۴ آذر: تولد کارل بنز مهندس مشهور آلمانی و بنیان‌گذار بنز

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
۱۷۳ سال پیش، کارل بنز، مهندس مشهور آلمانی و مؤسس شرکت مرسدس بنز متولد شد. وی در کنار شرکت بنز به‌خاطر اختراع اولین موتورهای درون‌سوز نیز مشهور است.
تبلیغات

۲۵ نوامبر سال ۱۸۴۴ ،کارل بنز مهندس و مخترع مشهور آلمانی در شهر کارلسروهه آلمان متولد شد. او فقط دو سال داشت که پدرش را از دست داد و بعدها به یاد پدرش، نام خود را به کارل فردریش بنز تغییر داد. نبود پدر، خانواده کارل فردریش را با مشکلات زیادی روبرو کرد و مخارج زندگی توسط مادرش به سختی تأمین می‌شد. با وجود اینکه از نظر مالی به‌شدت مشکل داشتند؛ اما مادر کارل روی تحصیل فرزندش حساس بود و اولویت را تحصیل او می‌دانست. کارل در مدارس خوب آن دوران شروع به تحصیل کرد و نبوغ خود را خیلی سریع به نمایش گذاشت. زمانی که فقط ۹ سال سن داشت در سالن سخنرانی که دانشمندان آن دوران حضور می‌یافتند و دستاوردهایشان را عرضه می‌کردند، حضور می‌یافت و به مباحث علمی گوش می‌داد. در این دوران کارل جوان به شدت تحت تأثیر سخنرانی‌های فردیناند ردتنباخر قرار گرفت، کسی که از وی به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران مهندسی مکانیک یاد می‌شود.

در جوانی کارل بنز به دنبال تحصیل در رشته‌ی آهنگری بود؛ اما به مرور مسیرش را تغییر داد و تصمیم گرفت همانند پدر مهندس لوکوموتیو شود. کارل بنز ۳۰ سپتامبر سال ۱۸۶۰ در سن ۱۵ سالگی در امتحان ورودی دانشگاه کارلسروهه برای رشته مهندسی مکانیک شرکت کرد و با قبولی در این آزمون اجازه ورود به دانشگاه را یافت. وی در این دوره نیز از شاگردان بزرگ فردیناند ردتنباخر به‌حساب می‌آمد. کارل فردریش بنز در تاریخ ۹ جولای سال ۱۸۶۴ درحالی‌که فقط ۱۹ سال سن داشت، با مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه کارلسروهه فارغ‌التحصیل شد.

ایده ساخت ماشین در ذهن کارل بنز در خلال تحصیل در دانشگاه و زمانی که وی با دوچرخه به دانشگاه می‌رفت شکل گرفت. وی در تمام طول مسیر روی ایده خود فکر می‌کرد و آن را می‌پروراند. بعد از پایان تحصیل کارل فردریش بنز به مدت هفت سال در کارخانه‌های مختلف به‌عنوان کارآموز مشغول به کار شد؛ اما در هیچ کدام از آن‌ها شغل ثابت پیدا نکرد. با این حال حضور در این شرکت‌ها و شرکت در دوره‌های آموزشی آن‌ها در کنار تجربه‌ی کارهای مختلف، دید وسیع و تجربه گرانبهایی در اختیارش قرار داد. سال ۱۸۷۱ کارل بنز در سن ۲۷ سالگی به همراه آگوست ریتر شروع به ساخت یک کارخانه کوچک آهن و کارگاه آهنگری کرد. سال‌های اولیه کار نتایج کاملا ناامیدکننده بود و اگوست ریتر دیگر به کار علاقه نشان نمی‌داد؛ اما کارل بنز به کار امیدوار بود و به تلاش ادامه می‌داد.

در این وضعیت نامزد کارل بنز، برتا رینگر با جهیزیه خود سهم اگست ریتر را خرید. در شرایطی که کارخانه آهن و کارگاه آهنگری کارل بنز در شرایط بدی قرار داشت و آن‌ها به سختی می‌توانستند مخارج روزمره خود را تأمین کنند، کارل توانست مدل‌های اولیه موتور خود را اختراع کند و این موضوع کمک بزرگی به سودآوری کارخانه آن‌ها کرد و کمی از مشکلاتشان کاست. به مرور کارل بنز با ثبت اختراعات خود در زمینه مدل‌های مختلف موتور و ساخت موتورهای قوی‌تر، درحالی‌که سود مناسبی برای شرکت به همراه آورد، توانست شهرت خوبی به دست بیاورد. در اوایل دهه‌ی ۱۸۸۰ مشکلات دوباره به سراغ شرکت آمد و بنز به خاطر بدهی‌های بانکی و فشارهایی که از بانک‌ها به خاطر مخارج سنگین کارشان وارد می‌شد، شروع به واگذاری سهام شرکت‌ کرد. تا آنجا که کارل بنز تنها پنج درصد از سهام شرکت را در اختیار داشت و حتی به نظرات وی در طراحی محصولات شرکت اهمیتی داده نمی‌شد. همین موضوع باعث شد که سال ۱۸۸۳، کارل بنز به‌طور کامل شرکتی که خود آن را تأسیس کرده بود، ترک کند و به کار مورد علاقه و سرگرمی دوران کودکی‌اش یعنی تعمیر دوچرخه مشغول شود. او یک مغازه برای تعمیر دوچرخه باز کرد و بعد از مدتی شرکتی جدید تأسیس کرد و خیلی زود به موفقیت قابل ملاحظه‌ای در ساخت موتورهای گازی ثابت دست یافت.

بنز ولو - ۱۸۹۴

موفقیت کارل بنز در شرکت جدید کمک کرد تا وی بتواند بر رؤیای کودکی‌اش یعنی کالسکه‌های بدون اسب تمرکز کند. سرانجام کارل بنز رؤیای خود را در سال ۱۸۸۵ با ثبت پتنت موتورواگن به حقیقت تبدیل کرد تا نامش در تاریخ صنعت خودرو جاودان شود و نوید شروع عصر طلایی جدیدی بدهد. کارل بنز در تاریخ ۱۹ ژانویه سال ۱۸۸۵ سه‌چرخه‌ای را که با موتور گازسوز حرکت می‌کرد، به شماره ۳۷۴۳۵ در دفتر ثبت اختراعات آلمان در شهر برلین ثبت کرد. این خودرو نخستین اتومبیل در صنعت خودروسازی به شمار می‌آید.

کارل فردریش بنز تمام عمر خود را وقف صنعت خودرو و اتومبیل کرد و بدون شک عصر طلایی خودرو و بسیاری از تحولاتی که در قرن ۲۰ میلادی به وقوع پیوست، مدیون این مرد پرتلاش بوده است. کارل بنز در تاریخ ۴ آوریل سال ۱۹۲۹ و در ۸۴ سالگی دیده از جهان فروبست. شرکت خودروسازی که کارل فردریش بنز از خود به جای گذاشت در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان است.

دیگر رویدادهای مهم ۴ آذر (۲۵ نوامبر)

۱۹۱۵ - آلبرت انیشتین نظریه‌ی عمومی نسبیت را به آکادمی علوم برلین ارائه کرد.

۱۹۵۷ - شرکت‌های PG&E و جنرال الکتریک، اولین نیروگاه اتمی خصوصی جهان را تأسیس کردند.

این مطلب در تاریخ ۴ آذر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات