کاهش ۹۰ درصدی سوددهی کوالکام بر اثر درگیری حقوقی با اپل

جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
درگیری‌های حقوقی بی‌پایان کوالکام، باعث کاهش ۹۰ درصدی سود این شرکت در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۷ شده است.
تبلیغات

کوالکام در سال ۲۰۱۷ درگیر جنگ‌ و درگیری حقوقی بی‌شماری بوده است؛ اما بخش عمده‌ی این درگیری‌ها به پرونده‌ی حقوقی یک میلیارد دلاری این شرکت با اپل بر سر پتنت‌ها و حقوق مالکانه‌ی کوالکام بازمی‌گردد. این پرونده و برخی درگیری‌های کوالکام با کمیسیون تجارت ایالات متحده در کنار غرامت سنگین کمیسیون تجارت منصفانه‌ی تایوان، همگی باعث کاهش ۹۰ درصدی سود حاصل از کسب‌وکار کوالکام در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷ شدند. 

کوالکام در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۶ موفق به کسب سودی بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار شد؛ اما بر اساس گزارش مالی اخیر این شرکت، رقم یادشده در فصل پایانی ۲۰۱۷ به ۱۶۸ میلیون دلار کاهش یافته است. کاهش قابل توجه درآمد کوالکام، غرامت ۷۷۴ میلیون دلاری دولت تایوان بر سر مسائل آنتی‌تراست (قوانین رقابتی) و رفتارهای انحصارگرایانه‌ی تراشه‌ساز آمریکایی در خصوص فناوری به‌کاررفته در تراشه‌های این شرکت را نیز شامل می‌شود.

درآمد کوالکام نیز با کاهشی ۴.۵ درصدی، به ۵.۹۱ میلیارد دلار (۹۲ سنت به ازای هر سهم) رسیده است. خوشبختانه کوالکام موفق شده است از تخمین ۵.۸ میلیارد دلاری تحلیل‌گران وال‌استریت پیشی بگیرد و ارزش سهام آن به رقمی بالاتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، برسد. کوالکام در خصوص گزارش مالی خود چنین اظهار نظر کرده است:

میزان سوددهی ما تحت تأثیر منفی اقدامات اخیر اپل و شرکت‌های طرف قرارداد آن قرار گرفته است.

علاوه‌ بر درگیری‌های حقوقی بی‌پایان اخیر، بر اساس گزارش جدیدی از وال‌استریت ژورنال، اپل در تلاش برای حذف قطعات کوالکام از آیفون‌های سال ۲۰۱۸ خود است. باید خاطرنشان کنیم که آیفون ۷، آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ از تراشه‌های کوالکام و اینتل بهره می‌برند؛ اما پیش از آیفون ۷، تمام گوشی‌های اپل از تراشه‌های کوالکام استفاده می‌کردند.

استیو مولنکوف، مدیرعامل کوالکام، مدعی است که دعوای حقوقی اپل، راهکاری برای این شرکت جهت مذاکره برای کاهش حقوق مالکانه‌ی پتنت‌های کوالکام محسوب می‌شود. با وجود درگیری حقوقی ۹ ماهه‌ی بین دو شرکت، مولنکوف کماکان معتقد است که خارج از دادگاه می‌توان به این درگیری خاتمه داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات