رهبران با انجام چه کارهایی از دیگران متمایز می‌شوند

جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
رهبران شرکت‌های بزرگ برای زمان و سرمایه‌ی خود ارزش قائل هستند. این افراد کارهای خود را متمایز از دیگران انجام می‌دهند و به همین دلیل بهره‌وری بیشتری دارند.
تبلیغات

رهبران معمولا منتظر نمی‌شوند زندگی اتفاقات تازه‌ای برایشان رقم بزند؛ بلکه خودشان این اتفاقات را برنامه‌ریزی و شرایط را برای وقوع آن‌ها مهیا می‌کنند. هرقدر یک کسب‌و‌کار بیشتر رشد می‌کند، میزان توقعات نیز بالاتر می‌رود و مسئولیت‌های بیشتری بر دوش رهبران و کارمندان آن قرار می‌گیرد. حال این سؤال پیش می‌آید که رهبران چگونه باید اتفاق‌ها را مطابق میل خود برنامه‌ریزی کنند و روند وقوع آن‌ها را تحت کنترل داشته باشند؟

friendship

۱- برقراری روابط دوستانه به جای ارتباطات

کارآفرینان علاقه‌ی زیادی به شبکه‌سازی و شرکت در رویدادها دارند؛ اینکه باهم آشنا شوند و با گرفتن کارت ویزیت یکدیگر راه‌های ارتباطی را تقویت کنند. اما ملاقات افراد جدید برای ساختن و توسعه دادن کسب‌و‌کار کافی نیست. این افراد باید به‌‌طور دائم و مؤثر با یکدیگر در ارتباط باشند. برای انجام این کار لیستی از افرادی بسازید که کارشان را قبول دارید و سپس آدرس ایمیل، توییتر و دیگر راه‌های ارتباط با آن‌ها را پیدا کنید. کلید همکاری با این افراد، ساختن ارتباطات قوی و دوستانه است.

استفاده از این موقعیت‌ها کمک می‌کند که یک رهبر گروهی از دوستان و فرصت‌هایی برای همکاری در آینده برای خود مهیا کند. بهترین بخش چنین کاری این است که اگر حتی موفق نشوید همکاری خود را ادامه دهید بازهم روابط دوستانه‌ی خوبی با افراد موفق برقرار کرده‌اید.

۲- بهره بردن از  تمام ساعات روز

اگر به دنبال این هستید که در طول روز بتوانید کارهای بیشتری انجام دهید، باید دو تغییر اساسی در روتین صبحگاهی ایجاد کنید: اختصاص دادن مدت‌زمان مشخص به ورزش و آغاز کردن کارها در صبح اول وقت به جای کار کردن تا دیر وقت. رهبران موفقی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و ورزش می‌کنند. بیل گیتس و باراک اوباما دو رهبر موفقی هستند که صبح خیلی زود برای ورزش بیدار می‌شوند. حتی تحقیقات نیز اهمیت این موضوع را نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که ورزش صبحگاهی میزان شادی و هوش را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن میزان کارایی می‌شود. ۱۵ دقیقه ورزش روزانه‌ی ایروبیک تأثیر سریع و مثبتی روی سر حال شدن و تقویت توانایی‌ها دارد.

در تحقیقات دیگری نشان داده شده است که افراد سحرخیز موفق‌تر و فعال‌تر از دیگران هستند. این افراد منتظر نمی‌مانند تا ببینند زندگی چه اتفاقاتی برای آن‌ها رقم خواهد زد؛ بلکه خودشان مسئولیت وقوع این اتفاقات را بر عهده دارند. معمولا افرادی که خودشان را به‌عنوان یک فرد سحرخیز معرفی می‌کنند، مدرک تحصیلی بالایی دارند و در کارشان موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند.

leader

۳- اهمیت دادن به تغییرات کوچک

یک ضرب‌المثل معروف وجود دارد که می‌گوید: «اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهید، اول تختتان را مرتب کنید.» این جمله‌ی به‌ظاهر ساده نشان می‌دهد که تمام اتفاق‌های بزرگ از عادت‌های کوچک ناشی می‌شوند. عادت‌های کوچک شاید به چشم نیایند؛ اما تأثیری مثبت و کارآمدی روی زندگی فرد می‌گذارند و همین موفقیت‌های کوچک انگیزه‌ی موفقیت‌های بزرگ‌تر را در فرد تقویت می‌کنند. به‌عنوان مثال نمونه‌هایی از عادت‌های کوچکی که می‌توانند انگیزه‌ را افزایش دهند عبارت‌اند از: انجام دادن کارهای کوچک در زمان استراحت و نوشیدن قهوه، انجام دادن مدیتیشن برای افزایش تمرکز در طول روز.

تغذیه یکی دیگر از عواملی است که تغییر آن تأثیر زیادی روی سبک زندگی می‌گذارد. به جای خوردن غذاهای ناسالم، یک ظرف میوه کنارتان بگذارید و عادات بد غذایی خود را اصلاح کنید. این رویکرد می‌تواند برای بسیاری از تغییرات مثبتی که می‌خواهید ایجاد کنید مورد استفاده قرار بگیرد. زمانی که با چالش جدیدی روبه‌رو می‌شوید، آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. انجام دادن تکه‌های کوچک یک چالش بزرگ احساس اعتمادبه‌نفس را تقویت می‌کند و موفقیت‌های بزرگ‌تر را تضمین خواهد کرد.

۴- وابستگی به تکنولوژی را کاهش دهید

بسیاری از رهبران کسب‌و‌کار حتی یک لحظه هم از موبایل و لپ‌تاپ جدا نمی‌شوند؛ زیرا همه‌ی یادداشت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها شخصی و کاری خود را در آنجا ذخیره می‌کنند. اما تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از تکنولوژی ممکن است باعث شود یک شخص اهمیت و اولویت‌بندی کارها را فراموش کند. طبق تحقیقات منتشرشده در مجله‌ی روان‌شناسی، دانش‌آموزانی که جزوه‌های خود را با لپ‌تاپ یادداشت می‌کنند در پاسخ دادن به سؤال‌ها عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کسانی دارند که به‌صورت دستی جزوه می‌نویسند.

این موضوع در مورد تقویم‌های کاری نیز صدق می‌کند. بسیاری از رهبران بزرگ تقویم‌های کاری خود را به‌صورت دستی تنظیم می‌کنند. این کار شاید به نظر عده‌ای بیهوده باشد و مورد تمسخر قرار بگیرد؛ اما باعث می‌شود قرارهای ملاقات‌ را بهتر به ذهن بسپارند. حتی بسیاری از آن‌ها معتقدند بعد از خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها آرامش بیشتری وارد زندگی‌شان شده و این موضوع روی حالات روحی آن‌ها تأثیر گذاشته است.

standing desk

۵- به‌صورت ایستاده کار می‌کنند

در سال‌های اخیر استفاده از میزهای بلند بیشتر شده است و تحقیقات نیز نشان داده‌اند که ایستاده کار کردن بسیاری از تأثیرات منفی نشستن برای طولانی‌مدت را کاهش می‌دهد. اما تحقیقات کم‌تری به اهمیت این روش کار کردن روی افزایش میزان تمرکز پرداخته‌اند. تحقیقات دانشگاه تگزاس به تازگی نشان داده‌اند که کار کردن به‌صورت ایستاده و پشت میزهای بلند علاوه بر سوزاندن کالری و مبارزه با چاقی، میزان توجه و بهره‌وری را ۴۶ درصد بیشتر از صندلی‌های قدیمی و سنتی افزایش می‌دهد. همچنین ثابت شده است که این میزها عملکرد اجرایی را به میزان قابل توجهی بهبود و حافظه‌ی کاری را نیز افزایش می‌دهند.

مایک بولوس،هم‌بنیان‌گذار استارتاپ Deskview (اولین سازنده‌ی میزهای کاری ایستاده) می‌گوید: «هر روز به تعداد افرادی که از این میزها استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. این افراد کار کردن به‌صورت ایستاده را ترجیح می‌دهند و معتقدند این روش میزان قابل توجهی از کمردرد و دیگر ناراحتی‌های جسمی آن‌ها را کاهش داده است. افرادی که هنوز برای استفاده کردن از این میزها شک دارند، در مورد مزایای آن از ما سؤال می‌پرسند و بعد از فهمیدن تأثیر آن روی بهره‌وری کارمندان بسیار شگفت‌زده می‌شوند.»

۶- آنلاین خرید می‌کنند

این روزها خرید آنلاین تنها به لباس و لوازم الکترونیکی محدود نمی‌شود. روزبه‌روز به تعداد خریدکننده‌های اینترنتی افزوده می‌شود و اکثر رهبران تمام خرید‌های کوچک مواد غذایی و بهداشتی خود را نیز به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهند. درواقع فروشگاه‌های اینترنتی به اندازه‌ای رشد کرده‌اند که در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌‌طور کامل جایگزین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهند شد. سرعت تحویل و کیفیت بسته‌بندی فروشگاه‌های آنلاین بسیار بالا است و این موضوع باعث افزایش اعتماد مردم به آن‌ها شده است. شرکت آمازون در تلاش است تا نهایت استفاده را از این موضوع ببرد. فروشگاه‌ آنلاین این برند سهم بزرگی از دنیای تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده‌اند و طرفداران آن روزبه‌روز در حال بیشتر شدن هستند.

رهبران برای زمان خود ارزش زیادی قائل هستند و ترجیح می‌دهند به جای معطل شدن در فروشگاه‌ها، با چند کلیک ساده خرید کنند و در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. مت ماتروس، بنیان‌گذار شرکتی بزرگ می‌گوید: «من تمام موادغذایی مورد نیازم را از آمازون پرایم تهیه می‌کنم و چند ساعت بعد آن‌ها را جلوی در منزل تحویل می‌گیرم. درواقع اگر اندازه‌ی خریدهایم به‌قدری زیاد باشد که نتوانم با یک دست حمل کنم، به‌صورت اینترنتی خرید خواهم کرد.»

رهبری، یعنی بتوانید کارها را سریع‌تر، بهتر و کارآمدتر انجام دهید. موارد بررسی‌شده در این مقاله، تغییرات کوچکی هستند که می‌توانید در زندگی ایجاد کنید و بهره‌وری خود را در زندگی شخصی و کاری افزایش دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات