مقایسه‌ گلکسی اس 8 و آی بی ام سیمون؛ بررسی ۲۵ سال پیشرفت گوشی‌های هوشمند

پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آی بی ام سیمون، اولین گوشی هوشمندی است که ۲۵ سال پیش عرضه شد. این گوشی‌ را با یکی از پرچم‌داران فعلی بازار یعنی گلکسی اس ۸ مقایسه می‌کنیم.
تبلیغات

امروزه با نگاه به گوشی‌های هوشمند تصور این موضوع برای ما سخت است که همین گوشی‌ها در ابتدا دارای چه امکاناتی بوده و چگونه قابلیت‌های امروزی خود را به‌دست آورده‌اند. گوشی‌های قدیمی بسیار ساده و ابتدایی بودند طوری که شاید برای ما هیچ فرقی با گوشی غیر هوشمند نداشته باشند؛ اما همان گوشی ساده، سنگ بنای پیشرفت امروزی گوشی‌های هوشمند بوده است.

مٰسسه‌ی تحلیلی گلوبال دیتا به‌تازگی مقایسه‌ای بین گلکسی اس ۸ با گوشی هوشمندی که در سال ۱۹۹۲ عرضه شد، انجام داده است تا نشان دهد گوشی‌های هوشمند در ۲۵ سال گذشته چقدر پیشرفت داشته‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع که گوشی‌های هوشمند ۹۰ درصد میزان فروش تلفن‌های همراه را در اختیار دارند و کارهای زیادی انجام ‌می‌دهند، نتایج اصلا غافلگیرکننده نیست. گلوبال دیتا عنوان می‌کند از نظر اکثر کاربران با معیارهای امروزی، گوشی هوشمند اولیه، یعنی IBM Simon، حتی گوشی هوشمند نیست. ولی جالب است به تفاوت جنبه‌های مختلف این گوشی هوشمند با گوشی‌های امروزی اشاره کنیم.

گلکسی اس 8

سامسونگ گلکسی اس ۸

گوشی‌های هوشمند امروزی، به‎خصوص گلکسی اس ۸، تا ۵ برابر باریک‌تر از سیمون هستند. از لحاظ وزن، در بعضی موارد تا ۳۰۰ درصد هم کاهش وزن داشته‌اند. تکنولوژی صفحه نمایش به قدری پیشرفت داشته که تراکم پیکسل از ۴۰۰ درصد بالا رفته است. به‌عنوان مثال گلکسی اس ۸ صفحه نمایشی ۵.۸ اینچی دارد که در هر اینچ آن، ۵۷۰ پیکسل گنجانده شده است. تنوع رنگ بدنه که صفحه نمایش روی آن قرار می‌گیرد هم بسیار افزایش پیدا کرده است. گلوبال دیتا با استفاده از گلکسی اس ۸ به‌عنوان معیار، می‌گوید از زمانی که آی‌بی‌ام سیمون فقط با یک رنگ عرضه شد، گوشی‌های هوشمند ۵۰۰ درصد بهبود داشته‌اند. با وجود بهبود شرایط در وزن و سایز، پیشرفت‌ در اجزاء داخلی از این هم بیش‌تر بوده است. گلکسی اس ۸ و بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر با قیمت مشابه، ۴ گیگابایت رم دارند که نشان از پیشرفت ۴۰۰۰ درصدی دارد. میزان ظرفیت حافظه‌ی داخلی نیز افزایش چشمگیری داشته است؛ گلکسی اس ۸ با ۳۲ گیگابایت حافظه نسبت به سیمون با ۳۲ مگابایت فضا، ۳۲ هزار برابر پیشرفت داشته و پردازنده‌ و سرعت دانلود هم ۵۰۰ هزار درصد رشد داشته است.

سیمون

آی‌بی‌ام سیمون

گلکسی اس ۸ حتی به لحاظ قیمت هم نسبت به سیمون تغییر کرده است. قیمت سیمون حدود ۱۰۹۹ دلار بود؛ در‌حالی‌که گلکسی اس ۸ حدود ۷۵۰ دلار قیمت دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات