جیلی چین، سهامدار بزرگ مرسدس بنز خواهد شد

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گروه خودروسازی جیلی به احتمال زیاد امپراتوری خود را با خرید ۴.۷ میلیارد دلار از سهام دایملر گسترش می‌دهد. این شرکت در حال حاضر برندهای مهم خودروسازی، نظیر ولوو سوئد، تاکسی لندن و لوتوس انگلیس را در اختیار دارد.
تبلیغات

گروه هولدینگ ژجیانگ جیلی (Geely) یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین و مالک بخش عمده‌ای از سهام شرکت ولوو است. این شرکت چندملیتی با استراتژی خرید برندهای برتر اروپایی و استفاده از فناوری‌های آن‌ها در گروه خود، تاکنون پیشرفت‌های بسیاری داشته و به‌سرعت در حال گسترش زیرمجموعه‌های خود است. این استراتژی پیش از این توسط غول‌های معروفی مانند گوگل، مایکروسافت، اپل استفاده شده و در حیطه خودروسازان نیز فولکس‌واگن از پیشگامان آن بود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، خودروساز چینی جیلی، بار دیگر با خرید پنج درصد سهام در دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز و اسمارت) توسعه بیشتری خواهد یافت. بر اساس گزارش گلوبال تایمز چین با اشاره به گزارشی از تلویزیون مرکزی چین، سرمایه‌گذاری جیلی به تقریبا ۴ میلیارد یورو (۴.۷ میلیارد دلار با نرخ ارز فعلی) خواهد رسید و این شرکت به سومین سهامدار بزرگ دایملر تبدیل می‌شود.

لینک‌اند‌کو / Lynk&Co

بر اساس گزارش گلوبال تایمز، این احتمالا دومین تلاش جیلی برای خرید سهام دایملر خواهد بود. طبق این گزارش، خودروساز چینی ماه گذشته به شرکت آلمانی پیشنهاد داد که سهام را با تخفیف خریداری کند؛ دایملر این معامله را رد کرد و به جیلی پیشنهاد کرد که سهام را در بازار آزاد خریداری کند. 

جیلی پس از خرید ولوو به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰، به‌سرعت در حال گسترش است. این شرکت در سال ۲۰۱۷ با خرید بیش از ۶۵ میلیون دلار سهام شرکت لوتوس و تصاحب شرکت آمریکایی ترافوگیا، گسترش بیشتری به فعالیت‌های خود داد.

تاکنون جیلی به‌عنوان مالک قدرتمند شرکت‌هایی که زیردست دارد، سیاست‌های جاه‌طلبانه و هوشمندانه‌ای برای تصاحب فناوری‌ آنان به اسم چین داشته است. به‌عنوان مثال، این گروه تجاری با سرمایه‌گذاری در ولوو و استفاده از پلت‌فرم‌های موجود اقدام به تولید خودروهایی با برند لینک‌ اند کو (Lynk & Co) برای چین کرد (تصاویر پایین). شایعات همچنین به این مطلب اشاره می‌کنند که جیلی همین استراتژی را برای تصاحب فناوری‌های مدرن و امکانات مهندسی شرکت بریتانیایی لوتوس در نظر دارد؛ جیلی قصد دارد این نوآوری‌ها را در گروه خودروسازی خود به اشتراک بگذارد.

لینک‌اند‌کو 01/ Lynk&Co

به نظر نمی‌رسد که این سرمایه‌گذاری به جیلی اختیار تام بدهد تا به فناوری‌ها و داشته‌های دایملر حمله کند؛ اما احتمالا این شرایط می‌تواند مذاکرات معاملات آینده را آسان‌تر کند. به‌عنوان مثال، شرکت آلمانی هزینه‌های میلیارد دلاری برای نوآوری‌هایی در زمینه ساخت خودروی الکتریکی‌ و ساخت یک کارخانه باتری اختصاصی در چین صرف می‌کند؛ این فناوری ممکن است برای جیلی جذاب باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات