نقل و انتقال خودرو در دفاتر رسمی الزامی نیست

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از اعضای کانون وکلای دادگستری تهران از عدم لزوم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گفت و اعلام کرد انتقال در راهنمایی و رانندگی با کارت سبز خودرو کافی است و این کارت به‌عنوان سند رسمی خودرو شناخته می‌شود.
تبلیغات

چند ماه پیش بود که شاهد بگومگوهای متعدد از سوی مسئولان راهنمایی و رانندگی و کانون سردفتران اسناد رسمی کشور در زمینه‌ی لزوم یا عدم لزوم نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی کشور بودیم. حالا و پس از چند ماه سکوت در این زمینه، یکی از اعضای کانون وکلای دادگستری در این زمینه صحبت‌هایی داشته است.

سید مهدی حجتی، از اعضای کانون وکلای دادگستری تهران، در مصاحبه‌ای درباره‌ی سردرگمی مردم در زمینه‌ی لزوم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی اعلام کرد:

قانون در این زمینه‌ بسیار شفاف و واضح اعلام موضع کرده است؛ اما متأسفانه در ذهن برخی افراد این موضوع جا افتاده است که مالکیت خودرو حتما باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی انتقال داده شود که این موضوع کاملا نادرست است و دلیل آن نیز عدم شناخت صحیح از تعریف سند رسمی در میان مردم است.

حجتی با بیان این مطلب که قانون صراحتا اعلام کرده است تمامی اسنادی که از سوی مقامات ذی‌صلاح تنظیم می‌شود به‌عنوان عقود رسمی شناخته می‌شوند؛ خاطرنشان کرد:

به‌عنوان مثال رأی که از دادگاه صادر می‌شود، به‌عنوان یک سند رسمی شناخته می‌شود. در زمینه‌ی نقل و انتقال خودرو نیز کارت سبزی که از سوی راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی برای هر خودرو صادر می‌شود به‌عنوان سند مالکیت آن خودرو به شمار می‌رود و در خرید و فروش خودرو، چون این سند از سوی راهنمایی و رانندگی صادر شده، به‌عنوان سند رسمی محسوب می‌شود و از این‌رو نمی‌توانیم سند رسمی را تنها محدود به اسنادی کنیم که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند.

حجتی در پایان تفکر موجود که نقل و انتقال خودرو را تنها در دفاتر رسمی مورد قبول می‌داند و به رسمیت می‌شمارد کاملا اشتباه خواند و آن را در نتیجه‌ی تفکر اشتباه بخشی از جامعه دانست که به‌موجب آن مردم نیز متحمل هزینه‌های اضافه‌ی نقل و انتقال خودرو در دفترخانه‌ها می‌شوند.

پیش از این سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در پی ابهامات ایجادشده در زمینه ثبت سند خودرو میان اعضای کانون سردفتران و دفتریاران، اعلام کرده بود که سند خودروی صادره از طرف پلیس رسمیت دارد و نیازی به حضور در دفترخانه جهت تأیید این سند نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات