ادعای پژوهشگران: تولید پروتئینی برای رویش مجدد مو

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران کره‌ی جنوبی ماده‌ی شیمیایی به‌ نام PTD-DMB تولید کرده‌اند که باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود و در درمان طاسی سر بسیار مؤثر است.
تبلیغات

برخی افراد اهمیت زیادی به مو می‌دهند و آن را به شیوه‌های مختلفی می‌آرایند و از آن به‌عنوان راهی برای بیان شخصیت خود استفاده می‌کنند. برای برخی، حتی تصور اینکه دچار ریزش مو شوند، ناراحت‌کننده است؛ اما آن‌هایی که اهمیت کمتری به این مسئله می‌دهند، ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشند؛ مخصوصا تا زمانی که روش مؤثری برای درمان قطعی ریزش مو کشف نشود. بر اساس گزارش انجمن ریزش موی آمریکا (AHLA)، ریزش موی آندروژنیک که باعنوان طاسی مردانه شناخته می‌شود، بیش از ۹۵ درصد ریزش مو در مردان را شامل می‌شود.

دوسوم از مردان آمریکایی تا ۳۵ سالگی ریزش مو را تجربه می‌کنند و ۲۵ درصد این موارد، از سنین قبل از ۲۱ سالگی آغاز می‌شود. طاسی تنها جنس مذکر را گرفتار نمی‌کند و ۴۰ درصد از زنان آمریکایی نیز ریزش مو را تجربه می‌کنند. همانطور که AHLA در وب‌سایت خود گزارش می‌دهد، ریزش مو در زنان در مقایسه با مردان از لحاظ اجتماعی، مقبولیت کمتری دارد و زنان بیشتر در معرض استرس قرار می‌گیرند. همچنین ۹۹ درصد از محصولاتی که ادعا می‌کنند می‌توانند ریزش مو را درمان کنند، بی‌‌اثر هستند. بنابراین بسیاری از افرادی که با طاسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بهتر است فریب تبلیغات این محصولات را نخورند و راهی برای پذیرش این موضوع و کنار آمدن با آن بیابند. 

اکنون تیمی از دانشمندان کره‌ی جنوبی موفق شده‌اند ماده‌ای بیوشیمیایی تولید کنند که رشد موها را بهبود می‌بخشد و در نهایت، می‌تواند برای درمانی طاسی مؤثر باشد. آن‌ها با تراشیدن موی چند موش آزمایشگاهی و تزریق یک ماده‌ی بیوشیمیایی، دوباره شاهد رشد مو در موش‌ها شدند. این ماده روی موش تأثیر دارد و در حال حاضر، در مراحل بررسی سم‌شناسی آن قبل از انجام کارآزمایی‌های بالینی است. پژوهشگران در این تحقیقات توانستند پروتئینی موسوم به CXXC5 را شناسایی کنند که عامل ریزش موی آندروژنیک یا ریزش مو با الگوی مردانه است. این نوع ریزش مو متداول‌ترین نوع طاسی بین مردان و زنان محسوب می‌شود.

طاسی مو / hair bald

چوئی کانگ یئول از دانشگاه یونسی در سئول و همکارانش که در حال مطالعه روی ریزش مو و فولیکول‌های مو هستند، متوجه شدند افرادی که از این بیماری رنج می برند، مقدار قابل توجهی پروتئین CXXC5 در سر خود دارند. محققان دریافتند هنگامی که این پروتئین با پروتئین Dishevelled ترکیب می‌شود، از بازسازی فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند. گزارش کامل این تحقیقات در ژورنال Investigative Dermatology منتشر شده است. یئول در این مورد می‌گوید:

پروتئینی که ما کشف کرده‌ایم رشد مو را کنترل می‌کند و باعث ایجاد ماده‌ی جدیدی می‌شود که از طریق کنترل عملکرد پروتئین، سبب بازسازی مو می‌شود. انتظار می‌رود که ماده‌ی تازه تولیدشده، باعث توسعه‌ی دارویی شود که نه‌تنها ریزش مو را درمان می‌کند، بلکه قادر به ترمیم بافت آسیب‌دیده‌ی پوست هم باشد.

این محلول که توسط تیمی از پژوهشگران دانشگاه یونسی کره‌ی جنوبی کشف شده است، جلوی دو پروتئینی را که معمولا با کمک یکدیگر مانع بازسازی بافت‌های مو می‌شوند، می‌گیرد. در سال ۲۰۱۳ ثابت شد که در انسان‌ها، درمان طاسی آندروژنی زمانی که از سوزن‌های میکروسکوپی استفاده می‌شود، به‌طور چشمگیری مؤثر است.

در این روش از سوزن‌های بسیار کوچک برای بخیه زدن پوست استفاده می‌شود. پژوهشگران، ماده‌ی مورد نظر را روی موش آزمایش کردند و پس از ۲۸ روز، رشد فولیکول مو مشاهده شد. در حال حاضر محققان عملکرد داروی جدید خود را روی جانوران مختلف آزمایش می‌کنند تا پیش از انجام آزمایش‌های انسانی، از غیر سمی بودن آن اطمینان یابند. در صورتی که نتایج این تست‌ها رضایت‌بخش باشد، می‌توانیم ادعا کنیم قدم بزرگی برای درمان طاسی برداشته‌ایم و در نتیجه راهی برای استفاده از دارو در پژوهش‌های انسانی فراهم می‌شود. مردانی که در سراسر جهان از پدیده‌ی طاسی رنج می‌برند، می‌توانند امیدوار باشند این محلول جدید که PTD-DBM نام دارد، استانداردهای دارویی را کسب کند و در معرض استفاده عموم قرار گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات