فناوری شارژ بی‌ سیم کانتیننتال؛ تحولی تازه در خودروهای برقی

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کانتیتننتال از معرفی سیستم شارژ القایی جدید خود در نمایشگاه CES خبر داده است که می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت خودروهای الکتریکی باشد.
تبلیغات

شارژ سریع‌ و آسان، می‌تواند به‌منزله‌ی گامی بلند و مؤثر در گسترش مقبولیت وسایل نقلیه‌ی الکتریکی از سوی مصرف‌کنندگان تلقی شود. از همین‌رو، گفته می‌شود که سیستم‌های شارژ القایی وارد عرصه خواهند شد تا مشکلات متداول اتصال در شارژ خودروهای الکتریکی، مرتفع شود. شرکت کانتیننتال اِی‌جی (Continental AG) چند روز پیش اعلام کرد که سیستم خود برای شارژ بی‌سیم را در ماه آینده همراه با یک سیستم شارژر سیار (آنبورد) جدید به نمایشگاه CES خواهد آورد. امید می‌رود که سیستم مورد اشاره بتواند انعطاف‌پذیری و کارایی بیشتری برای دارندگان خودروهای الکتریکی به ارمغان آورد.

BMW Wireless Charging: 530e

سیستم‌های شارژ القایی که بی‌ام‌و، مرسدس بنز و سایر خودروسازان بزرگ و همچنین کسب‌وکارهای نوپای کوچک‌تر، برای سال‌ها در مورد آن صحبت کرده‌اند، احتمالا یک عامل دگرگون‌کننده در دنیای خودروهای الکتریکی خواهد بود. دارندگان خودروهای برقی می‌توانند به‌جای اتصال خودروها با سوکت‌های متداول شارژ الکتریکی، آن‌ها را روی یک صفحه‌ی مخصوص پارک کنند؛ این صفحه همان جایی است که یک مجموعه‌ی سیم‌پیچ اصلی، توان را به‌صورت بی‌سیم به مجموعه‌ی سیم‌پیچ شارژ دیگری که در خودرو تعبیه شده است، از طریق القای مغناطیسی انتقال خواهد داد.

 بنابر اعلام کانتیننتال، نرخ انتقال ۱۱ کیلووات سیستم القایی آن‌ها می‌تواند در هر دقیقه، شارژ لازم برای پیمایش یک کیلومتر را به خودرو منتقل کند. سیستم آن‌ها همچنین از قابلیتی استفاده می‌کند که خود شرکت از آن باعنوان میکروناوبری ( Micronavigation) یاد کرده است. سیستم فوق می‌تواند به‌طور خودکار خودرو را با دقتی بیش از ۱۰ برابر دقت سیستم‌های پارک متداول روی صفحه‌ی شارژ مورد نظر قرار دهد.

سیستم شارژ القایی کانتیننتال

 در نمایشگاه CES همچنین سیستمی موسوم به آل‌شارژ (AllCharge) به‌نمایش در خواهد آمد. این فناوری در اصل به‌عنوان یکپارچه‌کننده‌ای برای اینورتر اختصاصی عمل می‌کند. اینورتر وسیله‌ای است که برق جریان متناوب (AC) ایستگاه شارژ را به جریان مستقیم (DC) مورد نیاز برای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی تبدیل می‌کند.

 کانتیننتال به‌طور صریح از ابداع و ارائه‌ی یک سیستم شارژ آنبورد فراگیر خبر داده است. آن‌ها از فناوری جدید خود به‌عنوان نقطه‌ی شارژی یاد می‌کنند که می‌تواند از هر نرخ شارژ، جریان و سطح ولتاژی بهره ببرد و با آن سازگار شود؛ ضمن اینکه می‌تواند در مدت زمان ۱۰ دقیقه، توان الکتریکی لازم برای پیمایش ۳۰۰ کیلومتر پیدا کند. چنین دستاوردی در صورت عملی شدن، واقعا چشمگیر و قابل ملاحظه خواهد بود. یکی دیگر از مزایای سیستم آل‌شارژ این است که به‌طور مؤثری می‌تواند یک خودروی الکتریکی را به یک بانک انرژی همراه تبدیل کند؛ زیرا اینورتر آنبورد تعبیه‌شده روی آن می‌تواند جریان DC را به AC تبدیل کند. گفتنی است که جریان متناوب به‌دست‌آمده را هم می‌توان برای تأمین انرژی مورد نیاز دستگاه‌های مختلف (نظیر عکس فوق) استفاده کرد.

 بر پایه‌ی اعلام کانتیننتال، تولید سیستم‌های آل‌شارژ برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است. در همین حال، نسخه‌ی اولیه‌ای از آل‌شارژ به‌همراه سیستم شارژ القایی آن در CES 2018 در لاس وگاس به‌ نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه از روز هجدهم دی‌ماه آغاز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات