طبق ادعای آمریکا، باج‌ افزار WannaCry کار کره شمالی است

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
باج‌افزار WannaCry در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ برای بسیاری از کاربران ویندوز ایجاد مشکل کرد. دولت آمریکا ادعا می‌کند که کره‌ شمالی پشت این باج‌افزار است.
تبلیغات

باج‌افزار WannaCry را به خاطر دارید؟ باج‌افزاری که کامپیوترهایی با سیستم‌عامل ویندوز را در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ گرفتار می‌کرد و برای خرابی‌های زیادی در سیستم‌های کامپیوتری در سراسر آمریکا از جمله در مراکز حیاتی مثل بیمارستان‌ها، مقصر شناخته شد. اما حالا بالاخره مغز متفکر پشت WannaCry مشخص شده است یا حداقل آمریکا انگشت اتهام را به سمت کره‌ شمالی می‌گیرد که غافلگیرکننده نیست.

WannaCry مثل هر باج‌افزار دیگری عمل می‌کرد و فایل‌های شخصی کاربران را رمزگذاری و آن‌ها را برای گرفتن باج نگه می‌داشت. چیزی که WannaCry را ویرانگر می‌کرد، میزان برد آن بود؛ این باج افزار بر کامپیوترهای سرتاسر دنیا اثر می‌گذاشت؛ ولی تمرکز اصلی آن بر سیستم‌های مستقر در آمریکا بود. اما ماجرا از آنجایی بدتر می‌شد که عاملان این باج‌افزار حتی بعد از دریافت باج هم فایل‌ها را آزاد نمی‌کردند.

توماس بوسرت، دستیار رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا، این حمله را یک اقدام بزدلانه، پرهزینه، بی‌دقت، بی‌پروا و مهم‌تر از همه تهدیدکننده‌ی زندگی توصیف کرد. درحالی‌که باج‌افزارهای معمول فقط افراد را برای سرگرمی و خوش‌گذرانی یا سود مورد هدف قرار می‌دادند، WannaCry مرتب سازمان‌های دولتی و مراکز درمانی را آلوده می‌کرد. بوسرت با گفتن اینکه چطور این موضوع زندگی‌ها را حتی به‌صورت غیر مستقیم تهدید می‌کرد، شدت اتهامات را افزایش داد.

می‌توان با اطمینان گفت کره‌ شمالی به این ادعا واکنش نشان خواهد داد؛ واکنشی که امیدواریم فقط لفظی باشد

طبیعتا دولت آمریکا سرگرم نشده است؛ ولی بوسرت عنوان می‌کند این اتهام به هیچ وجه سبک‌تر نمی‌شود. متحدان آمریکا مثل بریتانیا هم رد این حملات را تا کره‌ شمالی گرفته‌اند. هنوز مشخص نیست که آمریکا برای این موضوع، چه برنامه‌ای دارد. اما می‌توان با اطمینان گفت کره‌ شمالی به این ادعا واکنش نشان خواهد داد؛ واکنشی که امیدواریم فقط لفظی باشد.

بوسرت به این ادعا به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره‌ اقدامات قوی دولت ترامپ برای تقویت موضع دفاعی آی‌تی آمریکا و مجازات کسانی که جرئت می‌کنند به آن تعرض کنند، اشاره کرد. اخیرا ترامپ قانونی را امضا کرد که استفاده از نرم‌افزار کسپرسکی را در دولت منع می‌کند. این شرکت امنیتی متهم به دادن اطلاعات حساس دولت آمریکا به کشور مادر خود، یعنی روسیه، شده است. کسپرسکی هم در مقابل شکایتی علیه اداره‌ی امنیت ملی آمریکا تنظیم کرده است که این منع را به چالش می‌کشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات