دوربین میدان نوری لایترو بالاخره ارزش خود را نشان می‌دهد

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
بزرگ‌ترین و شاید پیشرفته‌ترین دوربین دنیا با تکنولوژی میدان نوری وارد عرصه‌ی رقابت واقعیت مجازی می‌شود.
تبلیغات

اگر تاکنون تجربه‌ی واقعیت مجازی برای شما فوق‌العاده و باورنکردنی بود، شاید با ورود این دوربین محصول شرکت لایترو، از این هم بهتر شود.

بسیاری از تجربه‌های واقعیت مجازی (VR) که در فستیوال فیلم ترایبکا ۲۰۱۷ نشان داده شدند، در حال گذر از مرزهای تکنیک‌های داستان‌گویی واقعیت مجازی هستند؛ ولی نمایش Hallelujah (خدایا تو را سپاس) به‌خاطر تکنولوژی پیشرفته‌ای که در آن برای ضبط داستان استفاده شده، احتمالا قابل توجه‌ترین آن‌ها است.

۱۱ سال از آغاز فعالیت Lytro می‌گذرد. برترین سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ ولی از جمله آندرسن هورویتز، گریلاک پارتنرز و NEA (انجمن آموزش ملی ایالات متحده) در طول این سال‌ها بیش از ۲۱۰ میلیون دلار به این کمپانی تزریق کرده‌اند. این موزیک ویدئو واقعیت مجازی را می‌توان به‌عنوان کارنامه‌ی این استارتاپ در نظر گرفت که دو سال گذشته روی آن کار کرده است. این ویدئو با استفاده از تکنولوژی اصلی لایترو به نام ضبط میدان نوری (Light Field Capture) تهیه شده است.

تکنولوژی ضبط میدان نوریرا نمی‌توان به‌راحتی و با تعریفی ساده توضیح داد؛ اما یکی از قابلیت‌های این فناوری را می‌توان به راحتی تصور کرد: فناوری ضبط میدان نوری از طریق هدست‌ واقعیت مجازی، این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند حضور در فضایی واقعی را تجربه کنند. چنین حالتی در برخی از بازی‌های واقعیت مجازی حال حاضر نیز قابل تجربه است؛ اما با تکنولوژی میدان نوری (Light field)، می‌توان دنیای واقعی را با وجود حرکاتی که در آن وجود دارد، با چاشنی وصف‌ناپذیر واقع‌گرایی در فضای سه‌بعدی ثبت کرد.

این تجربه‌ی عالی به‌زودی محصول واقعیت مجازی لایترو به نام Immerge را به یکی از پرطرفدارترین ابزارها برای افراد خلاقی که به دنبال ساخت محتوای واقعیت مجازی با بالاترین کیفیت هستند، تبدیل می‌کند.

فناوری استفاده‌شده برای ساخت ویدیوی موسوم به Hallelujah شاهکاری فنی از لایترو است. این ویدیو نشان می‌دهد که این استارتاپ با سرمایه‌گذاری‌های زیادی که روی آن انجام شده، ریسکی بی‌فایده نبوده و موفق عمل کرده است.

لایترو

لایترو بیش از یک دهه قبل تأسیس شد و در تمام این مدت به دنبال حل مسئله با فناوری‌ فراتر از زمان بود؛ رویکردی که البته هزینه‌های سنگینی هم داشت.

استارتاپ لایترو در ابتدا تلاش‌های خود را به تولید دوربین‌هایی برای کاربران معمولی معطوف کرده بود. با استفاده از اولین دوربین‌های لایترو این امکان برای کاربران وجود داشت که فوکوس اصلی در عکس ثبت‌شده را پس از عکاسی دهند. ولی چند مانع بر سر راه این دوربین جالب و خلاقانه بود؛ از جمله مشتریان کم، قیمت بالا و کاهش علاقه به خرید دوربین‌هایی با سایز بزرگ. در سال ۲۰۱۵، لایترو اعلام کرد که ۲۵ الی ۵۰ نفر از ۱۳۰ کارمندش را اخراج می‌کند.

با وجود گذشت چند سال از زمان تأسیس لایترو، این استارتاپ همچنان با ریسک‌پذیری بالایی در حال آزمایش فناوری‌های جدید بوده و به نوعی در پی یافتن راهی برای ادامه‌ی فعالیت است. آن‌ها چند ماه بعد از اعلام خبر توسعه‌ی دوربین واقعیت مجازی، سینما لایترو را هم معرفی کردند که یک دوربین فیلم‌برداری با اندازه‌ی خیلی بزرگ است. این دوربین از سنسور با بالاترین رزولوشن موجود بهره می‌برد و قادر است اطلاعات را با نرخ ۴۰۰ گیگابایت در ثانیه به ثبت برساند.

لایترو

دوربین واقعیت مجازی لایترو که Immerge نام دارد و برای ضبط Hallelujah استفاده شده است، از فرم‌فکتور جالبی بهره می‌برد. این ابزار عظیم، پرمصرف و پیچیده، شکلی شش‌ضلعی دارد که آرایه‌ای از ۹۵ دوربین روی آن قرار گرفته‌ است. در دنیای واقعیت مجازی، سایز بالای سخت‌افزار با میزان فضایی که کاربران می‌توانند در آن تردد کنند، نسبت مستقیم دارد. به بیان بهتر اگر دوربین نتواند چشم‌اندازی را ببیند، بیننده هم نمی‌تواند آن را ببیند.

برخلاف اغلب دوربین‌های واقعیت مجازی، دوربین لایترو شکل کروی ندارد؛ بلکه از زوایای یک محیط تصویر می‌گیرد. پس از آن تصاویر به هم متصل می‌شوند و فرمی کروی ایجاد می‌کنند.

یکی از پروژه‌هایی که با دوربین Immerge لایترو به انجام رسید نمایش «Moon» بود؛ نمایشی که در آن فرود روی ماه بازسازی شد و گرافیک‌های کامپیوتری و میدان نوری در یک پروژه با هم تلفیق شدند. فاصله‌ی زمانی «ماه» و «خدایا تو را سپاس» کم‌تر از یک سال بود ولی کیفیت کار پیشرفت زیادی داشت. در حال حاضر تنها عامل محدود‌کننده‌ی این دوربین رزولوشن نمایش پایین هدست‌های واقعیت مجازی امروزی است.

لایترو

سازندگان هدست‌ واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هنوز راه درازی در پیش دارند تا جای پای خود را محکم کنند؛ ولی کیفیت بالای آخرین محصول لایترو، به بار نشستن تکنولوژی میدان نوری بوده و این نوع واقعیت مجازی بالاخره در حال شناخته شدن است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات