رکورد جدید واردات خودرو با وجود بسته بودن سامانه ثبت سفارش

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بنا به گزارش تجارت خارجی کشور، تعداد خودروهای خارجی وارد‌شده از ابتدای سال ۹۶، بیش از ۱۰ هزار عدد افزایش داشته و در این زمینه رکوردی جدید ثبت شده است.
تبلیغات

بر اساس گزارش میزان تجارت خارجی کشور در ۷ ماه ابتدایی سال ۹۶، با وجود بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو از تیرماه، بیش از ۴۹ هزار دستگاه خودرو از طریق مبادی قانونی و گمرکات کشور وارد ایران شده است. بنا به این گزارش، از این ۴۹ هزار دستگاه خودرو، ۲۴ هزار عدد مربوط به خودروهای با حجم موتور ۱.۵ تا ۲ لیتر به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار است که در مقایسه با گذشته، بیش از ۱۹ هزار عدد خودرو بیشتر وارد کشور شده و شاهد رشد ۵۴ درصدی واردات خودروهای با حجم موتور زیر ۲ لیتر هستیم.

در مدت مشابه، ۱۵ هزار دستگاه خودرو با حجم موتور ۲ تا ۲.۵ لیتر نیز وارد کشور شده که از لحاظ ارزش، با کاهش ۱ درصدی روبرو بوده است. ارزش این خودروها بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. در مجموع، ارزش خودروهای وارداتی به کشور با حجم موتور بین ۱.۵ تا ۲.۵ لیتر بیشتر از ۱ میلیارد دلار است.

بدین ترتیب در مجموع بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو در کلاس‌های مختلف وارد کشور شده است که اگر خودروهای هیبریدی واردشده را نیز به این رقم اضافه کنیم؛ مجموع خودروهای واردشده به کشور از ابتدای سال ۹۶ برابر با ۴۸ هزار و ۶۶۷ دستگاه خواهد بود.

این در حالی است که از تیرماه، وزارت صنعت معدن و تجارت سامانه ثبت سفارش خودرو را مسدود کرد و حتی شرکت‌های به‌اصطلاح نماینده نیز قادر به وارد کردن خودروی جدید به کشور نیستند. در همین حال بنا به اخبار منتشرشده، بیش از ۷۰۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر هنوز در انبارهای گمرکات کشور بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

واردات خودرو

دی‌ماه سال ۹۵، معاون اول رئیس جمهور دستورالعمل جدیدی ابلاغ کرد که به موجب آن و با هدف کنترل واردات خودرو، تنها شرکت‌های نمایندگی قادر به ثبت سفارش خودرو و واردات بودند. اما از تیرماه و به دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش، همین شرکت‌ها نیز نتوانستند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. با این وجود تعداد خودروهای واردشده به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵، بیش از ۱۰ هزار عدد افزایش یافته است.

در همین حال خودروهای خارجی شاهد رشد قیمتی عجیب بوده‌اند. برخی خودروها تا ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت تجربه کردند که با وجود افزایش واردات نسبت به سال گذشته، این سؤال مطرح می‌شود که چه عاملی به‌جز ایجاد محدودیت و بستن سامانه سفارش خودرو می‌تواند بر قیمت‌ خودروهای خارجی تا این حد تأثیرگذار باشد؟

از طرف دیگر امروز اخباری مبنی بر عدم خرید خودروهای فرسوده با گواهی اسقاط خودرو از سوی برخی شرکت‌های نمایندگی به گوش رسید که نشانه‌ی خوبی از وضعیت بازار این خودروها نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات