قبل از پذیرفتن پیشنهاد شغلی این سؤال‌ها را از خودتان بپرسید

سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تصمیم‌گیری عجولانه چیزی جز پشیمانی به همراه ندارد؛ بنابراین پیش از پذیرفتن یک موقعیت شغلی ببینید آیا کار مورد نظر با روحیات و علاقه‌مندی‌های شما سازگاری دارد یا خیر.
تبلیغات

تصور کنید برای چند موقعیت شغلی رزومه فرستاده‌اید و چندین بار مصاحبه انجام داده‌اید. این فرآیند بسیار سخت و خسته‌کننده است؛ به‌طوری که وقتی بعد از چندین مصاحبه یکی از کارفرماها تماس می‌گیرد و رضایت خودش را اعلام می‌کند، بسیار هیجان‌زده می‌شویم. درصورتی‌که پذیرفته شدن از طرف شرکت لزوما به این معنا نیست که باید پیشنهاد آن‌ها را قبول کنیم. مصاحبه‌های شغلی یک‌طرفه نیستند. همان‌طور که آن‌ها توانایی‌های شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهند شما نیز باید موقعیت شغلی و عملکرد شرکت را بسنجید. هیچ چیز بیشتر از یک مصاحبه‌ی شغلی نمی‌تواند شما را با محیط شرکت آشنا کند. بنابراین بعد از شنیدن پاسخ مثبت بلافاصله تصمیم‌گیری نکنید. جلسه‌ی مصاحبه را به یاد آورید و سؤال‌هایی را که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت بررسی می‌کنیم، از خودتان بپرسید.

job interview

۱- در محیط جدید از من چه انتظاری دارند؟

گاهی اوقات متقاضیان کار به‌قدری بابت فرصت شغلی پیشنهادشده هیجان‌زده هستند که فراموش می‌کنند در مورد مسائل ابتدایی مانند «چه زمانی باید کارم را آغاز کنم؟» و «وظایف روزانه‌ی من چه چیزهایی هستند؟» سؤال بپرسند. بابت پرسیدن این سؤال‌ها احساس خجالت نکنید. شما با این کار در حق کارفرما لطف می‌کنید و می‌بینید آیا این موقعیت شغلی می‌تواند انتظاراتتان را برآورده کند یا خیر.

۲- آیا حقوقی که می‌گیرم راضی‌کننده است؟

میزان حقوق دریافتی معمولا در اولین جلسه‌ی مصاحبه مطرح نمی‌شود. اما اگر می‌بینید این موضوع در جلسات دوم و سوم نیز مورد بحث قرار نگرفت، بهتر است خودتان دست به کار شوید. همچنین این نکته را هم بررسی کنید که آیا حقوق پیشنهادی از طرف آن‌ها جای مذاکره دارد یا خیر؟ آیا این امکان وجود دارد که با توجه به عملکرد در طول سال تغییر پیدا کند؟ پیش از دادن پاسخ قطعی تمام این ابهامات را برطرف کنید.

۳- آیا مزایای پیشنهادی نیازهای من را برطرف می‌کند؟

حقوق و مزایا مکمل یکدیگر هستند. گاهی اوقات کارفرماها حقوق بالایی پیشنهاد نمی‌دهند؛ اما مزایای خوب و قابل توجهی در اختیار کارمند قرار می‌دهند. بنابراین در مورد این موضوع نیز از کارفرما سؤال بپرسید و پیشنهاد آن‌ها را با خواسته‌هایی که مد نظر دارید مقایسه کنید.

به‌عنوان مثال بیمه و تعداد مرخصی‌های سالانه نمونه مزایایی هستند که حتما باید پیش از پذیرفتن موقعیت شغلی مطرح شوند.

job interview

۴- آیا با فرهنگ سازمانی شرکت احساس راحتی می‌کنم؟

مطمئنا در برخورد اول نمی‌توان متوجه شد که آیا سایر کارمندان از موقعیت خود راضی هستند یا خیر؛ اما می‌توان یک ایده‌ی کلی از این موضوع گرفت. اگر شرایط مهیا بود در شرکت قدم بزنید و نحوه‌ی کار کردن سایر کارمندان را مشاهده کنید. ببینید چگونه و با چه ادبیاتی با یکدیگر صحبت می‌کنند. آیا روابط بیش از اندازه دوستانه است یا همه با احترام با یکدیگر برخورد می‌کنند؟ بخش قابل توجهی از زمان شما در کنار این افراد سپری خواهد شد؛ پس ببینید آیا می‌توانید در چنین محیطی کار کنید یا خیر.

۵- به‌طور کلی شرایط شرکت چگونه است؟

یک موقعیت شغلی هر اندازه که رؤیایی باشد، اگر شرکت از وضعیت خوبی برخوردار نباشد دوامی نخواهد داشت. با سایر کارمندان صحبت کنید و ببینید آن‌ها موقعیت شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنند. اگر دوستی دارید که در همان شرکت مشغول به کار است، بهترین فرصت است تا در مورد پیشرفت کاری شرکت و سایر چیزها از او بپرسید. سعی کنید نظر سایر مردم را نیز در این مورد جویا شوید. اگر شرکت بزرگ و معروف باشد، خواندن نظرات آنلاین سایر افراد نیز مفید خواهد بود.

۶- آیا کارفرمای شرکت شخصیت خوبی دارد؟

متقاضیان کار معمولا در طول جلسه‌ی مصاحبه با فردی دیدار می‌کنند که از این بعد قرار است تحت نظر او باشند. مطمئنا با یک بار دیدار نمی‌توان تمام زوایای شخصیتی یک فرد را مورد بررسی قرار داد. اما می‌توان به شناخت نسبی از این فرد رسید. رفتار او با سایر متقاضیان کار را به دقت بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید تحت نظر چنین شخصی کار کنید. این موضوع شاید در ابتدا مهم به نظر نرسد؛ اما در طولانی‌مدت می‌تواند مشکل ایجاد کند.

۷- آیا این موقعیت شغلی من را به اهدافم برای آینده نزدیک می‌کند؟

هر فردی برای آینده‌ی کاری خود برنامه‌ریزی‌هایی دارد و باید در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند پیشرفت کند؛ اما شاید بعد از پذیرفته شدن در یک موقعیت شغلی نه‌چندان مرتبط، این موضوع را کاملا فراموش کند. فرآیند استخدام سخت و خسته‌کننده است؛ اما نباید باعث شود که ما را از هدف اصلی دور کند. هدف از کار کردن این نیست که هر ماه بدون اینکه از خودمان راضی باشیم حقوق بگیریم. هدف از کار کردن این است که بتوانیم در چند سال آینده خودمان را به جایگاه مورد نظر برسانیم.

job interview

۸- آیا شانسی برای پیشرفت وجود دارد؟

این سؤال نیز در ارتباط با مورد قبلی است. شما علاوه بر اینکه باید آینده‌ی کاری یک شغل را در نظر بگیرید، باید ببینید آیا در همان شرکت جای پیشرفت و رسیدن به مراحل بالاتر وجود دارد یا خیر. برای فهمیدن این موضوع، کافی است از شخصی که با شما مصاحبه می‌کند بپرسید چه فرصت‌های شغلی برای مراحل بالاتر از شما وجود دارد و برای استخدام شدن در آن موقعیت‌ها چه توانایی‌هایی نیاز است. این سؤال نه‌تنها دید خوبی برای دانستن شرایط پیشرفت به شما می‌دهد؛ بلکه مشخص می‌کند کارمندان فعلی شرکت تا چه اندازه به محیط کاری خود علاقه دارند و در کارشان پیشرفت کرده‌اند.

۹- آیا ساعات کاری شرکت با شخصیت من همخوانی دارد؟

تمام انسان‌ها شخصیت یکسانی ندارند. بعضی از آن‌ها تحت استرس شدید نیز می‌توانند به کار خود ادامه دهند؛ درحالی‌که برخی دیگر هیچ کاری از دستشان برنمی‌آید. برخی از کارمندان به کار خود پایبند هستند و تا زمانی که مشکلی را حل نکنند محیط کار را ترک نمی‌کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر حتما باید هشت ساعت خواب شبانه داشته باشند تا برای روز بعد پرانرژی باشند. هر فرد خودش را می‌شناسد و می‌داند چه شخصیتی دارد. پس در جلسه‌ی مصاحبه فراموش نکنید که در مورد میزان ساعات کاری روزانه و هفتگی سؤال بپرسید.

۱۰- آیا شرایط قرارداد را به‌درستی بررسی کرده‌ام؟

قبل از امضا کردن قرارداد تمام موارد آن را به‌دقت بخوانید. ممکن است فکر کنید چند ورق کاغذ جنبه‌ی تشریفاتی دارد و مهم نیست؛ درصورتی‌که تمام ضوابط کاری به‌طور کامل در یک قرارداد درج می‌شود. گاهی اوقات شرایطی که در جلسه‌ی مصاحبه مورد توافق قرار می‌گیرد در قرارداد ذکر نمی‌شود. هر جایی که ابهامی وجود دارد سؤال بپرسید و بخواهید شرایط توافق‌شده را به قرارداد اضافه کنند. هیچ خجالتی بابت این موضوع نداشته باشید و همه چیز را دقیق بررسی کنید؛ حتی اگر لازم است با یک فرد حرفه‌ای یا وکیل در این مورد صحبت کنید.

تمام موارد گفته‌شده در این مقاله را در ذهن داشته باشید و از این بعد با اعتمادبه‌نفس بیشتری در جلسات مصاحبه حضور پیدا کنید. با آگاهی کامل در مورد پذیرفتن موقعیت شغلی تصمیم‌ بگیرید  و پیش از امضا کردن هر سندی، تمام شرایط را به‌خوبی بررسی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات