کامیون الکتریکی تسلا، قیمت‌گذاری شد

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
هفته‌ی گذشته شرکت تسلا از کامیون الکتریکی خود رونمایی کرد. براساس اخبار رسمی منتشر شده، قیمت هر دستگاه از مدل‌های مختلف این کامیون؛ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، در مراسم رونمایی از کامیون الکتریکی سمی (Semi) در کالیفرنیا، به بعضی از ویژگی‌های فنی آن نظیر، زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیه‌ و شعاع حرکتی ۸۰۰ کیلومتری آن اشاره کرد. در این مراسم ماسک با اشاره به این نکته که استفاده از کامیون‌های سمی هزینه‌ی کم‌تری نسبت به رقبای دیزلی خواهد داشت، دنیای خودروسازی را در حیرت فرو برد. اگرچه همه منتظر اعلام قیمت تمام شده‌ی کامیون سمی از سوی ماسک بودند، اما در مراسم رونمایی به این نکته اشاره‌ای نشد و حالا پس از گذشت یک هفته از این مراسم، شرکت تسلا قیمت نهایی نسخه‌های مختلف این کامیون را اعلام کرده است.

کامیون Semi تسلا

 با توجه به ویژگی‌های فنی فوق‌العاده‌ی این کامیون، از همان روز اول گمانه‌زنی‌ها برای قیمت نهایی آن آغاز شد. براساس گزارش منتشر شده توسط وب‌سایت Electrek، کامیون سمی در چند نسخه عرضه خواهد شد. نسخه‌ی اول کوچک‌ترین نسخه‌ی سمی است و با شعاع حرکتی ۴۸۰ کیلومتر، برچسب قیمت ۱۵۰ هزار دلاری دارد. نسخه‌ی دوم و بزرگ‌تر با شعاع حرکتی ۸۰۰ کیلومتر حدود ۱۸۰ هزار دلار قیمت دارد و قیمت نسخه‌ی سوم که با نام سری پیشگامان (Founders Series) به تولید می‌رسد، ۲۰۰ هزار دلار است.

کامیون Semi تسلا

پس از معرفی این کامیون، شرکت تسلا امکان رزرو سمی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. بر این اساس، مشتریان با پرداخت ۵ هزار دلار به ازای هر دستگاه، می‌توانند کامیون خود را رزرو نمایند. حالا پس از گذشت چند روز، تسلا پیش پرداخت ۵ هزار دلاری برای رزرو دو نسخه‌ی اول را به ۲۰ هزار دلار افزایش داده است و علاقه‌مندان به خرید سری موسسان باید کل مبلغ  ۲۰۰ هزار دلار را برای رزرو بپردازند.

با این‌که قیمت تمام شده‌ی هر یک از نسخه‌های سمی از رقبای دیزلی بالاتر است، اما قیمت اعلام شده توسط تسلا کم‌تر از پیش‌بینی‌های انجام شده است. براساس گمانه‌زنی‌های انجام شده، انتظار می‌رفت که نسخه‌ی ۱۸۰ هزار دلاری با شعاع حرکتی ۸۰۰ کیلومتر، به باتری‌های ۱ مگاوات ساعتی مجهز باشد و همین امر سبب می‌شد تا قیمت پیش‌بینی شده برای این کامیون بسیار بیش‌تر از رقم اعلامی تسلا باشد.

کامیون Semi تسلا

این کامیون به ۴ موتور الکتریکی مستقل مجهز است که هر کدام روی یکی از چرخ‌های محور عقب سمی نصب شده است. موتورهای الکتریکی نصب شده با تغییر گشتاور وارد شده به هر چرخ سبب جلوگیری از لغزیدن تریلر در جهت ناخواسته می‌شوند و قابلیت اعتماد این موتورها تا ۱.۶ میلیون کیلومتر از سوی تسلا تضمین شده است. همان‌طور که قبلا اشاره شد، این کامیون در حالت بدون بار، در زمان ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در حالتی که باری ۳۶ تنی را حمل می‌کند، این زمان به ۲۰ ثانیه افزایش می‌یابد. کامیون سمی قادر است با حداکثر میزان بار، با سرعت ثابت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از شیبی ۵ درجه‌ای بالا رود که در مقایسه با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعتی رقبای دیزلی در شرایط مشابه، یک رکورد عالی محسوب می‌شود.

کامیون Semi تسلا

براساس ادعای ماسک، هزینه‌ی استفاده از این کامیون به ازای هر ۱.۶ کیلومتر معادل ۱.۲۶ دلار است که در مقایسه با نمونه‌های دیزلی ۲۰ درصد ارزان‌تر است. از دیگر ویژگی‌های شگفت‌انگیز این کامیون می‌توان به ضریب درگ (ضریب پسا) آن اشاره کرد که گفته می‌شود از لحاظ آیرودینامیک، از بوگاتی شیرون عملکرد بهتری دارد. صندلی راننده در مرکز کابین سمی قرار دارد و در دو طرف فرمان نمایشگرهایی که در مدل 3 نیز استفاده می‌شوند، نصب شده است. براساس ادعای تسلا، شیشه‌ی جلوی سمی توانایی تحمل بالایی در حد انفجارهای هسته‌ای را داراست. استفاده از این شیشه برای کسب اطمینان خاطر از سلامت راننده در تصادفات از روبه‌رو است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات