شرایط کسری خدمت سربازی در سال ۱۴۰۲

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
با خواندن این مقاله خواهید دانست که مشمول کسری خدمت سربازی می‌شوید یا خیر و برای پیگیری کارهای آن به چه مدارکی نیاز دارید.
تبلیغات

قوانین سربازی و کسری خدمت بر اساس اطلاعات سایت سازمان وظیفه‌ی عمومی در سال جدید تغییر چندانی با سال‌های گذشته ندارد. نداشتن غیبت مهم‌ترین شرط برای بهره‌مندی از این کسر خدمت‌ها است. از شرایط کسری خدمت این است که فرد یا باید دفترچه خدمت خود را پست کرده باشد یا در حال خدمت باشد.

کسری‌ها به مدرک تحصیلی، شرایط و موقعیت زندگی و نسبت اندازه ایثارگری پدر بستگی دارد. کسانی که سابقه‌ی بسیج فعال دارند و افرادی که در حین خدمت هستند و از شرایط کسری اطلاع نداشتند هم می‌توانند شرایط خود را بررسی کرده و کسری خدمت دریافت کنند.

سازمان وظیفه عمومی ناجا

چطور می‌توان کسری خدمت گرفت؟

این مقاله به شما کمک می‌کند که انواع مختلف کسری خدمت را بشناسید و ببینید شرایط آن را دارید یا خیر. علاوه بر این می‌توانید با راه‌هایی که در ادامه خواهیم گفت کسری خدمت خود را استعلام کنید.

پس از اینکه متوجه شدید مشمول کسری خدمت هستید باید برای خدمت وظیفه عمومی اقدام کنید و بعد از آن مدارکی را که برای هر نوع از کسری خدمت مورد نیاز است به محل خدمت خود ارائه دهید.

انواع کسری خدمت سربازی

کسری خدمت سربازی به دلایل مختلفی ممکن است به مشمولان تعلق بگیرد و به این ترتیب از مدت زمان حضورشان در سربازی کم شود.

کسری خدمت ایثارگران، کسری خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا، کسری خدمت فرزند، کسری خدمت نخبگان، کسری خدمت مشمولان و سربازان جانباز، کسری خدمت متأهلین و کسری خدمت بسیج فعال انواع آن هستند که در این مقاله شرایط و میزان هر کدام را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

کسری خدمت ایثارگران

بر اساس قانون معافیت‌های ناشی از رزمندگی، ایثارگری و آزادگی به ازای هر ۲۵ درصد جانبازی امکان معافیت یکی از فرزندان پسر وجود دارد. همچنین به ازای هر ۳۰ ماه رزمندگی یکی از فرزندان پسر می‌تواند از انجام خدمت سربازی معاف شود.

علاوه‌براین بر اساس ابلاغیه سال ۱۳۹۸ مشمولانی که سابقه‌ی ایثارگری والدینشان به حد نصاب معافیت از سربازی نمی‌رسد، می‌توانند طبق شرایطی از کسر خدمت استفاده کنند. اگر رزمنده‌ای در دو یا چند سازمان سابقه جبهه و جانبازی دارد و جمع آن مدت به حد نصاب معافیت یک فرزند می‌رسد باید هر یک از سازمان‌ها به طور جدا مدت جبهه و جانبازی را به سازمان نظام وظیفه عمومی منعکس کنند تا در این سازمان تجمیع شود.

صدور کسری فقط برای یک فرزند قابل انجام است اما خانواده‌هایی که فرزند پسر دوقلو یا چندقلو دارند اگر هم‌زمان به خدمت سربازی اعزام شوند بنا به درخواست ایثارگر کسری خدمت قابل تقسیم بین آن‌ها است.

بر اساس ابلاغیه سال ۱۳۹۷ صدور کسر خدمت فرزندان غیرغایب ایثارگران به ازای هر درصد جانبازی، هر ماه اسارت و هر ماه رزمندگی به مدت ۱۲ روز است.

مشمولان برای استفاده از این امکان بعد از تقسیم شدن در یگان خدمتی می‌توانند برای ثبت کسری خدمت اقدام کنند. اما کسانی که می‌توانند به دلیل مدت حضور والدین در جبهه یا درصد جانبازی معافیت دائم بگیرند باید قبل از رفتن به خدمت اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای کسری خدمت ایثارگری شامل نامه اشتغال به خدمت از یگان خدمتی، گواهی حضور در جبهه، اسارت یا جانبازی که والدین باید آن را قبلاً دریافت کرده باشند، می‌شوند. پس از ارائه‌ی این برگه به یگان خدمتی و ثبت در سوابق، کسری خدمت اعمال می‌شود.

گفته می‌شود که شاید قانون کسری خدمت ایثارگران حذف شود اما فعلاً این نوع کسری خدمت در سایت سازمان نظام وظیفه وجود دارد.

قانون کسری خدمت ایثارگران سالانه به ۲۰ هزار نفر از کسانی که بیشترین اولویت و امتیاز را دارند تعلق می‌گیرد. کسر خدمت‌ مربوط به رزمندگی، جانبازی و اسارت قابل جمع است و در امتیازبندی برای معافیت ۲۰ هزار نفر سالانه در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال اگر فردی ۲۴ ماه سابقه رزمندگی و دو فرزند پسر داشته باشد، این ۲۴ ماه تنها برای اولین فرزندی که به سربازی برود قابل استفاده خواهد بود و او کسر خدمت دریافت می‌کند اما مثلا اگر فردی ۴۰ ماه سابقه رزمندگی داشته باشد فرزند اولش با ۳۰ ماه سابقه معاف می‌شود و فرزند دومش نیز به شرط آنکه جزو ۲۰ هزار نفر اول قرار بگیرد می‌تواند ۱۰ ماه کسر خدمت دریافت کند.

علاوه بر ایثارگران، کارمندان دولت که در زمان هشت سال دفاع مقدس در مناطق جنگی مشغول به خدمت بودند هم می‌توانند برای فرزندانشان کسر خدمت بگیرند.

شاخص تشخیص جانبازی بنیاد جانبازان است و تنها جانبازانی که در این بنیاد مدارکشان وجود دارد و به تأیید برسند می‌توانند از این کسر خدمت‌ استفاده کنند. درواقع اگر فردی در سال‌های اخیر به جانبازی رسیده و اطلاعاتش در این بنیاد به ثبت رسیده باشد می‌تواند از کسر خدمت استفاده کند.

کسری خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا

مشمولان سربازی بر اساس مناطقی که در آن خدمت می‌کنند ممکن است مشمول کسری خدمت شوند. خدمت کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی ۱۸ ماه و در مناطق محروم و بدآب و هوا ۱۹ ماه است. همچنین کارکنان وظیفه در مناطق عادی ۲۱ ماه خدمت می‌گذرانند.

کسر خدمت سرباز دارای فرزند

کسری خدمت فرزند

در راستای تشویق به فرزندآوری امکان کسری خدمت سربازان دارای فرزند هم ایجاد شده است. به ازای هر فرزند ۳ ماه کسر خدمت شامل سربازان می‌شود و کسانی که از سربازی غیبت داشته‌اند هم می‌توانند از این کسری خدمت بهره‌مند شوند.

کسری خدمت نخبگان

کسر خدمت نخبگان امکانی است که از طریق بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی صورت می‌گیرد. مشمولان در قبال انجام پروژه‌های تحقیقاتی و ارزیابی و تایید پروژه توسط هیئت داوران، مشمول امتیازاتی از قبیل کسر خدمت می‌شوند و یا پس از طی دوره آموزش کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند.

مشمولان در هنگام تحصیل هم می‌توانند پروژه‌ی خود را انجام دهند و از امتیازات آن استفاده کنند. کسر خدمت این گروه از طریق سیستم ارتباطی بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا ثبت می‌شود.

برای استفاده از این کسری باید جزو نخبگان کشور باشید و از بنیاد ملی نخبگان امتیاز لازم را کسب کنید. از طریق همین بنیاد به نیروهای مسلح معرفی شوید و پس از دوره آموزشی پروژه را شروع کنید.

اما این راه خیلی هم ساده نیست. پروژه‌ی جایگزین خدمت نخبگان به مدت ۱۴ ماه است و به صورت دورکار و با امکانات شخصی انجام می‌شود، اگر در این مدت پروژه تمام شد مشمول فرد ترخیص می‌شود اما اگر تمام نشد تا زمان اتمام نهایی پروژه و تایید نهایی ارگان باید در خدمت نیروهای مسلح باشد.

کسری خدمت نخبگان

نوع دیگری از کسری پروژه این است که افراد با مدرک حداقل کارشناسی ارشد و تناسب مدرک تحصیلی با پروژه‌ی انتخابی از این امکان استفاده کنند. کسری پروژه را می‌توان حداکثر در دو پروژه و یک یگان انجام داد و با توجه به قدرت و اهمیت پروژه بدون سقف کسری خدمت گرفت.

اگر می‌خواهید از این نوع کسری خدمت استفاده کنید می‌توانید با مراجعه به یکی از مجموعه‌های نیروهای مسلح درخواست خود را اعلام کنید. در آن‌جا یا خودتان پروژه‌ای پیشنهاد می‌دهید یا از لیست پروژه‌های مورد نیاز انتخاب می‌کنید.

سپس با شما در مورد پروژه مصاحبه می‌شود و باید در زمان مشخص مثل پایان‌نامه از آن دفاع کنید. همچنین پایان‌نامه ارشد یا دکتری هم اگر تأیید شود می‌تواند پروژه‌ی شخص باشد.

توجه کنید که مابه‌التفاوت کسری خدمت سربازی را باید در همان ارگانی بگذرانید که پروژه در آن انجام شده است.

کسری خدمت مشمولان و سربازان جانباز

برای مشمولان و سربازان جانباز به ازای هر درصد جانبازی ۶۳ روز کسر خدمت محاسبه می‌شود.

کسری خدمت متاهلین

طبق اعلام سازمان نظام وظیفه عمومی، مدت خدمت سربازی افراد متاهل با سایر افراد تفاوتی ندارد اما آن‌ها حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و محل خدمتشان هم در نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی همسرشان خواهد بود. سربازان متاهل همچنین می‌توانند ۳۰ روز به مرخصی بروند.

کسری خدمت بسیج فعال

کسانی که فعالیت منظم و پیوسته در بسیج داشتند در صورتی که غیبت نداشته باشند می‌توانند از کسری خدمت بهره‌مند شوند. این میزان بر اساس مقام و میزان فعالیت افراد محاسبه می‌شود. برای گرفتن کسری خدمت بسیج در حین خدمت و پس از گذراندن دوره آموزشی باید اقدام کنید.

برای گرفتن این کسری خدمت ابتدا باید گواهی اشتغال به خدمت را دریافت کنید سپس به حوزه مقاومت بسیج که در آن عضو هستید مراجعه کنید. پس از تأیید نیروی انسانی حوزه و ناحیه فرم مخصوص را تکمیل کنید تا پرونده شما به سپاه استان ارسال شود. پس از ارسال فرم، کسری خدمتتان در پلیس+۱۰ ثبت می‌شود و می‌توانید آن را به پادگان محل خدمت ارائه دهید تا سوابق شما ثبت شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت کسری خدمت

کسری خدمت سربازی فقط شامل کارکنان وظیفه در حین خدمت است. سازمان‌های نیروهای مسلح در صورت ارائه‌ی گواهی حین خدمت، تاییدیه‌ی کسر خدمت را صادر می‌کنند.

پس مشمولان ابتدا باید با مراجعه به پلیس+۱۰ دفترچه راهنمای خدمت سربازی را دریافت کرده و فرم‌های موجود در آن را تکمیل کنند. همچنین کپی شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه دهند.

افراد متاهل همچنین باید کپی شناسنامه و مدار شناسایی همسر خود را داشته باشند. کسانی که به دنبال دریافت کسری خدمت ایثارگری هستند باید گواهی جانبازی و رزمندگی را از بنیاد شهید و امور ایثارگران دریافت کنند و به سازمان نظام وظیفه ارائه دهند.

نحوه اطلاع از معافیت کسری خدمت

برای استعلام از نوع و میزان کسری خدمت هم می‌توانید به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین اقدام کنید اما استعلام حضوری روش بهتری است. برای استعلام حضوری به یکی از دفاتر معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت خود مراجعه کنید و درخواستتان را با متصدیان مطرح کنید.

همچنین برای اطلاع از کسری خدمت سربازی می‌توانید به سامانه سخا به این نشانی مراجعه کنید. در پرتال شخصی خود کد ملی و کد سخا را وارد کرده و از طریق بخش استعلام وظیفه‌ی عمومی از شرایط خود مطلع شوید.

علاوه‌براین می‌توانید کد ملی و سخای خود را به شماره ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ پیامک و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات