجرت ترامپ، بررسی‌ها برای نشان دادن نقش مهم مهاجران و بخصوص ایرانیان در پیشرفت آمریکا قوت گرفته است.
تبلیغات

دونالد ترامپ، چندی پیش فرمانی تبعیض‌آمیز با نام فرمان مهاجرت صادر کرد که ورود مسافران و مهاجران را از هفت کشور بزرگ اسلامی از جمله ایران، به آمریکا ممنوع می‌کند. از زمان صدور این فرمان، اعتراضات نسبت به آن روزبه‌روز در حال افزایش بوده و تأثیرات منفی آن روی اقتصاد و روابط خارجی آمریکا در حال بررسی است.

اکثر شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری، این اقدام را غیر اخلاقی و مضر برای ایالات متحده‌ی آمریکا دانسته‌اند و علاوه بر آن، تلاش می‌کنند کارمندان مهاجر خود از این هفت کشور را به بهترین نحو حفظ کنند. یک کارشناس آمریکایی، برای بررسی تأثیر اجرای این دستور بر اقتصاد بخش فناوری آمریکا، تعداد کارمندان و مدیرانی را که تحت تأثیر این حکم خواهند بود، آنالیز کرده است.

این کارشناس با بررسی هفت کشور مذکور، به این نتیجه رسیده است که فناوری ایالات متحده‌ی آمریکا، بیش از همه از فار‌غ‌التحصیلان ایرانی بهره می‌برد. او با تحقیقاتی که در لینکدین انجام داده و لیستی که از دانشگاه‌های معتبر ایران تهیه کرده است، به عدد ۹۲۴ کارمند ایرانی در ۱۲ شرکت اصلی فناوری در آمریکا رسیده است. در تصویر زیر نمودار کامل این کارمندان را مشاهده می‌کنید.

کارمندان ایرانی آمریکا

از طرفی، تحقیقات نشان می‌دهند که از سال ۱۹۸۰، هیچ عملیات تروریستی توسط مهاجران در آمریکا صورت نگرفته است. آمارهای دیگر منتشرشده توسط موسسه‌ی معتبر Cato نشان می‌دهند که احتمال کشته شدن توسط یک مهاجر با اقامت قانونی دائمی در آمریکا، ۱ در ۱.۳ میلیارد است. با توجه به این آمارها و این حقیقت که هیچ شهروند ایرانی/آمریکایی تاکنون در هیچ عملیات تروریستی در این کشور شرکت نداشته است، می‌توان محاسبات دقیقی از سود و زیان اجرای فرمان مهاجرت ترامپ به دست آورد.

مهاجران قانونی بسیاری در آمریکا ساکن هستند که تمامی سرمایه‌گذاری و زندگی خود را در این کشور وقف کرده‌اند و به‌نوعی صنعت فناوری را در این منطقه از جهان، پیشرفت داده‌اند. به هر حال، این آمارها نشان می‌دهند که اجرای قانون اخیر مهاجرت آمریکا، ضرر بزرگی به اقتصاد این کشور خصوصا در صنعت فناوری خواهد داشت.

نظر شما چیست؟ آیا آمریکایی‌ها می‌توانند از تأثیرات مهم فارغ‌التحصیلان ایرانی در اقتصادشان صرف‌نظر کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات