۱۵ آذر: انفجار اولین موشک ماهواره بر آمریکا و انتشار دانشنامه بریتانیکا

چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۰ سال پیش در چنین روزی، اولین تلاش ایالات متحده‌ی آمریکا برای فرستادن ماهواره به مدار زمین، با شکست بزرگی روبه‌رو شد.
تبلیغات

۶۰ سال پیش در چنین (یعنی ۶ دسامبر سال ۱۹۵۷)، موشک ماهواره‌بر Vanguard TV3 از ایستگاه کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد. پرتاب این موشک اولین تلاش عملی آمریکایی‌ها برای فرستادن ماهواره به مدار زمین بود.

ماهواره‌ی Vanguard 1A که قرار بود با این موشک به فضا پرتاب شود، ماهواره‌ای کوچک و آزمایشی بود. این ماهواره به‌منظور بررسی ظرفیت‌های پرتابی موشک سه‌مرحله‌ای ونگارد و مطالعه‌ی تأثیرات محیط بر ماهواره و سیستم‌هایش در مدار زمین طراحی شده بود. علاوه بر آن، ماهواره‌ی ونگارد 1A قرار بود تعدادی اندازه‌گیری جغرافیایی را بر اساس آنالیزهای مداری گزارش کند. پنل‌های خورشیدی این ماهواره توسط آزمایشگاه‌ بل طراحی و ساخته شده بود.

موشک ونگارد تی‌وی ۳ در ساعت ۱۶:۴۴ دقیقه زمان استاندارد بین‌المللی در تاریخ ۶ دسامبر سال ۱۹۵۷ برای پرتاب روشن شد. شتاب‌دهنده‌های موشک به‌خوبی روشن شدند و ونگارد شروع به بالا رفتن کرد. تنها دو ثانیه پس از شروع پرتاب، موشک از ارتفاع ۱.۲ متری به زمین بازگشت و با برخورد با مخازن سوخت، به‌طور کامل منفجر شد. این انفجار، خسارات زیادی نیز به پنل پرتابی وارد کرد. ماهواره‌ی سوار بر این موشک نیز به‌طور کامل نابود و بلااستفاده شد. در حال حاضر این ماهواره در موزه‌ی هوافضای واشنگتن نگهداری می‌شود. دلیل قطعی این سقوط و انفجار به خاطر کمبود تجهیزات آنالیز و اندازه‌گیری‌، روشن نشد؛ اما کارشناسان دلیل احتمالی آن را کمبود فشار در مخزن سوخت‌رسانی و نشت سوخت به داخل محفظه‌ی احتراق می‌دانند.

از دیگر اتفاقات مهم تاریخ دنیای علم و فناوری در این روز می‌توان به انتشار اولین نسخه از دانشنامه‌ی جامع بریتانیکا در سال ۱۷۶۸ اشاره کرد. این دانشنامه بزرگ‌ترین دایرةالمعارف انگلیسی‌زبان در جهان است. نویسندگان و ویراستاران دائمی Britannica در حال حاضر ۱۰۰ نفر تمام‌وقت و چهار هزار نفر افراد داوطلب هستند. در میان این افراد که در تألیف و توسعه‌ی بریتانیکا شرکت کرده‌اند، ۱۱۰ نفر برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و پنج نفر رئیس جمهور آمریکا وجود دارند. اولین نسخه از دانشنامه‌ی بریتانیکا سه جلد بود و آخرین نسخه (ویرایش ۱۵) که در سال ۲۰۱۰ چاپ شده، شامل ۳۲ جلد و ۳۲۶۴۰ صفحه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات