اپل با پرداخت مالیات ۱۵.۴ میلیارد دلاری به ایرلند موافقت کرد

چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل سرانجام برای جلب رضایت اتحادیه‌ اروپا بر سر پرداخت ۱۵.۴ میلیارد دلار مالیات معوقه به ایرلند، به توافق رسید.
تبلیغات

اپل امروز بر سر پرداخت ۱۳ میلیون یورو (۱۵.۴ میلیون دلار) مالیات معوقه‌ی خود به ایرلند که پارسال ملزم به پرداخت آن شده بود، با اتحادیه‌ی اروپا به توافق رسید. فشار به اپل برای پرداخت مالیات ۱۵.۴ میلیارد دلاری پس از آن اعمال شد که اتحادیه‌ی اروپا به مقابله با سیاست فرار مالیاتی و نگهداری نقدینگی در خارج از خاک آمریکا پرداخت. 

با وجود این‌که این قانون بیش از یک سال قبل (اوت ۲۰۱۶) تصویب شده بود، ایرلند از گرفتن پول امتناع می‌کرد. این کشور با اهداف استراتژیک از مالیات پایین برای ترغیب شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در ایرلند استفاده می‌کند. ولی این کار باعث شده بود کمپانی‌هایی چون اپل به‌صورت مؤثر از ایرلند به‌عنوان پناهگاه مالیاتی استفاده کنند و فقط میزان کمی از سود کسب‌شده در کشور‌های اروپایی را به‌عنوان مالیات پرداخت کند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده کوپرتینویی‌ها تنها ۰.۰۰۵ درصد از سود کسب‌شده در تمام کشور‌های اروپایی طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ را به‌عنوان مالیات پرداخت کرده‌اند که حاصل استفاده از کمپانی‌های پوششی برای نگهداری درآمد در خارج از خاک آمریکا است. در سال‌های اخیر اپل بارها سیاست‌های اتحادیه‌ی اروپا در مورد پرداخت مالیات را به چالش کشیده است؛ به‌طوری‌که تیم کوک، مدیرعامل اپل، ریشه‌ی قوانین و تصمیمات سختگیرانه علیه اپل را مسائل سیاسی می‌داند. 

به‌ خاطر انغعال ایرلند در زیر فشار گذاشتن اپل برای پرداخت مالیات، اتحادیه‌ی اروپا دولت ایرلند را به دادگاه عدالت اروپا، بلند‌مرتبه‌ترین دادگاه اتحادیه، ارجاع داد تا از این طریق دولت ایرلند وادار به دریافت مالیات شود. وزیر اقتصاد ایرلند، پاسکال دونوهو، به‌تازگی اعلام کرد ایرلند انتظار دارد اپل درسه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸، پرداخت مالیات تعیین‌شده را آغاز کند.

دولت ایرلند و کمپانی اپل درخواست تجدید نظر دارند و ظاهرا مدیران اجرایی اپل امیدوارند رأی صادره را بازگردانند.

سخنگوی اپل در این باره به وال استریت ژورنال گفت:

تیم متعهدی با سخت‌کوشی و سرعت به همراه دولت ایرلند در حال کار روی روندی هستند که مجمع اروپایی دستور به اجرای آن داده است. مطمئن هستیم دادگاه عالی اتحادیه‌ی اروپا وقتی تمام شواهد را بازبینی کند، تصمیم قبلی را لغو خواهد کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات