چگونه کاری کنیم که اعضای تیم، بهترین عملکرد خودشان را نشان بدهند

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یک رهبر عالی تنها به‌اندازه‌ی کارمندانش خوب است و درواقع هرقدر انگیزه و انرژی بیشتری به آن‌ها بدهد، کارمندان نیز عملکرد بهتر و مثبت‌تری از خودشان ارائه خواهند داد.
تبلیغات

یک رهبر خوب بدون شک کاری می‌کند که تمام اعضای تیمش بهترین عملکرد خود را ارائه بدهند. این افراد اهداف چالش‌برانگیز در نظر می‌گیرند، جلسات کاری مؤثر برگزار می‌کنند و می‌دانند چگونه باید وظایف را میان اعضای تیم خود تقسیم کنند. با این حال تنها یک عادت قدرتمند وجود دارد که می‌تواند تأثیر عمیقی روی نحوه‌ی مدیریت شما داشته باشد؛ این‌که چه مقدار از تمرکز خود را برای انرژی دادن به انسان‌های اطرافتان سپری می‌کنید.

شاید فکر کنید انرژی همان چیزی است که کارمندان شما از آن بهره‌مند هستند یا نیستند و این موضوع تنها به عواملی مانند میزان خواب شبانه بستگی دارد. اما واقعیت این است که شما به‌عنوان یک رهبر، نقش مهم و حیاتی در میزان انگیزه‌ی کارمندانتان دارید. محققان دانشگاه میشیگان از عبارت «انرژی رابطه‌ای» برای توصیف این ایده استفاده می‌کنند و معتقدند انرژی ما چیزی نیست که تنها از عوامل درونی مانند خواب، مواد غذایی و ورزش ناشی شود و در حقیقت، انرژی از تعامل ما با دیگران سرچشمه می‌گیرد. نتیجه‌ی تحقیقی نشان می‌دهد زمانی که مردم تحت رهبری افراد «انرژی‌دهنده رابطه‌ای» قرار می‌گیرند، انگیزه‌ی بیشتری برای سخت کار کردن و تمرکز کردن دارند. همچنین ثابت شده است که این افراد قدرتمندتر هستند و از کار خود واقعا لذت می‌برند و درنتیجه کارایی بالاتری دارند. مواردی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت بررسی شده‌اند کمک می‌کنند که شما هم به یک رهبر انرژی‌دهنده تبدیل شوید.

positive attitude

۱- نگرش مثبت داشته باشید

تا به حال تحقیقات بسیار زیادی در مورد مزایای نگرش مثبت به رهبری تأثیرگذار انجام شده است. برای اثبات این موضوع نیازی به دلایل علمی نیست. با این حال کاملا منطقی است که یک شخص خوش‌بین در مقایسه با یک شخص ایرادگیر، انگیزه‌ی بیشتری به افرادی می‌دهد که در کنارش قرار دارند. بنابراین نهایت تلاش خود را به خرج بدهید که فردی حمایت‌گر، بخشنده و خوش‌بین باشید.

به‌عنوان مثال اگر کارمندی برای شما گزارشی نوشته است، خیلی سریع با ایده‌ی او مخالفت نکنید. در عوض به نظر او احترام بگذارید و سعی کنید که به‌نوعی از آن‌ها استفاده کنید. زمانی که مشکلی به‌ وجود آمد، روی مواردی تمرکز کنید که قادر به انجامشان هستید نه کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید. در همه حال مثبت باشید و این حال خوب خود را به دیگران نیز منتقل کنید.

۲- برای کارمندان خود زمان بگذارید

رهبران انرژی‌دهنده تنها به دیگران نمی‌گویند چه کاری باید انجام دهند. آن‌ها تمرکز خود را روی رشد یک ارتباط قوی و دوطرفه با کارمندانشان می‌گذارند. آن‌ها به احساسات، شادی‌ها و نگرانی‌های کارمندان خود بها می‌دهند و هنگام صحبت کردن تمام حواس خود را به آن‌ها می‌دهند. از همه مهم‌تر اینکه می‌دانند چگونه باید خودشان را کمی آسیب‌پذیر نشان دهند؛ زیرا آگاه هستند که نشان دادن راست‌گویی، واقع‌بینی و قابلیت اعتماد در رفتارشان، دیگران را نیز تشویق می‌کند که همین رفتار را داشته باشند.

team

۳- احساسات خود را با اعضای تیم به اشتراک بگذارید

آیا تا به حال رئیسی داشته‌اید که از همه چیز بدون در نظر گرفتن اهمیت کاری که انجام می‌دهد عبور کند؟ مطمئنا زمانی که رهبری به کار خود علاقه نشان نمی‌دهد و مسئولیت‌هایش را نمی‌پذیرد، شرایط سختی به وجود خواهد آمد. محققان در تحقیقات خود دریافته‌اند رهبرانی که به کار خود علاقه نشان می‌دهند، انگیزه و انرژی بیشتری به انسان‌های اطراف خود می‌بخشند.

بنابراین احساسات خود را برای مواردی که اهمیت زیادی برایتان دارد نشان دهید و دیگران را نیز در شادی و هیجان خود شریک کنید. در مورد اهداف شخصی، پروژه‌هایی که بابت انجام دادنشان خوشحال هستید، مأموریت‌های سازمان و موارد مشابه با دیگران صحبت کنید. هرقدر دلیل چرایی کارهایی که انجام می‌دهید واضح‌تر باشد، دیگران نیز بیشتر متقاعد می‌شوند و هیجان بیشتری از خود نشان می‌دهند.

۴- یادگیری را در اولویت قرار دهید

تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که رهبران انرژی‌دهنده، محیط‌هایی طراحی می‌کنند که هوش هیجانی کارمندان را تحریک می‌کند؛ به این معنا که دانش و تجربه‌ی خود را با دیگر اعضای تیم در میان می‌گذارند و همچنین از دیگران بازخورد می‌گیرند و مطالب جدید می‌آموزند. این همچنین به معنای تشویق به گفتگو‌های باز و خلاقانه است. تیمی که به‌طور مداوم درگیر مکالمات می‌شود، راه حل‌های باکیفیت‌تری برای مشکلات پیدا خواهد کرد. چنین مکالماتی به آن‌ها کمک می‌کند که از نظرهای یکدیگر با خبر شوند و قضیه را از دید دیگران نیز بررسی کنند.

در آخر به یاد داشته باشید که هر شخص متفاوت از دیگری است و روش انگیزه دادن به یک کارمند ممکن است روی کارمند دیگری تأثیر نداشته باشد. بنابراین اگر واقعا می‌خواهید به اعضای تیم خود انگیزه دهید، بهتر است مستقیما از خودشان بپرسید. به‌عنوان مثال در جلسات فردی که برگزار می‌کنید، از آن‌ها بپرسید چه چیزی می‌تواند اتفاقات این هفته را برایشان خوشایندتر کند؟ یا در اختیار داشتن چه چیزهایی می‌تواند در انجام کار بهتر به آن‌ها کمک کند؟ به کارمندان نشان دهید که در صدد برطرف کردن نیازهایشان هستید و اولین گام را برای تبدیل شدن به یک رهبری انرژی‌دهنده بردارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات