عملکرد ۱۰۰ روزه دولت از زبان وزیر ارتباطات؛ کاهش قیمت اینترنت و ثبت شناسه همه گوشی‌ها در گمرک از نیمه آذر

پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
مطالعه 5 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امشب در گفتگوی ویژه‌ی خبری شبکه دو سیما عملکرد ۱۰۰ روزه دولت را شرح داد.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی در گفتگوی ویژه‌ی خبری امشب عملکرد ۱۰۰ روزه‌ی ابتدایی دولت دوازدهم را تشریح کرد.

وزارت ارتباطات مجری سیاست‌های فنی حوزه رجیستری

وی درباره‌ی رجیستری گوشی‌های موبایل گفت:

بحث ثبت گوشی موبایل یکی از موضوعاتی است که از سال ۸۴ در کشور مطرح شد. وقتی گوشی قاچاق وارد می‌شود نظارت بر سلامت از بین می‌رود و از سوی دیگر کسب و کار نامشروع در کشور شکل می‌گیرد که باعث درآمد غیر شفاف می‌شود. همچنین در‌آمد‌های کشور از بین می‌رود.

به گفته‌ی وی، وزارت ارتباطات مجری سیاست‌های فنی حوزه رجیستری است و ابداع این روش به کشورهای دیگر تعلق دارد. ستاد قاچاق ارز و کالا در این مورد کمیته‌ای دارد که وزارت هم عضو آن است.

وی همچنین اعلام کرد که شبکه‌ی قاچاق، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان گوشی در کشور مشخص هستند و اینکه بتوان آن‌ها را ردگیری کرد مهم است. البته تا قانون درست نباشد آن‌ها می‌توانند از مبادی غیر قانونی گوشی بیاورند.

وی درباره‌ی تعلل در اجرای طرح رجیستری گفت:‌

آرام جلو رفتن طرح به این دلیل بوده که برای زندگی و کار مردم مشکلی پیش نیاید زیرا نارضایتی مردم محملی می‌شد تا کسانی که با طرح مخالف هستند ار آن استفاده کنند.

به گفته‌ی جهرمی، در بحث ثبت گوشی همراه، وزارت صنعت با گروه‌های مختلف جلسه داشته است و یکی از مباحث بهره‌گیری از ظرفیت فروشگاه‌های آنلاین است که بتوانند در واردات گوشی و توزیع وارد شوند تا قیمت گوشی در بازار کنترل شود.

وی اعلام کرد که فاز اول، ثبت شناسه‌ی گوشی‌ها بود، در فاز دوم اعمال مقررات مرحله‌ای آغاز شده است که از اپل شروع شده و بیش از ۴۵ روز طول نمی‌کشد. تا ۱۴ آذرماه هر برندی از گوشی خریده باشند مجاز است. از این تاریخ به بعد باید شناسه‌ی گوشی در گمرک ثبت شده باشد و اگر گوشی ثبت نشده باشد پیامکی برای آن‌ها ارسال می‌شود تا گوشی بعد از ۳۰ روز غیر فعال شود.

وی تأکید کرد:

در مراکز خرید یک کد فعال‌سازی به گوشی الصاق شده که باید آن را روی گوشی فعال کنند. همچنین بسته‌های آموزشی از طریق تلویزیون در حال پخش است که مردم چگونه اصالت گوشی را تشخیص دهند.

عبور از مصرف منصفانه بدون قطعی سرویس

وزیر ارتباطات همچنین در مورد تعرفه اینترنت ثابت گفت:

در کشورهای مختلف برای مصارف خانگی یک حد مصرف منصفانه داریم که وقتی از این مصرف منصفانه عبور کنید، سرویس در حداقل سرعت قرار می‌گیرد و برخلاف مدل حجمی شبکه شما قطع نمی‌شود.

به گفته‌ی وی، در دولت قبل یک سقف مصرف تعیین شده بود که مورد اعتراض قرار گرفت و آن طرح متوقف شد و دوباره با جلسات سنگین تعرفه جدید تصویب شد. با اجرای طرح اینترنت ثابت درآمد اپراتورها بسیار کاهش پیدا می‌کند ولی با بزرگ شدن بازار این کاهش درآمد جبران می‌شود.

جهرمی با تأکید براینکه در مصوبه قبلی تعرفه اینترنت نامحدود سقف مصرف منصفانه مورد اعتراض بود که اکنون اصلاح شده است، افزود:

برای مثال در گذشته کاربر برای خرید اینترنت با سرعت ۲ مگابیت برثانیه با حجم ۱۰ گیگابایت، حدود ۳۵ هزار تومان هزینه پرداخت می‌کرد که در مصوبه جدید، برای این سرعت با حجمی بیش از ۲ برابر مصرف و بدون ضریب اشتراک پهنای باند، چیزی حدود ۲۵ هزار تومان پرداخت می کند.

تعرفه اینترنت داخلی برای تمامی سایت‌های ایرانی

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تعرفه‌ی اینترنت داخلی برای تمامی سایت‌های داخلی لحاظ می‌شود، گفت:

پیش از این فقط تعرفه سرویس‌های داخلی برای ۵۰۰ سایت پربازدید لحاظ می‌شد؛ اما از این پس درجهت افزایش تولید محتوا و ترافیک داخلی، استفاده از تمامی سایت‌های داخلی مشمول هزینه یک‌دوم هزینه اینترنت بین‌الملل می‌شود.

به گفته‌ی جهرمی: «کسانی که بازهم به این تعرفه‌ها اعتراض داشته باشند، صبر کنند تا بازار محتوای داخلی توسعه یابد تا بار دیگر بتوان این تعرفه‌ها را اصلاح کنیم. چرا که با این مصوبه، پیش‌بینی می‌کنیم که در ۶ ماه اپراتورهای اینترنت ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد داشته باشند.»

حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

وزیر ارتباطات در بحث حمایت از پیام رسان‌های داخلی اعلام کرد:

در ابتدا حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد و سه نفر از بخش خصوصی و یک نفر در داخل وزارت بر حسن اجرای مصوبه نظارت خود را آغاز کردند. به این ترتیب فضا باز شده و هزینه‌ی اتصال به شبکه‌ی ملی اطلاعات برای آن‌ها به صفر رسیده است.

به گفته‌ی جهرمی، با جذابیت و احترام گذاشتن به مصرف‌کننده و خلاقیت، تولیدکنندگان پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند مردم را جذب کنند؛ اما با فرمایش نمی‌‌توان مردم را به استفاده از یک برنامه سوق داد.

شبکه‌ی ملی اطلاعات

آذری جهرمی در مورد شبکه ملی اطلاعات گفت:

دولت الکترونیک یکی از موضوعات مورد تأکید رئیس جمهور است. یکی از شاخص‌های بین‌المللی پیشرفت در دولت الکترونیک است که ایران در آن افت کرده؛ اما اولین شاخص آن توسعه زیر‌ساخت‌ها است که با رشد همراه بودیم، بخش دوم دسترسی مردم به آن است که در این مورد هم رشد داشته‌ایم، اما در بخش سوم، محتواسازی افت کرده‌ایم.

به گفته‌ی وزیر ارتباطات، یکی از مهم‌ترین توفیقات دولت الکترونیک متصل شدن دستگاه‌های اجرایی به هم است که رضایت مردم را در پی دارد.

وی اعلام کرد: «در دهه‌ی فجر قصد داریم اپلیکیشن دولت همراه را رونمایی کنیم و هر تعداد خدماتی که روی آن بتوانیم پیاده می‌کنیم.»

ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی

وزیر ارتباطات در بحث ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین اعلام کرد:

در بخش کسب و ‌کارهای اینترنتی قوانین دست‌و‌پا گیر جواب نمی‌دهد، بلکه رقابت در این عرصه باعث شفافیت می‌شود؛ آیین‌نامه‌ی این کسب و کارها را با همکاری وزارت صنعت و معدن بازنگری می‌کنیم تا شفافیت در این زمینه بیشتر شود.

به گفته‌ی جهرمی: «خدمات آنلاین در کشور نیاز است. اگر با چارچوب‌ها آن‌ها را هدایت نکنیم به سمت بازار خارج سوق پیدا می‌کند، این درحالی‌ است که این کسب و کارها برای کشور درآمد دارند. بنابراین لازم است اشکالات آن‌ها را با هدایت برطرف کنیم.»

کاهش شکاف دیجیتال

وی همچنین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در برنامه ششم را کاهش شکاف دیجیتال عنوان کرد و گفت:

در برنامه ۱۰۰ روزه ما با استفاده از ظرفیت پست بانک هزار دستگاه خودپرداز در روستاها نصب کردیم که روستاییان از خدمات بانکی بهره‌مند شوند و برنامه داریم آن را توسعه دهیم.

جهرمی درباره‌ی طرح تحول سلامت اعلام کرد که به ۲۷۰۰ روستا خدمات طرح سلامت ارائه‌ شد و ۵ هزار روستا را با همکاری وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم قرار گرفتن ایران به‌عنوان هاب منطقه است که در دولت‌های مختلف مطرح شده، گفت:

ایران ترانزیت منطقه در حوزه دیتای شمال و جنوب است و در این ۱۰۰ روز با ظرفیت ۳۰۰ گیگ در مسیر شمال به جنوب آن را فراهم کرده‌ایم؛ این ظرفیت معادل ۵۰ درصد کل برنامه‌ی دولت‌های مختلف از اول انقلاب تاکنون بوده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات