آیا بلاک چین می‌تواند مشکلات متداول آزادکاران را حل کند؟

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نفوذ و تأثیر بلاک چین در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار هر روز بیشتر می‌شود. آیا این فناوری جدید، فضای کاری آزادکاران جهان را بهبود می‌دهد؟
تبلیغات

بلاک چین، واژه‌ای بود که در سال ۲۰۱۷ زیاد به گوشمان خورد. صرف‌ نظر از قیمت بی‌سابقه‌ی بیت کوین، این فناوری تقریباً در هر صنعتی که فکر کنید، تأثیرگذار بود: بانکداری، مدیریت دولتی، تلکام، خرده‌فروشی و بسیاری زمینه‌های دیگر. شاید در سال ۲۰۱۸ شاهد باشیم که بلاک چین، عرصه‌ی آزادکاری را هم متحول می‌کند.

مزایای استفاده از یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین برای آزادکاران چیست؟

ویژگی‌های خاص و متنوع بلاک چین ممکن است برای آزادکاران جذابیت‌های زیادی داشته باشد. در حوزه‌ی آزادکاری، بلاک چین به این معنا است:

رکورد و ثبت امن و غیر قابل تغییر تراکنش‌ها

منظور صرفاً تراکنش‌ها و تبادلات مالی نیست. بلاک چین این امکان را فراهم می‌کند که تعداد بسیار زیادی از تراکنش‌ها و داده‌های قراردادها در یک محیط امن و بدون خطر هکرها، ثبت شود. در این صورت توافق‌نامه‌های آزادکاران و مشتریانشان به‌صورت دائمی ضبط می‌شود و دیگر امکان نقض قرارداد وجود ندارد.

سند کار

آزادکاران می‌توانند همه‌ی پروفایل و نمونه‌کارهای خود را در بلاک چین ذخیره کنند و این به معنی یک مدرک قابل استناد از کیفیت کار آن‌ها است. تمام آثار به مالک آن نسبت داده می‌شود و اطلاعات کپی‌رایت نیز قابل‌ اطمینان است. اگر داده‌ها امنیت داشته باشند، اختلافات بین آزادکاران و مشتریانشان به‌مراتب راحت‌تر حل می‌شود.

پایین آمدن هزینه‌ی انتقالات پولی

در حال حاضر انتقال پول بین کشورهای مختلف، هزینه‌های مختلفی به مردم تحمیل می‌کند. برخی از شبکه‌های انتقال پول (به‌خصوص در کشورهای درحال‌توسعه) هزینه‌ی بالاتری هم دارند. به‌عنوان‌ مثال انتقال پول از آمریکا یا اروپا به آفریقای جنوبی، ۱۵ درصد افزایش هزینه خواهد داشت. درحالی‌که این هزینه طی یک دهه‌ی گذشته ۲.۵ درصد کاهش‌ یافته است، کاهش ۵ درصدی هزینه‌ی انتقال به معنی ۱۶ میلیارد دلار درآمد اضافه برای دریافت‌کنندگان پول در سراسر جهان خواهد بود. بلاک چین می‌تواند به این رؤیا، رنگ واقعیت ببخشد.

مونلایتینگ، یکی از بازارهای اصلی آزادکاران، تلاش می‌کند همه‌ی این هماهنگی‌ها را به مرحله‌ی اجرا برساند. تاکنون ۶۰۰ هزار آزادکار در این شرکت باسابقه ثبت‌ نام کرده‌اند، متخصصانی که به‌زودی می‌توانند برای مهارت‌های خود، بازاریابی جهانی داشته باشند. این شرکت به‌منظور پیشرفت کسب‌وکار خود، تصمیم دارد در سال ۲۰۱۸، یک آیکو نیز راه‌اندازی کند.

 Blockchain Solve The Common Problems Freelancers

معرفی بلاک چین به بازار آزادکاران از طریق آیکو

جف تنری، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت مونلایتینگ، می‌گوید:

آزادکاران سراسر جهان با مشکلات مشابهی مواجه هستند: هزینه‌ی بالای اجرای کسب‌وکار، دشواری جلب اعتماد مشتریان جدید، فقدان نقد و بررسی‌های معتبر و همچنین کمبود ابزارهای جامع و سهل‌الوصول. پلتفرم ما با توکن‌های مونبیت عمل می‌کند و به میلیون‌ها نفر از آزادکاران و کارآفرینان کمک می‌کند استقلال کارشان را در سطح جهانی به دست آورند.

مونلایتینگ قصد دارد با پلتفرم ویژه‌ی خود که بر اساس فناوری بلاکچین عمل می‌کند، این مشکلات آزادکاران را حل کند:

قابلیت انتقال و اعتبار پروفایل

آزادکاران خواهند توانست داده‌ها، اعتبارنامه‌ها و بررسی‌های پروفایل خود را کاملاً کنترل و مدیریت کنند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد که با صرفه‌جویی در وقت و هزینه، این اطلاعات را در بازارهای مختلف به اشتراک بگذارند. معاملات، تراکنش‌ها و توصیه‌ها اعتبار بیشتری پیدا می‌کند و به‌ تبع آن، مشتریان در سراسر جهان، اعتماد بیشتری به آزادکاران خواهند داشت.

کاهش هزینه‌ها

آزادکاران از اینکه ناچارند ۱۵ تا ۲۵ درصد از درآمد خود را با بسیاری از بازارهای اقتصاد گیگ به اشتراک بگذارند (درواقع تسلیم کنند)، بیزارند. به‌علاوه آن‌ها مجبورند برای دریافت پول از بازارهای خارجی، هزینه‌ی بیشتری بپردازند. ولی استفاده از مونبیت این هزینه‌ها را (به‌خصوص در برابر مشتریان بین‌المللی)، تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

پاداش به شرکت‌کنندگان فعال

پاداش کاربران با توکن‌های مونبیت داده می‌شود. آن‌ها می‌توانند از این توکن‌ها برای خرید ویژگی‌های اختصاصی پلتفرم (مثل تبلیغات) استفاده کنند یا آن را به پول نقد تبدیل کنند.

Blocklancer

راه‌اندازی یک آیکوی مؤثر

ازآنجاکه در سال ۲۰۱۷ آیکوهای زیادی راه‌اندازی شده‌اند و فضای فین تک هم عمدتاً غیر قابل نظارت است، ورود خلاف‌کاران به این بازار غیر محتمل نیست. پیش‌ازاین چندین مورد تقلب و کلاه‌برداری در فضای آیکو گزارش‌ شده و همین امر سرمایه‌گذاران بسیاری را دچار تردید کرده است.

بسیاری از شرکت‌ها، از یک «مقاله‌ی سفید» در باب شیوه‌های صحیح نوآوری در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی امروزی که توسط متخصصان دیلویت منتشر شده است، کمک می‌گیرند. تنری می‌گوید:

ما با کمک مشاوران و متخصصان برتر جهان این بازار را به‌دقت مطالعه کرده‌ایم و روی این مسئله متمرکز شده‌ایم که توکن‌های ما، چگونه می‌توانند تجربه‌ی کاربران را در پلتفرممان بهبود دهند. مقاله‌ی سفید دیلویت، طرحی خوبی برای ساخت و پیگیری یک ارز پایدار پرکشش، برای شرکت‌های معتبر فراهم می‌کند.

تنری در ادامه توضیح می‌دهد شرکت‌هایی که می‌خواهند به آیکوها روی بیاورند، باید اطمینان حاصل کنند که توکن‌ها با اهداف کسب‌وکارشان سازگارند و از سند دیلیوت برای تصمیم‌گیری‌هایشان استفاده کنند. البته  شرکت‌ها پیش از ورود به آیکوها، باید ملاحظات دیگری را نیز در نظر بگیرند. مثلاً:

  • یک طرح ارتباطات شفاف : شرکت‌ها باید یک برنامه‌ی پیام‌رسانی واضح و موجز برای گفتگو با همه‌ی طرفین درگیر در روند آیکو داشته باشند.
  • یک پلتفرم قابل‌ اطمینان آیکو: شرکت‌های ثالث زیادی هستند که کسب‌وکارها را از میان آب‌های گل‌آلود هدایت می‌کنند. پیدا کردن و انتخاب بهترین پلتفرم مرتبط برای توزیع توکن‌ها، پروسه‌ها و مدیریت بلندمدت را ساده‌تر می‌کند.
  • یک فونداسیون حقوقی قوی: آژانس‌های حقوقی مجرب (نظیر Cooley و Perkins Coie) به شرکت‌ها کمک می‌کنند قوانین نظارتی را رعایت کنند.
  • حفاظت و امنیت سرمایه‌گذاران: استفاده از سرویس‌های KYC (مشتری خود را بشناسید) و توافقنامه استاندارد SAFT، قدم‌های بزرگ و مؤثری در راه‌اندازی یک آیکو امن است.
  • با این توضیحات، آیا شرکت‌هایی مثل مونلایتینگ با نوآوری‌های بلاک چین مخصوص به خود، دنیای آزادکاران را متحول خواهند کرد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این شرکت‌ها می‌توانند به قول‌های بزرگ خود عمل کنند یا نه. ولی به‌طور حتم می‌توان گفت شرکت‌هایی که گام‌های درستی برای مشروعیت بخشیدن به ICO خود برمی‌دارند، دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده را برای همگان امن‌تر می‌سازند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات