سایت ثبت سفارش خودرو پس از ۶ ماه، باز شد (بروزرسانی)

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سامانه ثبت سفارش خودرو پس از ۶ ماه بلاتکلیفی، مجددا آغاز به کار کرد و لیست خودروهای دارای مجوز واردات در حال اضافه شدن به سایت است.
تبلیغات

پس از گذشت حدود ۶ ماه از بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، امروز و پس از وعده و وعیدهای متعدد مسئولان سرانجام سامانه ثبت سفارش خودرو مجددا آغاز به کار کرد. 

روز گذشته و پس از انتقادات بسیار به طولانی شدن فرآیند تعیین تعرفه‌های جدید واردات خودرو از سوی فعالان این حوزه و نمایندگان مجلس شوراس اسلامی، روز گذشته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت در جلسه‌ی کمسیون اصل ۹۰ قول داد تا پیش از پایان هفته‌ی جاری دستورالعمل جدید واردات خودرو ابلاغ و سامانه ثبت سفارش خودرو مجدد آغاز به کار کند. 

امروز و تنها پس از گذشت ۲۴ ساعت از این وعده، شاهد باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو هرچند نه به طور کامل، هستیم. در حال حاضر این سایت تنها برای محصولات تویوتا باز شده است و انتظار می‌رود به مرور مابقی‌ خودروهای دارای مجوز ورود به کشور به لیست این سایت افزوده شود.

البته دو خودروی قرار گرفته در لیست با قانون جدید در زمره‌ی خودروهای لوکس با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار قرار دارند که بر اساس دستورالعمل جدید ورودشان به کشور ممنوع خواهد بود. از این رو به نظر می‌رسد مسئولان وزارت صنعت در حال آماده‌سازی سایت برای آغاز به کار مجدد هستند.

سایت ثبت سفارش خودرو

با وجود باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، تا این لحظه‌، هنوز خبری از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو که بر اساس شنیده‌ها، تعرفه‌های واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی به طرز چشمگیری افزایش داشته، ابلاغ نشده است.

انتظار می‌رود طی روزهای آینده و با تکمیل شدن فهرست خودروهای مجاز برای ورود به کشور، قیمت‌ خودروهای خارجی بازار که طی هفته‌های اخیر افزایش خیره کننده‌ای را تجربه کرده‌اند تعدیل شود.

در صورت ابلاغ این دستورالعمل و هرگونه تغییر در سامانه ثبت سفارش خودرو، اصلاع‌رسانی خواهد شد.

بروزرسانی ۱:

 فرهاد احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نسبت به باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو تنها برای خودروهای تویوتا واکنش نشان داد. وی اعلام کرد:

ثبت سفارش خودرو به طور کلی ۴ مرحله است و در حال حاضر امکان ثبت سفارش نهایی برای هیچ خودرویی حتی تویوتا نیز وجود ندارد. در مجموع ۸۳ خودرو منتظر باز شدن کامل سایت هستند که تا این لحظه محقق نشده است. به نظر می‌رسد دوستان در حال آماده کردن مقدمات کار هستند و به زودی شاهد درج لیست کامل خودروهای دارای مجوز واردات به کشور خواهیم بود.

احتشام زاده خاطرنشان کرد تا زمانی که دستورالعمل جدید واردات خودرو ازطرف دولت به صورت رسمی ابلاغ نگردد؛ سامانه ثبت سفارش خودرو به طور کلی باز نخواهد شد.

بروزرسانی ۲:

لیست خودروهای تویوتا نیز از سایت سفارش خودرو حذف شد.

بروزرسانی ۳:

مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت نیز درباره گشایش مجدد سایت ثبت سفارش واردات خودرو گفت:

سامانه ثبت سفارش خودرو باید بر اساس ضوابط و شرایط مصوب دولت فعال شود و تا زمانی که مصوبه دولت در مورد ساختار جدید واردات خودرو به ما ابلاغ نشود امکان بازگشایی این سامانه وجود ندارد.

بروزرسانی ۴:

علی‌رغم تاکید مسئولان بر باز نشدن رسمی سامانه ثبت سفارش خودرو و حذف مشخصات ۲ خودروی تویوتا از روی سایت، اما اطلاعات خودروهای جدیدی در حال قرارگیری در سامانه ثبت سفارش خودرو است. تا این لحظه در مجموع نام ۳۳ خودرو از برند‌های مختلف بی‌ام‌و، تویوتا، رنو، نیسان، سانگ‌یانگ، هیوندای و میتسوبیشی در سایت قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات