کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز 10 و اسنپدراگون 845 نیمه‌ دوم ۲۰۱۸ از راه می‌رسند

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارش‌ها حکایت از آن دارند که موج دوم دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر معماری آرم، نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ و با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ از راه خواهند رسید.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، کوالکام با برگزاری دومین دوره‌ از رویداد Snapdragon Technology Summit از محصولات بزرگی رونمایی کرد. این تراشه‌ساز پس از معرفی دو کامپیوتر مبتنی بر ویندوز ۱۰ و تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ با نام‌های HP Envy x2 و ASUS NovaGo، از نسل بعدی تراشه‌ی پرچم‌دار خود با نام اسنپدراگون ۸۴۵ پرده برداشت.

از آنجایی که موج اول کامپیوترهای مبتنی بر معماری آرم، از اواخر فصل اول سال ۲۰۱۸ روانه‌ی بازار خواهند شد و کوالکام نیز در همان بازه‌ی زمانی، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ را عرضه‌ خواهد کرد، بسیاری در خصوص عرضه‌ی این دستگاه‌ها با تراشه‌ی فعلی (۸۳۵) دچار تردید بودند. اما پاسخ این گمانه‌زنی‌ها بسیار ساده است؛ چرا که شبیه‌سازی x86 روی معماری آرم، فناوری نوپایی محسوب می‌شود و در حال حاضر براساس تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ توسعه داده شده است؛ بنابراین با وجود آنکه کامپیوترهای مبتنی بر اسنپدارگون ۸۴۵ نیز از راه خواهند رسید؛ اما شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا کار خود را با تراشه‌ای آغاز کنند که پیش‌تر تست شده باشد.

اما براساس گزارش جدیدی از وب‌سایت Fudzilla و به‌نقل از کریستیانو آمون، قائم‌مقام کوالکام، کامپیوترهای مبتنی بر تراشه‌ی جدید این شرکت از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ از راه خواهند رسید؛ البته با توجه به زمان برنامه‌ریزی‌شده برای عرضه‌ی تراشه‌ی جدید، این خبر چندان مایه‌ی تعجب نیست. در هر صورت، انتشار چنین خبری مایه‌ی خرسندی است؛ چرا که مایکروسافت معمولا در خصوص پذیرش سخت‌افزار جدید مربوط به دستگاه‌هایی چون ویندوزفون و ویندوز آر‌تی، چندان سابقه‌ی خوبی ندارد.

باید خاطرنشان کنیم که تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ به‌کاررفته در کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ با نمونه‌ی به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند یکسان نیست و کوالکام نیز در حال حاضر پلتفرم اسنپدراگون ۸۴۵ را برای کامپیوترهای قابل حمل معرفی نکرده است و مایکروسافت نیز کماکان تنها اسنپدراگون ۸۳۵ را به‌عنوان تراشه‌ی سازگار با ویندوز معرفی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزایای کامپیوترهای مبتنی بر معماری آرم، طول‌عمر باتری آن‌ها محسوب می‌شود. به‌لطف معماری big.LITTLE، یک تراشه می‌تواند تعدادی هسته‌ی قدرتمند را در کنار چند هسته‌ی ضعیف‌تر و در عین‌حال، کم‌مصرف‌تر دربرداشته باشد. این هسته‌های کم‌مصرف، برای انجام‌ تسک‌های پس‌زمینه، نظیر همگام‌سازی سرویس‌ها در وضعیتی به‌کار می‌روند که دستگاه در حالت اسلیپ به‌سر می‌برد و این مساله به بهبود طول عمر باتری کمک می‌کند.

کوالکام در تراشه‌های خود، مودم‌هایی را نیز جای داده است و از این رو، دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر آرم، بخشی از یک مجموعه‌ی گسترده‌تر موسوم به Always Connected PC‌ به‌شمار می‌روند. این تراشه‌ها در کامپیوترهای مبتنی بر تراشه‌های اینتل نظیر سرفیس پروی جدید نیز به‌کار می‌روند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات