افزایش سرعت رمزنگاری کوانتومی برای محافظت از مکالمات صوتی

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان با انجام آزمایش‌های بیش‌تر موفق به کدگذاری کوانتومی بدون افت سرعت شدند که منجر به افزایش امنیت تماس‌های تلفنی می‌شود.
تبلیغات

رمزنگاری کوانتومی (Quantum encryption) رؤیایی بزرگ در زمینه‌ی امنیت محسوب می‌شود؛ چراکه با استفاده از این روش، تغییر اطلاعات در زمان شنود امری اجتناب‌ناپذیر است. این روش در حال حاضر به‌مراتب از روش‌های مرسوم رمزنگاری کندتر است و از این‌رو برای استفاده در تماس‌های تلفنی یا استریم ویدئو مناسب نیست؛ ولی شاید علم به کمک ما آمده باشد.

محققان موفق به توسعه‌ی یک سیستم رمزنگاری کوانتومی شدند که گفته می‌شود ۵ تا ۱۰ برابر سریع‌تر از روش‌های فعلی است یا حداقل در صورت اجرای موازی، سرعتی برابر با روش رمزگذاری مرسوم دارد. راه حل، اضافه کردن اطلاعات بیش‌تر در هر فوتون است.

با استفاده از یک لیزر ضعیف، معمولا در هر فوتون می‌توان فقط یک بیت اطلاعات را رمزنگاری کرد. یک تیم تحقیقاتی کشف کرده است با تغییر زمان رهاسازی فوتون‌ها و استفاده از تشخیص‌دهنده‌ی فوتون سریع برای دنبال کردن این تغییرات، می‌توان دو بیت را کدگذاری کرد. محققان به فوتون‌ها ویژگی‌هایی دادند که قبلا نداشتند.

البته هنوز راه درازی باقی است تا بتوان از این روش به‌صورت عملی استفاده کرد. حداقل این موضوع در مورد سایز صادق است؛ به‌طوری‌که یک گیرنده/فرستنده می‌تواند سایزی برابر با یک رایانه داشته باشد‌. این مسئله از چیزی که فکر می‌کنید به واقعیت نزدیک‌تر است. تمام اجزاء به‌جز تشخیص‌دهنده‌‌ی تک-فوتون به‌راحتی در دسترس هستند و حتی می‌توان از آن برای انتقال‌های فضای خالی استفاده کرد. در نهایت امکان دارد زمانی برسد که بتوانید گفتگوی صوتی امن داشته باشید و بدانید حتی ماهرترین جاسوس‌ها هم قادر نیستند آن را شنود کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات