سازمان حمایت از مصرف‌کننده، موبایل را جزو کالاهای حمایتی نمی‌داند

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی اجرای طرح رجیستری اعلام کرد موبایل جزو اقلام ضروری خانواده‌ها و شاخصه‌های تورم نیست، بلکه در رده‌ی اقلام لوکس قرار می‌گیرد.
تبلیغات

محمد جواد آذری جهرمی دیروز در نشست صبحانه کاری اعضا و هیئت رئیسه‌ی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که تعرفه گوشی‌های موبایل در گمرک الان ۵ درصد است.

به گفته‌ی وی، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده گوشی موبایل را جزو کالاهای حمایتی خود نمی‌داند که بازار آن را کنترل کند.

وی افزود:

یک شب ما اعلام کردیم که طرح رجیستری را می‌خواهیم شروع کنیم و برخی افراد فرصت‌طلب باعث شدند که قیمت موبایل افزایش یابد و اگر شما انتظار دارید ما سکوت کنیم، باید بگویم که من اهل سکوت نیستم و این‌طور مواقع صحبت می‌کنم، البته بعد دوستان بازار را رصد کردند و دیدند که بازار دوباره به حالت اول برگشته و البته باید بگویم که تا حدودی بخشی از افزایش قیمت موبایل به افزایش قیمت دلار مربوط می‌شد.

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد: «طبیعتا برنامه‌ی ما اجرای طرح رجیستری است؛ چرا که با قاچاق هم سلامتی مردم به خطر می‌افتد و خدمات درستی نمی‌توان ارائه کرد و حقوق حاکمیت هم جذب نمی‌شود.»

آذری جهرمی بیان کرد: «با واردات قاچاق حاکم بر بازار خودمان نیستیم، البته ساماندهی بازار هزینه دارد و بسیاری تلاش می‌کنند تا مشکل تراشی کنند.»

به گفته‌ی وی: «در عرصه‌های مختلف در کشور با قاچاق مواجه هستیم، ولی در این بخش مبارزه با آن را با مجموعه‌های مختلف از جمله گمرک و وزارت صنعت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز کردیم.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «اگر پیشنهادی برای کاهش تعرفه دارید، بدهید و اگر لازم باشد ما حمایت می‌کنیم. از شما متولیان بازرگانی در کشور بعید است که بگویید درصد تعرفه واردات موبایل را کاهش دهیم، بلکه ما باید درصد تعرفه واردات موبایل را بالا ببریم تا آن شرکت خارجی در ایران تولید کند.»

آذری جهرمی افزود:

ما در زمینه اجرای طرح رجیستری با آرامش پیش رفته‌ایم که مردم ضرر نکنند و در همین مدت که طرح را شروع کرده‌ایم، نزدیک ۱۰۰ درصد رشد در واردات از مبادی رسمی داشته‌ایم.

وزیر ارتباطات همچنین با انتقاد از واردات بدون ضابطه گوشی موبایل به کشور و بدون در نظر گرفتن حق و حقوق مردم و دولت، از همکاری نکردن کمپانی‌های تولیدکننده گوشی موبایل شکایت کرد.

آذری جهرمی در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود با انتقاد از وضعیت واردات گوشی بدون توجه به منافع کشور، نوشت:

گوشی‌هایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند نه سلامت مردم را تضمین می‌کنند و نه خدمات پس از فروش به مردم ارائه می‌دهند. در نهایت نیز حق و حقوق حاکمیت در این فرآیند لحاظ نمی‌شود.

وی با انتقاد از همکاری نکردن کمپانی‌های تولیدکننده گوشی موبایل با ایران، گفت:

به کمپانی که بیش از ۴۰ درصد سهم بازار موبایل ما را در اختیار دارد می‌گوییم همانطور که در تولیدات خود از اپلیکیشن‌های خارجی استفاده می‌کنید از اپلیکیشن‌های ایرانی نیز برای بازار ایران استفاده کنید که کمکی به توسعه داخل شود. اما متأسفانه کسی حرف ما را گوش نمی‌کند. چرا که اصلا برایشان مهم نیست؛ خارج از چارچوب گمرک به‌راحتی گوشی‌هایشان وارد بازار کشور می‌شود و بازارشان سرجایش است.

وزیر ارتباطات تأکید کرد:

متأسفانه حاکم بر بازار خودمان نیستیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات