انویدیا از کارت گرافیک Titan V با قدرت پردازشی ۱۱۰ ترافلاپس رونمایی کرد

جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا از کارت گرافیک Titan V که دارای بالاترین حد قدرت پردازشی در دنیا است، پرده‌برداری کرد. حداکثر توان عملکرد تایتان وی به ۱۱۰ ترافلاپس می‌رسد.
تبلیغات

انویدیا هرساله چندین بار اقدام به معرفی سریع‌ترین و قدرتمندترین کارت گرافیک در جهان می‌کند تا گوی رقابت را همیشه در دستان خود حفظ کند. چند ساعت پیش دوباره شرکت انویدیا، به گفته‌ی خود از قوی‌ترین کارت گرافیک ساخته‌شده تا به امروز رونمایی کرد. کارت گرافیک Titan V برای رایانه‌های دسکتاپ ساخته شده است. این ادعا نشان‌دهنده‌ی جهش قابل توجهی نسبت به بیشتر محصولاتی است که نام قدرتمندترین کارت گرافیک را با خود یدک می‌کشیدند؛ چرا که تایتان وی اولین کارت گرافیک ویژه‌ی مصرف‌کنندگان است که از معماری فوق‌العاده‌ی ولتا (Volta) بهره می‌برد. زومیت را همراهی کنید.

کارت گرافیک Titan V انویدیا
مقاله‌های مرتبط:

    کارت گرافیک تایتان وی با برچسب قیمت ۲۹۹۹ دلار به فروش می‌رود و روی هوش مصنوعی و پردازش شبیه‌سازی علمی متمرکز است. انویدیا ادعا می‌کند که حداکثر قدرت عملکرد تایتان وی به ۱۱۰ ترافلاپس می‌رسد. این قدرت به خاطر وجود ۲۱.۱ میلیارد ترانزیستور با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی HBM2، تعداد ۵۱۲۰ هسته‌ی CUDA و ۶۴۰ هسته‌ی Tensor است. گفته می‌شود که عملکرد یادگیری عمیق کارت گرافیک به خاطر ۶۴۰ هسته‌ی Tensor یادشده، تا ۹ برابر نسبت به قبل بهبود یافته است. کارت گرافیک تایتان وی در دو رنگ جذاب طلایی و مشکی عرضه می‌شود. در جدول ذیل می‌توانید مشخصات دقیق کارت گرافیک تایتان وی را مشاهده کنید.

    NVIDIA TITAN V

    کلاستر پردازش گرافیکی

    ۶

    پردازنده‌ی چندگانه‌ی استریمینگ

    ۸۰

    هسته‌ی CUDA

    ۵۱۲۰

    واحد تکسچر

    ۳۲۰

    کلاک پایه

    ۱۲۰۰ مگاهرتز

    کلاک بوست

    ۱۴۵۵ مگاهرتز

    کلاک حافظه

    ۸۵۰ مگاهرتز

    نرخ انتقال داده‌ی حافظه

    ۱.۷ گیگابیت بر ثانیه

    اندازه‌ی حافظه کش L2

    ۴۶۰۸ کیلوبایت

    مجموع حافظه‌ی ویدیویی HBM2

    ۱۲۲۸۸ مگابایت

    رابط حافظه

    ۳۰۷۳ بیت

    مجموع پهنای باند حافظه 

    ۶۵۲.۸ گیگابایت بر ثانیه

    نرخ تکسچر (دو سویه)

    ۳۸۴ گیگاتکسل بر ثانیه

    فرآیند ساخت

    ۱۲ نانومتر

    تعداد ترانزیستور

    ۲۱.۱ میلیارد

    اتصالات

    ۳ دیسپلی پورت و یک HDMI

    فرم فکتور

    اسلات دوگانه

    اتصالات برق

    یک عدد ۶ پین و یک عدد ۸ پین

    منبع تغذیه‌ی پیشنهادی

    ۶۰۰ وات

    توان طراحی حرارتی (TDP)

    ۲۵۰ وات

    آستانه‌ی حرارتی

    ۹۱ درجه سلسیوس

    جِنسن هوانگ، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت Nvidia، درباره‌ی کارت گرافیک جدید خود این‌گونه اظهار می‌کند:

    هدف ما از معرفی معماری ولتا، از میان برداشتن محدودیت‌های خارجی محاسبات با کارایی بالا و هوش مصنوعی بود. ما پیشرفت‌ها و قابلیت‌های جدیدی را با معماری پردازشی جدید، دستورالعمل‌ها، فرمت‌های عددی، معماری حافظه و پیوندهای پردازنده ممکن کرده‌ایم. ما با رونمایی از کارت گرافیک تایتان وی، معماری پردازنده‌ی ولتا را به دست محققان و دانشمندان سراسر جهان قرار می‌دهیم. نمی‌توانم تا مشاهده‌ی پیشرفت‌های غیر منتظره در اکتشافات آن‌ها، صبر پیشه کنم.
    کارت گرافیک Titan V انویدیا

    مدیرعامل انویدیا هیچ سخنی درباره‌ی زمان استفاده از معماری ولتا در پردازنده‌های گرافیکی ویژه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، به میان نیاورد. معماری پاسکال کنونی انویدیا که بیش از یک سال و نیم پیش با کارت گرافیک GTX 1080 معرفی شد، هنوز هم یکی از برترین معماری‌های پردازنده‌ی گرافیکی ویژه‌ی گیمینگ موجود در بازار است. انویدیا عملکرد کارت گرافیک GTX 1080 را با معرفی GTX 1080 Ti توربوشارژ شده، بهبود بخشید. در حال حاضر تولید پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر ولتا برای انویدیا هزینه‌بر خواهد بود؛ بنابراین ممکن است تا مدتی طولانی روند تولید کارت گرافیک مبتنی بر پاسکال ادامه داشته باشد. کارت گرافیک تایتان وی با محدودیت خرید ۲ عددی برای هر کاربر، هم‌اکنون قابل سفارش است.

    کارت گرافیک فوق‌العاده قدرتمند Titan V انویدیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا کارت گرافیک‌های ساخت AMD توان رقابت با آن دارند؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات