اسنپدراگون 845 تراشه‌ای 10 نانومتری با واحد پردازش گرافیکی آدرنو 630 است

جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
برا ساس برخی گزارش‌ها، اسنپدراگون ۸۴۵ سیستم‌-روی‌-تراشه جدید کوالکام، همانند نسل قبل از فرایند ساخت ۱۰ نانومتری بهره خواهد برد.
تبلیغات

کوالکام در سال جاری میلادی، تنها تراشه پرچم‌دار اسنپدراگون ۸۳۵ را عرضه کرد و با وجود گمانه‌زنی‌های متعدد در مورد نسخه ارتقاءیافته آن یعنی اسنپدراگون ۸۳۶، این پردازنده هیچ‌گاه عرضه نشد. با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۷، به‌ نظر می‌رسد کوالکام نیز در حال آماده‌سازی است تا سیستم‌-روی‌-تراشه جدید خود را معرفی کند؛ انتظار داریم از تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ در سال ۲۰۱۸ در گوشی‌های پرچم‌دار سازندگان مختلف استفاده شود.

گزارشی جدید از چین، حاکی از آن است که غول پردازنده‌های موبایل تصمیم دارد مانند اسنپدراگون ۸۳۵، پردازنده‌ی جدید خود را بر مبنای لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید کند. انتظار می‌رود تراشه‌ی جدید کوالکام از مجموع هشت هسته‌ی پردازشی استفاده کند؛ کوالکام از دو خوشه چهار هسته‌ای Cortex A75 و Cortex A53 در این تراشه بهره می‌گیرد. هسته‌های پردازشی Cortex A53 که مصرف انرژی کم‌تری دارند، برای پردازش محتوای سبک در نظر گرفته خواهند شد.

با اینکه از نظر توان پردازش، پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبل ندارد؛ گمان می‌رود این تراشه در زمینه‌ی واحد پردازش گرافیکی (GPU) بسیار بهتر از اسنپدراگون ۸۳۵ باشد. شایعات نشان می‌دهند که کوالکام که از واحد پردازش گرافیکی سری آدرنو ۶۰۰ در چیپ‏ست اسنپدراگون ۸۴۵ استفاده خواهد کرد؛ احتمالاً آدرنو ۶۴۰ به‌عنوان GPU پردازنده‌ی جدید کوالکام، پردازش محتوای گرافیکی را بر عهده خواهد گرفت. در نسل قبل یعنی اسنپدراگون ۸۳۵، شاهد به‌کارگیری چیپ آدرنو ۵۴۰ برای پردازش محتوای گرافیکی بودیم.

فرکانس هسته‌های پردازشی یا واحد پردازش گرافیکی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام هنوز اعلام نشده است؛ اما منابع مطلع ادعا می‌کنند که تراشه پرچم‌دار جدید سازنده در این زمینه، پیشرفت چشمگیری نسبت به اسنپدراگون ۸۳۵ ندارد. بااین‌حال انتظار می‌رود تراشه جدید کوالکام در زمینه مصرف انرژی، عملکرد بهتری در مقایسه با اسنپدراگون ۸۳۵ یا نسل‌های قبلی داشته باشد؛ به همین جهت، سازندگان می‌توانند محصولاتی عرضه کنند که از نظر قدرت پردازشی، تا حدودی مانند پرچم‌داران معرفی‌شده در سال ۲۰۱۷ باشند یا حتی عملکرد بهتری ارائه دهند؛ ضمن اینکه شارژدهی بهتری داشته باشند.

مودم X20 کوالکام نیز در تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ استفاده خواهد شد که دستیابی به سرعت حداکثری ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند. بر اساس شایعات و گمانه‌زنی‌ها، شرکت واقع در کالیفرنیا تصمیم دارد تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام را در اوایل ماه دسامبر معرفی کند و این تراشه در زمستان سال آینده میلادی به دست شرکت‌های سازنده گوشی‌ هوشمند خواهد رسید. تعدادی از سازندگان اندروید از جمله ال‌جی، شیائومی، سامسونگ و سونی از تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام برای محصولات رده‌بالای خود در سال ۲۰۱۸ استفاده خواهند کرد.

گفته می‏‌شود اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام از دو ماژول دوگانه دوربین به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی خواهد کرد و در مجموع، می‌توان محصولاتی مجهز به آن با حداکثر چهار حسگر ۲۵ مگاپیکسلی ارائه داد. به همین جهت در سال آینده، ممکن است گوشی‌های گران‌قیمتی عرضه شود که از دوربین دوگانه به‌عنوان دوربین اصلی و سلفی استفاده کنند.

یکی از پرچم‌داران سال آینده که اسنپدراگون ۸۴۵ قدرت پردازشی آن‌ را تأمین خواهد کرد، گلکسی اس ۹ سامسونگ است. این گوشی پرچم‌دار که در دو مدل عرضه می‌شود، با ترکیب دو تراشه اکسینوس ۹۸۱۰ و اسنپدراگون ۸۴۵ راهی بازار خواهد شد؛ انتظار می‌رود اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام در نمونه‌های گلکسی اس ۹ عرضه‌شده در ایالات متحده به‌ کار گرفته شود.

با این‌‌حال، شایعات حاکی از آن هستند که روند کمبود تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ در سال ۲۰۱۸، مانند امسال تکرار خواهد شد؛ به همین جهت، پرچم‌داران سامسونگ اولین محصولاتی هستند که با تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ معرفی می‌شوند. سازندگان دیگر نیز ناچار خواهند شد مدت‌زمان بیشتری برای تأمین مجدد موجودی پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام منتظر بمانند و این موضوع باعث می‌شود تأخیر چندین ماهه در عرضه پرچم‌داران سال ۲۰۱۸ وجود داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات