تصاویری از لنزها و دوربین‌هایی که در‌اثر خورشید گرفتگی آسیب دیده‌اند

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
خورشید گرفتگی پدیده‌ای جذاب است، اما برای عکاسانی که اطلاعات کافی در این‌ باره ندارند ممکن است گران تمام شود.
تبلیغات

یکی از موارد مهمی که هر عکاسی باید در مورد پدیده خورشید گرفتگی بداند، داشتن اطلاعات کافی نسبت به تجهیزات عکاسی مخصوص این پدیده است، در غیر این صورت ممکن است با ضرر مالی زیادی مواجه شود. قبل از وقوع پدیده‌ی خورشید گرفتگی بزرگ آمریکا که چندی پیش رخ داد، ما در مقاله «چگونه عکس‌های بهتری از خورشید گرفتگی ثبت کنیم» در مورد اینکه اگر از تجهیزات عکاسی مناسب برای ثبت این پدیده استفاده نکنیم، چگونه این پدیده سبب ذوب کردن قطعات داخلی دوربین می‌شود، هشدار دادیم. متأسفانه برخی عکاسان به قیمت نابودی دوربینشان این درس را می‌آموزند.

بر اساس گزارش شرکت بزرگ LensRentals که دوربین و لنز اجاره می‌دهد، باوجود اینکه هشدار‌های بسیاری به اجاره‌کنندگان داده شد، تعدادی از دوربین‌ها و لنز‌ها بعد از بازگشت به این شرکت آسیب دیده و از بین رفته بودند. تصویر کاور، یک لنز پاناسونیک ۲۰ میلی‌متری با حداکثر گشودگی دیافراگم ۱.۷ است که تیغه‌های دیافراگم آن هنگام ثبت پدیده خورشید گرفتگی تا حدودی ذوب شده‌اند. اکنون به سایر تجهیزاتی که سوزانده شدند نگاهی می‌اندازیم:

شاتر دوربین / DSLR Shutter

شاتر این دوربین Canon 7D Mark II سوخته و حتی گرما با عبور از آن، به سنسور دوربین که پشت شاتر قرار دارد، آسیب رسانده است.

سنسور دوربین / DSLR Sensor

آینه‌ی دوربین Nikon D500 ذوب شده است.

آینه دوربین / DSLR Mirror

و در نهایت لنز ۱۱۴۹۹ دلاری Canon EF 600mm f/4L IS II که تیغه‌های دیافراگمش به طور کامل نابود شده است.

لنز دوربین / DSLR Lens

یکی از کارکنان LensRentals به نام Zach Suttons می‌نویسد:

مشتری از یک فیلتر خورشیدی روی دوربین برای محافظت از آن استفاده کرد؛ اگر‌چه کارش صحیح بود و دوربین سالم ماند، ولی تیغه‌های دیافراگم لنز محافظت نشدند.

خوشبختانه تعداد خیلی کمی از دوربین‌ها و لنز‌هایی که به شرکت LensRentals بازگردانده شدند، آسیب دیدند و این شرکت امیدوار است که با به اشتراک گذاشتن این تصاویر، به کسانی که برای خورشید گرفتگی بعدی در سال ۲۰۲۴ آماده می‌شوند، هشدار داده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات