برنامه ۵ ساله چینی ها برای تغییر سیستم گرمایشی خانه ها به سوخت های پاک

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کشور چین طی سال های اخیر تلاش های جدی را برای کاهش میزان آلاینده های خود انجام داده است. این کشور در سال جاری برنامه های متعددی را اجرایی کرد.
تبلیغات

کشور چین امسال، اقدامات زیادی در راستای برنامه‌های بلند مدت خود برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی انجام داد، از جمله این کشور، وسایل نقلیه جدیدی را آزمایش کرد، برخی کارخانه‌های سوخت زغال سنگ را تعطیل کرد و برنامه‌هایی برای ساخت شهرهای اسفنجی به اجرا در آورد که به خوبی جاه‌طلبی‌ها و جدی بودن این کشور در زمینه‌ی سوخت‌های پاک و مبازه با گرمایش زمین را نشان می‌دهند.

با وجود این، جایگزینی انرژی پاک، در زمستان سال جاری با موانعی هم مواجه شده است. در برخی نواحی کشور، از جلمه نواحی شمالی که دمای هوا به زیر صفر می‌رسد، حتی گاز طبیعی هم نمی‌تواند نیازهای گرمایشی شهروندان این نواحی را برآورده کند. همچنین هم اکنون، مشکل دیگری که وجود دارد، آن‌هم افزایش قیمت گاز طبیعی است، چیزی که نشریات محلی چین از آن به‌عنوان «بحران فزاینده‌ی گرمایشی» نام برده‌اند.

شرکت‌های گازی مانند PetroChina و CNOOC، میلیون‌ها متر مکعب گاز طبیعی را از مناطق جنوبی به مرکز کشور منتقل کرده‌اند، تا به این ترتیب به کمبود فعلی گاز در شمال چین به خصوص شهر چانگشا کمک کنند. مشکل کمبود گاز طبیعی حتی به حدی رسید که وزارت حفاظت از محیط زیست کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که ممکن است از سوخت زغال سنگ برای گرم نگهداشتن شهروندان بهره ببرد. با وجود این، به نظر نمی‌رسد، کشور چین با وجود مشکلات فعلی از انرژی پاک دست بکشد. در واقع، چینی‌ها به تازگی طرحی پنج ساله را برای گرمایش با انرژی پاک معرفی کرده‌اند.

ده سازمان دولتی در طرح انرژی پاک مشارکت دارند، از جمله آن‌ها می‌توان به کمیته ملی توسعه و اصلاحات (NDRC) و سازمان ملی انرژی چین اشاره کرد

۱۰ سازمان دولتی در این طرح انرژی پاک مشارکت دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کمیته ملی توسعه و اصلاحات (NDRC) و سازمان ملی انرژی چین اشاره کرد. هدف از این طرح، گرم کردن نیمی از خانه‌ها و کسب و کارهای واقع در شمال چین با استفاده از انرژی پاک تا سال ۲۰۱۹ است. این میزان تا سال ۲۰۲۱ به ۷۰ درصد خواهد رسید. هم اکنون تنها ۳۴ درصد از ساکنان شمال چین از انرژی پاک بهره می‌برند. با وجودی که هنوز جزئیات کمی از این طرح منتشر نشده است، اما بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دولت چین قصد دارد که از سوخت‌های پاک متنوعی از جمله، سوخت‌های حاصل از زمین گرمایی، زیست توده، خورشیدی و زباله‌های صنعتی و برق برای این طرح بهره ببرد. برخی از متخصصان و کارشناسان در این مورد شک دارند و عقیده دارند که چین ممکن است که نتواند در این بازه‌ی زمانی به این اهداف دست پیدا کند.

کاهش سوخت های فسیلی در چین

کشور چین، هم اکنون به دلیل برنامه‌های قبلی خود برای کاهش استفاده از سوخت زغال سنگ در وضعیت بحرانی قرار دارد. رویترز گزارش داده است که کمیته ملی توسعه و اصلاحات، هم اکنون نگران پاسخگویی به تقاضاهای انرژی کشور خصوصا در پکن است. با این حال، رشد و موفقیت اقتصادی در این شهر می‌تواند مصرف انرژی را افزایش دهد.

واضح است که موفقیت‌آمیز بودن این طرح می‌تواند، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی و گرمایش زمین کمک کند. و چین را به‌عنوان نمونه‌ای قدرتمند در زمینه‌ی بهره بردن از انرژی‌های تجدید پذیر و مقابله با گرمایش زمین تبدیل کند. در نهایت، باید منتظر ماند و دید که آیا چین می‌تواند برنامه بلندپروازانه خود را عملی کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات