ازخودگذشتگی کارآفرینان باعث موفقیت آن‌ها نمی‌شود

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارآفرینان بسیاری ادعا دارند که حاضرند جانشان را فدای کسب و کار کنند. آن‌ها مسیری غلط انتخاب می‌کنند و در نهایت شکست می‌خورند.
تبلیغات

تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که فدا کردن سلامتی، دوستان وارتباطات برای کسب و کار، نتیجه‌ای ناامیدکننده دارد. متأسفانه فرهنگ غالب اکوسیستم استارتاپی، افراد را به عشق ورزیدن به کار و فدا کردن همه چیز حتی خود فرد تشویق می‌کند.

جیم ران یکی از سخنرانان انگیزشی با سابقه است که نظرات متفاوتی نسبت به تفکر کنونی استارتاپی دارد و ازخودگذشتگی برای کار را نقد می‌کند:

در یک رابطه و فرآیند، پیشرفت شخصی بیش از ازخودگذشتگی مفید است. اگر شما بتوانید نقش خود را پررنگ‌تر کنید و وظیفه‌ها را بهتر انجام دهید، مفیدتر از آن است که خودتان را فدای رابطه یا کار کنید.

نکته‌ی مهم این است که عموم افراد می‌دانند ازخودگذشتگی به آن‌ها ضربه می‌زند؛ اما اکثریت از خسارتی که به دیگران و کسب و کار خودشان وارد می‌کنند مطلع نیستند.

چرا ازخودگذشتگی به کسب و کار شما کمک نمی کند؟

مدیران و کارآفرینان ابتدا تصور می‌کنند که با فداکاری، روند پیشرفت شرکت را تسریع می‌کنند. نکته‌ای که این مدیران بدان توجه ندارند، رفتاری است که دیگران از آن‌ها می‌آموزند. یک مدیر ابتدا باید توانایی مشخص کردن اولویت‌ها را در کسب و کارش داشته باشد. مدیری که زندگی و سلامت خود را فدای شرکت می‌کند، نشان می‌دهد که هدف و ارزشی بالاتر از انسانیت ایجاد کرده است و برای رسیدن به آن از هر چیزی خواهد گذشت.

فرهنگ فداکاری مدیران،‌ به کارکنان نشان می‌دهد که مدیر حاضر است ارزش‌های بلندمدت (سلامتی، دوستان،‌ خانواده) را فردای ارزش‌های کوتاه‌مدت (موفقیت در یک قرارداد، فروش محصول یا پروژه) بکند. شاید شما متوجه این قضیه نشوید؛ اما پس از مدتی، کارمندان نیز از رفتار شما پیروی می‌کنند و ممکن است خسارات جبران ناپذیری به روند شرکت وارد کنند.

نکته‌ی مهم دیگر این است که کارمندان با مشاهده‌ی رفتار مدیر، فشار بیشتری روی خودشان حس می‌کنند. آن‌ها متوجه این قضیه می‌شوند که ازخودگذشتگی یکی از نیازهای اساسی پیشرفت شرکت است و در آینده‌ی نزدیک، این رفتار مدیر با شدت بیشتری تکرار خواهد شد. این کارمندان همیشه نگران هستند که اگر مدیرشان نتواند با فداکاری بیش از حد مشکلات را حل کند یا روزی در شرکت نباشد، آن‌ها باید فشار بیش از اندازه‌ی وظایف و اهداف کوتاه‌مدت را تحمل کنند.

مدیر

راه حل ازخودگذشتگی برای مدیران

  • زمان‌های مشخصی را به تنهایی و آرامش شخصی اختصاص دهید. این زمان‌ها نباید طولانی باشند. استراحت‌های کوتاه چند دقیقه‌ای و تمرکز روی وضعیت فعلی خودتان، مانند میان وعده‌های غذایی هستندکه انرژی شما را در روز تأمین می‌کنند.
  • همیشه گروهی از دوستان و نزدیکان قابل ارتباط در اطراف خود داشته باشید؛ افرادی که درگیری زیادی با کسب و کار شما ندارند، اما از دشواری‌های آن اطلاع کلی دارند. این افراد در مواقع مشکلات می‌توانند به شما انرژی دهند و ادامه‌ی مسیر را آسان کنند.
  • عادات سلامتی خود را تقویت کنید. این تصور اشتباه را که ازخودگذشتگی پس از مدتی تمام می‌شود و پس از رسیدن به هدف نیازی به ادامه‌ی آن نیست، کنار بگذارید. عادت کردن به فداکاری برای کسب و کار، حتی پس از رسیدن به هدف نیز در شما باقی خواهند ماند. به بیان دیگر اگر امروز از شدت کار و نحوه‌ی آن راضی نیستید،‌ در آینده نیز اتفاق عجیب و غریب یا معجزه‌ای رخ نخواهد داد و روند شما شبیه امروز خواهد بود. پس تلاش کنید تا عادات اشتباه کاری مانند ساعات کاری زیاد و استراحت کم را حذف کنید. فراموش نکنید که سلامتی، ارزشمندترین دارایی شما برای پیشرفت کاری است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات