اکسون موبیل یک میلیارد دلار صرف پژوهش‌های انرژی سبز می‌کند

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اکسون موبیل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان، یک میلیارد دلار در سال صرف پژوهش‌های انرژی سبز می‌کند.
تبلیغات

اکسون موبیل یکی از شناخته‌شده‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان است. از آنجا که جامعه‌ی جهانی به دنبال کمتر کردن وابستگی به سوخت‌های فسیلی است؛ این شرکت سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه‌ی انرژی‌های جایگزین انجام می‌دهد. اکسون موبیل سالانه یک میلیارد دلار صرف پژوهش‌های انرژی‌های جایگزین می‌کند. بیش از صد پروژه‌ی تحقیقاتی، از جلبک‌های منبع سوخت زیستی گرفته تا تبدیل نشر کربن دی اکسید به الکتریسیته، تحت لوای این شرکت بودجه دریافت می‌کنند. پژوهش‌های اکسون موبیل در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر، تأییدی است بر تغییر چشم‌انداز انرژی. به‌زودی وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی کمتر خواهد شد و به استفاده‌ی بیشتر از انرژی‌های جایگزین و دوستدار محیط‌ زیست روی خواهیم آورد.

ویجای سوارپ، معاون رئیس قسمت پژوهش و توسعه، می‌گوید این شرکت پنج تا ده حوزه‌ی اصلی در پژوهش را تعیین کرده است:

این حوزه‌ها به شدت چالش‌برانگیز هستند و اگر بتوانیم آن‌ها را به سرانجام برسانیم، تأثیری شگرف بر کسب‌و‌کار ما خواهند داشت. ما به چیزی فراتر از پول چشم دوخته‌ایم. ما به علم و تعهد به پژوهش چشم دوخته‌ایم.

اکسون موبیل در زمینه‌ی فناوری‌های نوظهور، پول‌های کلانی خرج می‌کند. آن‌ها از شرکت‌های کوچک و دانشگاه‌ها برای همکاری دعوت کرده‌اند.

اکسون موبیل به پژوهش در مورد کاربردهای جلبک و تبدیل آن به سوخت زیستی ادامه خواهد داد. در قدم‌های نخست، جلبک‌ها با سوخت دیزل یا سوخت جت مخلوط خواهند شد؛ اما هدف نهایی استفاده‌ی از جلبک‌ها به‌تنهایی است. پروژه‌ی مشابهی از پسماندهای کشاورزی غیر خوراکی مانند پوست ذرت برای تولید سوخت زیستی استفاده خواهد کرد.

در قسمت دیگری از پژوهش‌ها، تولید سلول‌های سوختی که بتوانند با کربن دی‌اکسید به جای هیدروژن یا گاز طبیعی واکنش دهند، بررسی خواهد شد. شرکت FuelCell Energy به دنبال ساخت ابزاری است که بتواند کربن را جذب و الکتریسیته تولید کند. آن‌ها قصد دارند در طی چند ماه آینده نیروگاهی آزمایشی بسازند که به همین طریق برق تولید کند.

اکسون موبیل

اکسون موبیل در همکاری با دانشگاه جورجیا، به دنبال روشی بهتر برای فرآوری نفت خام و تبدیل آن به پلاستیک است. آن‌ها قصد دارند به جای گرما از پدیده‌ی اسمز استفاده کنند. کربن حاصل از روش اسمز، نصف کربن تولیدشده از فرآوری با گرما است.

یکی از حیاتی‌ترین عامل‌های مورد نظر در این پژوهش‌ها، کاربرد بالقوه‌ی آن‌ها در مقیاس‌های بزرگ است. شرکت اکسون موبیل در سرتاسر ۶ قاره، کسب درآمد می‌کند. به همین دلیل روش‌های جایگزینی که می‌یابند، باید در سرتاسر جهان قابل استفاده باشد تا کسب‌و‌کار این شرکت تضمین شود.

سوارپ تخمین می‌زند که ما بیش از یک دهه با به واقعیت پیوستن پروژه‌هایی مانند سوخت زیستی جلبک و سلول‌های سوختی کربنی فاصله داریم. برای شرکتی مانند اکسون موبیل، پیشروی در فناوری‌ها و رویکردهای جدید ضروری است؛ مخصوصا وقتی جهان به سوی رهایی از سوخت‌های فسیلی حرکت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات