مزایا و معایب استفاده از مبدل تله در عکاسی حیات وحش

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مبدل‌های تله از جمله ابزار کارآمد در عکاسی حیات وحش هستند که استفاده از آن‌ها مزایا و معایبی به همراه دارد.
تبلیغات

عکاسی به نام جی پی مورگان به همراه لنز ۶۰۰-۱۵۰ میلی‌متری Tamron خود و مبدل‌های تله‌ی ۱.۴ و ۲ برابر، به باتلاقی در هوستون رفته است تا عملکرد این مبدل‌ها را بررسی کند.

جهت اطلاع کسانی که آشنایی ندارند، مبدل‌های تله، آداپتورهای لنز ۲ تا ۴ اینچی هستند که بین بدنه‌ و لنز دوربین قرار می‌گیرند و در ازای کمی کاهش نور و کیفیت، فاصله‌ی کانونی را به‌شدت افزایش می‌دهند. سؤال این‌جا است که آیا این معاوضه‌ای ارزشمند است؟

این چیزی است که مورگان در یکی از آخرین ویدیوهای خود به آن پرداخته و فهرستی از مزایا و معایب این مبدل‌ها جمع‌آوری کرده است.

مزایا

  • مبدل ۱.۴ برابر، ۴۰ درصد به فاصله‌ی کانونی می‌افزاید و لنز ۶۰۰-۱۵۰ میلی‌متری شما را به ۸۱۰-۲۴۰ میلی‌متری تبدیل می‌کند. مبدل ۲ برابر، این مقدار را به ۱۲۰۰-۳۰۰ میلی‌متر افزایش می‌دهد.
  • یک لنز تله‌فوتوی ۸۰۰ میلی‌متری قیمتی نجومی برابر با ۱۳ هزار دلار دارد؛ درحالی‌که یک مبدل تله تنها حدود ۴۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.
  • مبدل‌های تله، کمینه‌ی فاصله‌ی کانونی را کاهش نمی‌دهند؛ اما لنزهای تله شما را از سوژه دورتر نشان می‌دهند.

معایب

  • بزرگ‌ترین ایراد این است که در استفاده از مبدل ۱.۴ برابر، یک استاپ و در استفاده از مبدل ۲ برابر دو استاپ کاهش نور اتفاق می‌افتد که این کاهش مخصوصا در روزهای ابری یا مواقعی که سوژه در سایه قرار دارد، قابل‌ توجه است.
  • برخی لنزها در صورت استفاده از مبدل تله قادر به فوکس اتوماتیک نیستند. البته مدل‌های جدیدتر ممکن است این قابلیت را داشته باشند؛ اما سرعت عمل آن‌ها در فوکس کردن کاهش می‌یابد که این امر در عکاسی حیات وحش نکته‌ای منفی است.
  • در نتیجه‌ی استفاده از مبدل تله، کیفیت تصویر در مقایسه با حالت عادی کمی پایین‌تر خواهد بود؛ چرا که به هرحال چند لایه‌ی شیشه‌ای در مقابل لنز شما قرار گرفته است؛ اما با این حال، عکسی که با مبدل گرفته شده، باکیفیت‌تر از عکسی است که بدون آن گرفته شده و برش خورده است.
  • از آنجایی که فاصله‌ی کانونی افزایش می‌یابد، نگه‌ داشتن دوربین با دست سخت‌تر خواهد شد و استفاده از سه‌پایه یا حداقل مونوپاد ضرورت پیدا می‌کند.

در پایان، تصاویری برگرفته از ویدیوی مورگان را مشاهده می‌کنید که قدرت مبدل‌های تله‌ی ۱.۴ و ۲ برابر را نشان می‌دهند.

مبدل تله
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات